Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet S10 med problem med att köra iväg efter start

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
sventarnstrom
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 23 jun 2017, 10:21

Chevrolet S10 med problem med att köra iväg efter start

Bilmodell:
Chevrolet S10 LS
4 cyl bensin, manuellåda
1998
28 *** mil

Fel:
Efter man har startat bilen och ska rulla iväg (ant. på ettan eller med backen) så känns det som att starta på 5:ans växel. Bilen hoppar fram en meter och sen blöddrar motorn. Full gas ger ingen skillnad, motorn fortsätter blöddra och det går i slowmotion. Efter några meter kommer den igång och går som vanligt. Alternativt varvar jag upp och slira på kopplingen och den kommer iväg som vanligt och felet försvinner resten av resan. Ibland hörs ett bubblande ljud innan den kommer igång.

Detta gäller endast vid start och ej på övriga växlar. Hamnar jag senare vid t.ex. ett rödljus (motorn fortfarande i gång) och startar sen på ettan igen, inget problem. Alltså endast efter start. Kall eller varm motor spelar ingen roll. Stänger jag av och startar igen (motorn fortfarande varm) så uppstår samma problem, alltså endast efter man startat den.

Förra ägaren hade nyligen bytt koppling. Han trodde att det var problemet var med tändningen. Därför bytte jag tändstift, tändspole och tändkablar. Ingen skillnad. Har testat med eller utan EGR-ventilen inkopplad och inte märkt någon skillnad.

Har frågat kunniga och okunnig efter diagnoser och fått lite olika svar som följer nedan som jag hoppas inte påverkar era svar.

Svar 1:
Autochocken(?)

Svar 2:
EGR-ventligen

Svar 3:
Bränslepumpen

Svar 4:
Glykol läcker in i toppen (dock kommer ingen vit rök och den går bra övrigt)

Svar 5:
Tändningen behöver ställas in

Jätte tacksam för svar.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet S10 med problem med att köra iväg efter start

Hej!

Uppstår problemet så fort du stänger av motorn och startar om direkt, eller måste det gå ett par minuter där emellan?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sventarnstrom
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 23 jun 2017, 10:21

Re: Chevrolet S10 med problem med att köra iväg efter start

Avenger skrev:Hej!

Uppstår problemet så fort du stänger av motorn och startar om direkt, eller måste det gå ett par minuter där emellan?

mvh
Tack för svar.

Det varierar, ibland händer det direkt och ibland händer det inte alls.

Tanken var att jag skulle lösa problemet själv, men lämnade tillslut in bilen på verkstad som är kända som mycket kompetenta. Beskrev felet varav mekanikern svarade att bilen skulle va klar senare samma dag. Nu har det gått två veckor och de har inte lyckats identifiera felet ännu. Jag tröttnade och köpte annan bil.

Om verkstaden hittar och löser felet så kommer jag skriva det här. Så att andra som eventuellt upplever samma fel med sin Cheva kan få hjälp.
Användarens profilbild
Sockna
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 aug 2017, 22:17

Re: Chevrolet S10 med problem med att köra iväg efter start

Tycker det låter som fördelaren, byttes den samtidigt som du bytte allt allt annat som har med tändning å göra?
Chevrolet Cruze 1,7 Diesel -2013
Chevrolet Caprice 305 -1991
Chevrolet Alero 2,4 - 2000
Skriv svar