Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trailblazer går orent på tomgång.

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
steffo01
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 11 okt 2017, 16:03

Trailblazer går orent på tomgång.

Har nyss skaffat mig en Chevrolet Trailblazer LTZ 2002. Får inte den igenom besiktningen för att CO och HC halt för höjd tomgång.
Har bytt stift, luftfilter, olja, oljefilter samt gjort rent spjällhuset. Får felkod P0300 misständning enstaka/flertal cylindrar kommer inte in så att jag kan se vilka cylindrar det är. Det märkliga är att så fort den får lite varv så går den rent och fint. Missar bara på tomgång. Blir inte klok på vad det kan vara.
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Trailblazer går orent på tomgång.

Hmm... uppträder som ett luftläckage på insugssidan. Kolla alla slangar, kopplingar och lyssna med ett stetoskop eller en plastslang (går nästan lika bra) om du hör något läckage. Undersök slangarna noga.
Användarens profilbild
steffo01
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 11 okt 2017, 16:03

Re: Trailblazer går orent på tomgång.

Tack. Ska ge mig på det i helgen. Åter kommer med hur det har gått.
Användarens profilbild
steffo01
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 11 okt 2017, 16:03

Re: Trailblazer går orent på tomgång.

Nu har jag kollat om det är luftläckage. Kan inte höra något. Har hört att den kan ge sådana symptom om bränslefilter är gammalt och dåligt. Felkod P0300 är inte så lätt att klura ut.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trailblazer går orent på tomgång.

Hej!

Skulle kunna vara bränslefiltret, men även någon givare, tändspole, osv. Dock så brukar givare/sensorer ofta ge en separat felkod, men så är inte alltid fallet tyvärr, även vad gäller tändspolarna så borde de ge en ytterligare mer specifik felkod (vilken cylinder).

Vad har du felsökt med för instrument? Inga nya koder som visat sig?

Hur mycket pendlar varvtalen?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trailblazer går orent på tomgång.

Min gissning är att någon eller några av tändspolarna felar fastän det inte fanns någon specifik felkod för detta.

Bästa är att försöka läsa av live-data via en scanner.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
steffo01
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 11 okt 2017, 16:03

Re: Trailblazer går orent på tomgång.

Tack. ska åka till någon som har ett instrument som kan gå in och se vilken/vilka cylindrar som misständer. Har dock varit och besiktigat idag och dom släppte igenom bilen. Finns schyssta gubbar. Dom ryckte avgasslangen innan hc och co halten steg som den gör på tomgång. Chevan går hur fint som helst annars missar bara på tomgång. Snittar på 1,2 milen och det är bra för den stora bilen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trailblazer går orent på tomgång.

Ett tips är att själv inhandla en scanner, det sparar man ofta på i längden. En billig men samtidigt funktionell OBD2-läsare (som är handhållen) är Autel AL319. Denna klarar då enbart motorstyrningskoder och livedata, dvs. inte bromssystem, airbag, automatlåda osv. Finns till en rätt så billig peng här i Sverige, eller via Ebay.com via någon "Top Rated" seller förslagsvis, som har goda recensioner. Efter köp från Ebay så kan man även verifiera serie-nr på läsaren med Autels huvudkontor i Kina, så att det inte är en kopia, och är det en kopia så häver man köpet direkt via Ebay. Vill man ha instrumentet snabbt så är det dock Sverige som gäller, då man kan få vänta några veckor från ebay..

Finns även en hel del Blåtands-läsare till mobiltelefonerna, och andra handhållna enheter. Biltema's läsare tycker jag inte är något att hurra över, särskilt med de priserna, dock verkar OBD2-läsaren med artikel-nr 151310 vara liknande såsom Autel AL319 och dylikt, så den är väl ändå ganska så prisvärd (åtminstone om det i princip är samma läsare, då får man rätt mycket för pengarna). För övrigt ser jag att de har ändrat sortimentet en del, proffs-läsaren klarar nu även ABS och Airbag osv.., det var en överraskning!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
steffo01
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 11 okt 2017, 16:03

Re: Trailblazer går orent på tomgång.

Tack. Ska inhandla mig en Autel. Som du skriver den betalar sig snabbt.
Skriv svar