Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tahoe problem med bakaxel HJÄLP!

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
DanielHellenesyo
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 09 okt 2017, 00:49

Tahoe problem med bakaxel HJÄLP!

Tjenare!

Jag har en Tahoe från 2000 som jag haft lite otur med. Skulle för skojs skull se om det va möjligt att göra en simpel burnout för några veckor sen, men det gick inte särskilt bra.. Jag fick inte till det och jag har kommit på i efterhand att det antagligen är för att den är fyrhjulsdrven (hade bara 2wdn i för tillfället) och att det då blev för mycket motstånd.

Hur som haver så tänkte jag mig inte riktigt för så dum och trött som jag va, så jag råkade växla från N till D när motorn var uppe i varv. Pang sa det och jag började tycka synd om mina föräldrar som inte fick en smartare son. Jag kunda köra hem med bilen, men när jag la i backen för att direkt backa in den i verkstan så sa det pang ännu en gång och sen dess har jag inte kunnat flytta bilen genom att köra den. Knuffade dock in den i verkstan och hissa upp den för att kolla om kardanen va skrot genom att snurra på ena bakhjulet för att se om hjulet på anda sidan gick med runt. Det gjorde det inte.

Så jag antar att något inne i kardanen antingen knäckt eller kilat fast sig på något vänster, men vad kan det vara exakt? Jag har lite ont om pengar för tillfället och vågar inte riktigt ge mig in på något som kan bli jättedyrt.

Jag är jättetacksam för svar och hoppas det går relativt fort då detta stör mig grovt mycket.

Tack på förhand!

Mvh Daniel
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Tahoe problem med bakaxel HJÄLP!

Det brukar inte vara bakaxeln som går sönder vid sådana där tillfällen, men du kan ju t.ex. prova att lägga i fyrhjulsdriften så ska ju framaxeln dra och då vet du att växellådan och fördelningslådan är ok. Borde väl sitta ett vanligt lock över differensialen i bakaxeln som du kan skruva bort och se hur det ser ut där inne.
Användarens profilbild
DanielHellenesyo
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 09 okt 2017, 00:49

Re: Tahoe problem med bakaxel HJÄLP!

Tack för svar!

Har försökt lägga i fyrhjulsdriften och då försöker den dra framåt, men det ser ut som att mellanaxeln typ sitter fast i kardanen, så jag är rätt säker på att felet sitter där och inte i fördelingslådan/växellådan och hoppas på det med haha. Har försökt skruva bort locket men skruvarna va helt runda och rostiga sen innan så jag får dra att köpa en svets, men ville bara försöka ta reda på felet innan för att veta att man kan fixa det till ett vettigt pris.
Användarens profilbild
DanielHellenesyo
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 09 okt 2017, 00:49

Re: Tahoe problem med bakaxel HJÄLP!

Någon som vet exakt va det kan va? Behöver svar.

Tack.
Användarens profilbild
Sockna
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 aug 2017, 22:17

Re: Tahoe problem med bakaxel HJÄLP!

Skulle tagit bort första kardan som går till fördelningslådan och testat om bilen går att köra framåt och bakåt, då vet man att växellådan är okej, sen skulle jag tagit bort kardan till bakaxel och gjort likadant.

Glöm inte å plugga där kardan har suttit, blir lite oljespill annars
Chevrolet Cruze 1,7 Diesel -2013
Chevrolet Caprice 305 -1991
Chevrolet Alero 2,4 - 2000
Skriv svar