Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet venture -01

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Simon_87
Minivan
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 01 feb 2014, 20:18

Chevrolet venture -01

Hej.
Vår bil blir ganska varm när man kör. Kör man fort går det ganska bra. Har trott att fläktarna inte startar. Men när jag kollade så snurrar dom. Men öppnade locket på kylet och där i var det mycket svart/brun sörja. Såg att kylarvätskan var röd men mycket klet. Antar att det är så i kylet med och att man måste spola rent på något sätt.
// simon
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet venture -01

Hej!

Dessa motorer (samma som i Chevrolet Trans Sport) är tyvärr kända för att ha dåliga packningar, troligtvis har topplockspackningen gått (min spontana gissning).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevrolet venture -01

Inte nödvändigtvis, men det är en möjlighet. Det första att titta på är hur varmt den går, om AC fungerar och är påslagen så startar fläktarna på halv fart vid 95 grader annars inte förrän vid 110 grader. I det senare fallet så kan det då koka i expansionskärlet om inte kylarlocket håller trycket, hade det problemet på min och har inte sett det sedan jag bytte kylarlock.

Oljeaktig sörja i kylsystemet kan bero på läckande oljekylare, sitter vid oljefiltret. Ett ganska vanligt fel, min nuvarande har den bortplockad. Det viktigaste är att inte få tvärt om, dvs vatten i oljan så titta i oljepåfyllningen så att det inte ser ut som 'majonnäs' där. För att få en definitiv diagnos av topplockspackningarna så kan man prova om det finns gaser i kylsystemet.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet venture -01

Oj, ser att hela mitt svar inte kom med, ursäkta.

Ja, att göra ett gastest är det bästa till att börja med, även om det inte alltid är 100%.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar