Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet missljud

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Tobjes
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 20 aug 2017, 00:19

Chevrolet missljud

Hej.
Jag hoppas få lite tips och råd här då jag kan noll om bilar typ.
Jag har en Chevrolet trans sport - 00.
Nu senaste veckan går det bara att köra max 60 då den vägrar växla upp mer än så. Har kollat oljorna i den. Växellådsoljan är brunaktig och luktar inte som jag tycker den ska lukta (om den ska lukta samma som på lastbilar, för de vet jag mer om än bilar).
Vi hörde med en verkstad om dom kunde byta växellådsolja och filter men det kunde dom inte. Man behövde tydligen speciella grejer?! Och ingen annan här i stan fixar chevor tydligen.
Sen har jag även problem med motorlampan dom börjar lysa ibland. Oftast vintertid. Men det verkar dom mån glapp kabel(?)
Och så var det det där med missljud. Jag tycker inte bilen låter okej. Den låter som en symaskin!
Svårt att förklara men man hör att det är våran bil som rullar in på gården. Det ljudet kommer från motorn. Sen har vi ett ljud som låter som gnissel, groda, anka, plåtskrap eller hur man ska förklara. Jag upplever att ljudet kommer bakifrån. Fjädring, eller vad det heter, bytte vi för nån månad sen. Så att den skulle vara felet verkar konstigt.
Det låter även när man slår av bilen. Det har sagt är helt normalt. Låter som en pump där bak av nåt slag. MEN, den låter även vid tomgång. OCH under färd.
Det hörs mest i baksätet så antar det kommer nånstans därifrån.
Sen har vi även ett till ljud. Det klonkar till när man backar ut från parkeringen. Vad kan det vara?
Den rycker även ibland vid körning.
Någon som har tips och råd?
Varken jag eller mannen är då duktig på bilar, men vi lär oss eftersom :)
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevrolet missljud

Växellådsolja som är brunaktig och luktar bränt brukar betyda slitna lameller, om det inte luktar bränt så kanske det räcker med att byta.

Att den inte växlar upp till fjärde växeln brukar betyda att spinsen på en axel i växellådan gått sönder, den går att byta utan att riva hela lådan.

Det är inget special med att byta olja i den här lådan, man skruvar bort underdelen bara som på i stort sett alla andra automatväxellådor. Den verkstaden vet inte vad de pratar om, vilken stad är det?

Lysande motorlampa betyder att det finns felkod att läsa ut, så börja där. Mycket som hör till motorn går att läsa ut med en enkel ODB-II adapter.

Missljudet som hörs även när bilen är avstängd är nog kompressorn till nivåregleringen, sitter under bilen bakom vänster bakhjul. Om stötdämparna läcker eller staget till nivågivaren lossnat så går den hela tiden. Man kan ta ur säkringen till den så blir den tyst.

Klonkande ljudet är troligtvis någon bussning i hjulupphängningen som är sliten, eventuellt drivknut.

Att den rycker ibland vid körning kan bero på väldigt många olika saker, t.ex. misständning i motorn eller att automaten inte växlar riktigt rätt. Läsa ut ev felkoder är en bra början
Skriv svar