Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpråd Chevrolet Suburban

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Pelle_Polar
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 07 feb 2013, 21:47
Ort: Åsele

Köpråd Chevrolet Suburban

Hej igen efter en tids frånvaro!
Jag äger f.n. en TS årsmodell '98 och är fortfarande mer en nöjd med bilen. Eftersom familjen blev större är jag nu dock i behov av lite mera utrymme. Dessutom är det frestande att återvända till en V8, hade en gång i tiden en tvådörrars Cheva Caprice, men det var nog längesen...
Tänkte först och främst på en Suburban årsmodell 94-99 (GM400), bensindriven och helst 2/4WD smallblock. Var ligger den i förbrukningen på moderat landsvägskörning? Vad ska man akta sig för - dolda fel, elstrul, rost (var?), drivlina (har en 2-tons släpvagn som ska bogseras från Tyskland till Norrland två gånger om året). Vad kommer bilen att kosta i skatt?

Många frågor, jag vet men all information jag kan få är välkommen. Jag ser verkligen framemot första subban!
Annons
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Köpråd Chevrolet Suburban

skatt kollar du på transportstyrelsen med reg nummer

Moderat körning har jag aldrig sysslat med, men hade en GMC pickis -88a och den låg runt 2l/milen. Men den hade ju TBI, Vortec-en har väl insprutning!?? Så lite bättre.

Rost är det väl bara titta efter?

Dolda fel är ju dolda fel, sånt får man ju leta efter. Kolla oljor mm. Sen hur långt man orkar titta är ju upp till var och en och från bil till bil beroende på förra ägarnas förmåga och vilja till antingen hålla bilen i skick eller dölja fel. Det finns ju alltid en anledning till försäljning...
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd Chevrolet Suburban

Räkna med mellan 1,7 till 2 liter per mil i blandad förbrukning, beroende på körstil, årsmodell av small block motorn samt om det är 2WD eller 4WD.

Skatten varierar mellan typ 4400-5000 kr per år, vilket då delas upp i tre betalningar.

Ganska så benägna att rosta i underredet osv., fast det skiljer i och för sig från bil till bil vilket man ser om/när man kikar på en =)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Sockna
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 aug 2017, 22:17

Re: Köpråd Chevrolet Suburban

Hade en Tahoe från 99 och lyckades på åka på 1,4L milen på motorväg, uppmätt på en 80 mils körning på motorväg.
Men då var det verkligen cruise controll och 110km/h som gäller, men som jag sa till sambon "har man en sån här bil bryr man sig inte förbrukning".

Rostskyddet är dåligt undertill och skiljer sig kraftigt från bil till bil, hitta en som fick ett ordentligt rostskydd när den landa i Sverige.
Kolla ramen jäkligt noga om du inte gillar å svetsa.
Dyr skatt? Ja, den ligger på det som Avenger skrev.
Motor och drivlina är väldigt pålitliga och stryktåliga.
Chevrolet Cruze 1,7 Diesel -2013
Chevrolet Caprice 305 -1991
Chevrolet Alero 2,4 - 2000
Användarens profilbild
Pelle_Polar
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 07 feb 2013, 21:47
Ort: Åsele

Re: Köpråd Chevrolet Suburban

Tusen tack för svaren som kom in. Visst är det självklart att en sådan bil drar lite soppa. Jag hittade dock inlägg på nätet där det stod att det vore nästan omöjligt att hamnar under 2l/mil. Sen finns det ju alltid typspecifika fel typ topplockspackninger hos Venture eller kamkedjor/spännare hos Ford Explorer, det var sånt jag menade med dolda fel. Likaså med rosten. Visst ska man leta, men olika bilar har ju olika benägenheter ang. var korrosionen bruka börja.
Eftersom jag ibland är i behov av åtta sittplatser plus lite bagageutrymme finns det nog ingen alternativ om man ogillar Folkabussar. Jo, Buick Roadmaster hgv kanske men då är jag tveksam med bakhjulsdrift under vintrarna, och sen är det ju ochså en helt annan typ bil.
Tack alltså än en gång för alla tips och den bästa forumet för us-bilar jag känner till!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd Chevrolet Suburban

Precis som du säger så är det ganska svårt att hitta 8-sitsiga bilar, de växer inte på träd om man säger så, varav en Suburban troligtvis blir perfekt, åtminstone om du söker en USA-bil =) Alternativet är annars någon udda Durango som har åtta sittplatser, men de är svåra att hitta, eller en större Ford SUV. Icke USA-bilar är exempelvis VW, Citroen, Mercedes osv. Så en nyare VW skulle inte funka? =) Lite bättre förbrukning men komforten är ju inte alls densamma dock, som Chevy.

Tack för de fina orden om forumet! :D

Ha det gott!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Agentrullning
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 12 mar 2013, 21:04

Re: Köpråd Chevrolet Suburban

Kan inte så mycket om GMT400-serien men kör en GMT800 Yukon Denali (inte XL, som motsvarar Suburban) som bruks/pendlarbil till jobbet 55km enkel resa. Det går att snitta 1,3 L/mil på ren landsvägskörning. Har varit nere på 1,18 när jag gått in för att riktigt snålköra. En GMT400 med Vortecmotor borde rimligtvis inte vara så mkt törstigare, om man nu bryr sig om det. Det viktiga för mig är en bekväm rymlig och tyst bil som inte kostar skjortan att laga om det skulle krångla.
Buick Roadmaster Sedan '92
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99
Användarens profilbild
Pelle_Polar
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 07 feb 2013, 21:47
Ort: Åsele

Re: Köpråd Chevrolet Suburban

Jaha, nu har jag fått drömbilen! Det blev en 99årsmodell med 350cui/5,7l smallblock. Mycket fin i lacken, bra bruksbilskick inuti och eftersom den har rullat i Norrland det sista 10 åren så har den klarat sig mycket bra ang. korrosion. Visst har den 400000 km på nacken, men jag chansar på att denna maskin kan klara mycket mer än så om den har servats ordentligt. Sen var det bara att lyssna på magkänslan jag hade ang. förra ägaren. Kända fel var att AC'n tappar fyllningen och att det finns missljud under fyrhjulsdrift från framaxeln - misstänker diffen?
Åkte nu ner till Tyskland för vintern med bilen utan några som helst problem. Växler mjukt och fin som den ska, när man håller subban kring 1500 rpm vilket motsvara 90-100 km i timmen så ligger den kring 1,4l per mil, det borde bli lite mer nu i stadstrafiken här i Berlin, antar jag :-).....Bilen går så otroligt tyst att jag funderar på att skaffa en magnaflow för att få lite mer musik från bakifrån. Bara styrningen är lite nervöst och suddigt, om den har en hastighetsanpassad servostyrning så känns inte mycket av den effekten, men jag ska se över spår och framvagsinställningar så fort jag kan.
Sjunde himlen alltså än så länge. Längtar efter att komma upp till Sverige igen nästa vår, sen ska jag komplettera bilen min med sidesteps - köpte nog visst den enda subban utan sådana....
Ursäkta min usla svenska grammatiken, det är inte lätt alla gånger att skriva på svenska - men jag lär mig nog det ena och det andra - inte minst på det här forumet :lol:

Slut på denna tråden, men vi hörs - säkert!
Sista bilen är alltid en kombi....
Skriv svar