Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet Captiva LTZ -2011 - Vanliga fel osv.?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Magnum8101
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 04 dec 2016, 19:46

Chevrolet Captiva LTZ -2011 - Vanliga fel osv.?

HEJ!
Precis blivit medlem här, har köpt min livs första Chevrolet (om än koreabil). Det är en Captiva LTZS -11. Än så länge är jag mycket nöjd med den. Jag har mest frågat mig runt lite om bilen på olika ställen, och fått till svar att det är en mycket bra bil, utan några speciella "sjukdomar" med el, mekaniskt etc, och att det är en ganska pålitlig bil.¨
Så till mina frågor:
1. Finns det något speciellt jag bör hålla koll på ang. denna bil som kan orsaka problem (vissa bilar har ju tex drivknutar, turbo eller vxl lådor som strular)?
2. Uppgradering av navigatorn, måste bilen in på en verkstad för att göra det, eller kan man beställa hem själv från någon sida, alt. ladda hem från någon piratbutik eller liknande.
3. Vilken är den senaste kartuppdateringen?

Hoppas på ett problemfritt ägande med "nya" modellen, då mina senaste bilar varit helt problemfria (volvo v70 -09 och C30 -11) :D

/Pontus
Senast redigerad av Avenger den mån 05 dec 2016, 15:11, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Ändrade till en mer tydlig rubrik / mvh
Annons
Användarens profilbild
Magnum8101
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 04 dec 2016, 19:46

Re: Chevrolet Captiva LTZ -2011 - Vanliga fel osv.?

Och nästa fråga ang. detta forum... Varför kan jag inte redigera mitt inlägg längre?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Captiva LTZ -2011 - Vanliga fel osv.?

Tjena!

Välkommen till forumet!

1. Har heller inte hört om några riktigt typiska fel, men lite snack om automatlådorna finns det, tror dock inte att det är så jättevanligt.

2. Kolla med närmsta Chevrolet aukt. verkstad om det finns en recall/återkallelse (är i så fall gratis) på mjukvaran i navigatorn (uppge ditt reg-nr/chassinummer) om din bil skulle ha en tidigare version, tror att sista versionen kom någongång i slutet av 2013 alternativt 2014, men tippar på att det är år 2013 som senaste uppdateringen är ifrån. Kolla vilken version du har genom att gå in på inställningarna i menyn.

3. Likaså vad gäller kartuppdateringen så tror jag att senaste versionen är från 2013/2014. Kolla vilken version du har genom att gå in på inställningarna i menyn.

4. Det är inställt så att det bara går att redigera en stund efter inlägget skrevs. Vad önskar du att ändra, rubriken?

Håller tummarna att bilen rullar på utan problem i många mil framöver!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Magnum8101
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 04 dec 2016, 19:46

Re: Chevrolet Captiva LTZ -2011 - Vanliga fel osv.?

Tack och tack för svar... ska nog ringa runt lite i morgon.

Tänkte lägga till Captiva i rubriken Bl.a. Kom på senare att det var en otydlig rubrik.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Captiva LTZ -2011 - Vanliga fel osv.?

Fixade rubriken!

Vad har du för versioner på mjukvaran och kartan, om du går in i menyn och kikar?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Magnum8101
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 04 dec 2016, 19:46

Re: Chevrolet Captiva LTZ -2011 - Vanliga fel osv.?

Programv: V2.0-Build130313
Kartdata: v2.0-Build120301
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Captiva LTZ -2011 - Vanliga fel osv.?

Då tror jag att det finns senare versioner av både mjukvaran och kartorna!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Magnum8101
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 04 dec 2016, 19:46

Re: Chevrolet Captiva LTZ -2011 - Vanliga fel osv.?

Vad kan då de versionerna heta?
Användarens profilbild
Magnum8101
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 04 dec 2016, 19:46

Re: Chevrolet Captiva LTZ -2011 - Vanliga fel osv.?

Ringde till Opel i Örebro. Han bad mig gå in på http:/www.navigation.com och beställa där. Men nu var det ju så att Captiva inte fanns med i deras lista, så jag skulle nog kolla på en annan bil (opel). Men nu har jag iaf. mailat navigation.com och fråga vilken bil jag ska välja. Väntar på svar...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Captiva LTZ -2011 - Vanliga fel osv.?

Sa dom någonting om återkallelse/fri uppdatering av mjukvaran? Man får nog inte mjukvaran när man beställer därifrån, mig veterligen. Ska finnas en kartversion som är från slutet av 2013 (ev. början på 2014) samt en mjukvaruversion med samma datum.

Känns som att dom inte hade riktig koll, hör även med andra aukt. verkstäder/handlare.

För övrigt så är det givetvis korrekt av dem att hänvisa till Navigation.com som är en samlingssida för de flesta bilmärken, men de ska även kunna skicka hem ett minneskort med senaste mjukvaran vilket man som sagt inte får med Navigation.com (tror jag inte!).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Magnum8101
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 04 dec 2016, 19:46

Re: Chevrolet Captiva LTZ -2011 - Vanliga fel osv.?

Nä, de sa ingenting om fri uppgradering av mjukvaran.

Av navigon.com sa de att de inte hade min bil i deras system och att den inte var kompatibel... De hänvisade däremot till en sida som heter www.naviextras.com

Och då nästa problem, hur får jag reda på vilken system jag har, vad kan betäckningen på "Infotainmentsystemet" vara? Kan jag ta reda på det någonstans?
Skriv svar