Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Yttre drivknutsdamask cheva trailblazer

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Stefan sandström
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 02 jan 2017, 20:31

Yttre drivknutsdamask cheva trailblazer

Har precis köpt en trailblazer som jag hade upp på lyften härom dagen märkte att drivknutsdamasken på vänster sida var sprucken tacksam för råd hur man skall göra för att byta den Med vänlig hälsning stefan
Senast redigerad av Avenger den tis 03 jan 2017, 18:54, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttade tråden till Chevrolet-kategorin / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Yttre drivknutsdamask cheva trailblazer

Hej Stefan!

För att byta damasken så måste drivaxeln demonteras, det finns dock delbara damasker att köpa vilket gör att man inte behöver lossa axeln, men dessa rekommenderas ej.

För att demontera drivaxeln så lossar man på centrummuttern (viktigt att göra detta medans bilen fortfarande står på marken!), hjulet, bromsarna och övre spindelleden som håller styrspindeln (går därmed att vinkla utåt), därefter slår man försiktigt på inre drivknuten med t ex. en kofot för att få dän axeln om den inte går dän med handkraft. Kan även vara så att den sitter fast vid navet varav man får slå försiktigt från olika håll för att få den att lossa, använd ingen slägga eller dylikt då drivknuten kan ta skada av detta.

Hittade en video på Youtube som beskriver hur man gör i detalj:

Du behöver också verktyg för att spänna åt monteringsbanden som håller kvar damasken, finns bland annat att köpa på Biltema.

Är det en stor spricka i damasken / mycket smuts som kommit in så hade jag nog övervägt att köpa en ny drivaxel, förslagsvis från ebay.com, här är en för cirka 1200 kr med frakt och moms: http://www.ebay.com/itm/Brand-New-Front ... 5M&vxp=mtr

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Stefan sandström
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 02 jan 2017, 20:31

Re: Yttre drivknutsdamask cheva trailblazer

Tack för tipsen tror jag klarar mig utan o byta knuten då jag ej har kört något med bilen efter jag såg damasken o ej hör något missljud
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Yttre drivknutsdamask cheva trailblazer

Ja då bordet det gå bra, bara det inte tagit sig in massa grus/småsten men troligtvis inte.

Såg att Hansen Racing har damasker för 190 kr (Mekonomen, Autoexperten osv. är återförsäljare av deras sortiment). Tror man får med smörjfett och två band till det kitet.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar