Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet Corvette köpråd/tips

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
summit800
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 13 dec 2017, 02:01

Chevrolet Corvette köpråd/tips

Funderar på att köpa en corvette 90-talare för att den var en pojkdröm när jag var i 18-20 års åldern, nu 43 :D Något specifikt man ska syna på dessa innan köp? några specifika svaga punkter på dom? Vilka motoralternativ finns osv? Vill inte ha cabrioletmodellen
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Corvette köpråd/tips

Corvette C4 eller? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
summit800
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 13 dec 2017, 02:01

Re: Chevrolet Corvette köpråd/tips

zr9-940x531.jpg
Vet inte.. Huvudsaken det är denna karossen :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Corvette köpråd/tips

Då är det en Corvette C4 :) Riktigt snygga!

Finns inte så många annonserade i Sverige, så det bästa är att hålla utkik allteftersom, alternativt import från USA eller annat land.

1991 fick modellen en "facelift" skulle man kunna säga, dock inte inredningen, den uppdaterades 1994. Så vill man ha det absolut senaste vad gäller Corvette C4 så är det 1994-1996 som gäller.

Sedan beror mycket på vilken budget man har och önskemål om prestanda/motor, exempelvis så kostar en ZR-1 en hel del mycket mer än de "vanliga" modellerna.

Motorerna i basmodellerna hade i början av 90-talet runt 250 hk (L98) vilket sedan ökade med LT1-motorn till ca 300. Samtliga är på 5,7 liter, även de i ZR-1-bilarna (där betecknas motorn LT5 och har ungefär 400 hk i standard utförande).

Det optimala vore ju att hitta en ZR-1 årsmodell 1996, med manuell låda (6-växlad) :D Då har du både OBD2 samt all möjlig "facelift" och dessutom antispinn vid behov (kom 1992-1993?), bättre ljudisolering (mindre vägljud, samt motorljud), osv., alternativt en 94-95, men då försvinner OBD2-funktionen.

Eftersom modellen tillverkades i hela 13 år så är 90-tals bilarna det bästa enligt mig, särskilt de senare årsmodellerna 94-96 då alla kända problem osv. har åtgärdats, varav man får en hållbar bil. Du kommer absolut bli nöjdast om du köper en redan fullutrustad modell som har allting från början, om man säger så.

Dock lär man väl få betala minst 200 k för ovanstående spec..

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Corvette köpråd/tips

Jag är inte så bekant med vanliga fel på dessa bilar, men de senare årsmodellerna i mitten av 90-talet har nog inte så många fel utöver det vanliga, såsom chassiupphängning (glapp i leder, slitna bussningar osv.), glapp i styrstången, standard el-fel (CD-spelare, fönsterhissar, etc., njae, egentligen inte el-fel, det blir fel ord), m.m. Kolla även innertaket, så att detta inte hänger ner någonstans, strålkastarna (dimmiga?)... sedan det vanliga såsom inspektera bilen grundligt, komplett ifylld servicebok/kvitton, tidigare ägare, historik, m.m., m.m. Någon annan kan säkert kika in här i tråden och skriva mer, finns så mycket att nämna som man inte kommer på. Rost är också något man får se upp med, de bör ha rostskyddsbehandlat och sedan underhållits allteftersom, även om de flesta bara körs på somrarna.

Kommer du meka med bilen själv? Detta är inte sådär jätteenkla bilar att skruva på utan man får ge det tid samt lära sig. De flesta delar/servicedetaljer hittar man billigt i USA och Tyskland. Även om man inte mekar själv så kan man med fördel köpa på sig delarna själv.

Som sagt, en redan från början utrustad modell blir man nöjdast med (om man inte vill ha ett projekt vill säga). Det är även ett stort plus i kanten om bilen fått redig kärlek från sin/sina tidigare ägare, vilket man lätt märker, för då är "de där småsakerna" fixade, detaljer som man egentligen inte bryr sig om så mycket men som gör den till toppskick :) Om en original servicemanual dessutom medföljer så är det ännu bättre, då har det visats intresse för att service och reparationer ska gå rätt till.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
summit800
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 13 dec 2017, 02:01

Re: Chevrolet Corvette köpråd/tips

Yepp, jag skruvar alltid själv då jag har fått mycket dålig erfarenhet av verkstäderna. Ger mig på det mesta utom automatlådor/växellådor, då byter jag hela lådan istället för att renovera befintlig.
Bilen kommer att användas som daglig brukis så kanske basmotorn har bästa bränsleekonomin? :)
Skulle även vilja montera en liten ledljusramp i fronten för att få lite mer belysning utan att det ser förjävligt ut på något sätt.

Här hittade jag ett exemplar som låter att vara mycket för pengarna men tyvärr ganska långt bort för mig som bor i kiruna.

https://www.blocket.se/stockholm/Chevro ... ca=1_8&w=3
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Corvette köpråd/tips

Vad bra! :D Då lär du spara en hel del pengar, helt rätt!

Kul att den ska gå som vardagsbil, det gillar jag, bilar är till för att användas! Ja, LT1-motorn med sina 300 hk räcker ju väl.

Nästan ett måste med antispinn då den ska gå som bruksbil och du bor i Kiruna? Då är det från 92-93 du bör kika på. Enorm skillnad utan antispinn...

Jag hade konverterat originalstrålkastarna för bättre helljus, kanske ser lite roligt ut med en LED-ramp, fast funktion och därmed säkerhet före design givetvis! Finns ju en del snygga slimmade LED-ramper att välja mellan.

Den bilen ser mycket fin ut! Dock modellen innan facelift och därmed saknas en del saker mot de nyare, nästan så att man kan säga att 80-talarna är en egen modell för sig, då bilarna från 91-92 är ganska stor skillnad på. Har för mig att man får kika lite extra på topplockspackningarna på dessa tidigare modeller, vilket man kan se efter i dokumentationen om detta är bytt. Den hade ett bra pris för övrigt, väldig skillnad mot om man hittar en 96 eller dylikt som säkert hamnar på runt 200 tusen. Mycket beror på vad man önskar av bilen :)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
summit800
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 13 dec 2017, 02:01

Re: Chevrolet Corvette köpråd/tips

Önskar väl inte mycket mer än att uppfylla pojkdrömmen och prova ha en vette! Sen om jag efter ett tag kommer underfund med att njae detta var nog inget för mig så får jag väl sälja bort den och köra en "vanlig" bil istället.
Dock inte tänkt bruka den mitt i vintern här i snöiga Kiruna, Haft en 80-tals firebird med bra vinterdäck och den var ganska lynnig på vinterväg och jag tror inte en vette är bättre.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Corvette köpråd/tips

Då tror jag att en sådan, eller snarlik, som du länkade till blir perfekt :)

Nej precis, de blir nästan omöjliga att köra, särskilt då de saknar antispinn vid de årsmodellerna vilket annars gör en hel del skillnad.

Ofta blir det att man får hålla utkik på Blocket varje dag, halva det roliga är ju just att leta bil :D Till slut så dyker det upp den rätta och till rätt pris dessutom, varav man får slå till fort, men samtidigt försöka hinna med att kolla upp historik och alla uppgifter som finns.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
summit800
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 13 dec 2017, 02:01

Re: Chevrolet Corvette köpråd/tips

Yupp, jag hoppas det dyker upp något lite längre norrut så småningom. Ingen lust att köra hem ett exemplar från södra delen av landet denna årstid.
Brukar targaluckorna vara problem? dvs om det läcker in vatten om man inte har bytt lister regelbundet?
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Chevrolet Corvette köpråd/tips

Kul med någon på forumet med frågor och funderingar ang Corvette, annars pratar vi ju mest pickisar SUVar och en o annan van!


I like turning money into noise!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Corvette köpråd/tips

Minns inte de exakta årsmodellerna men fram till 91-92 så var det en del läckage via listerna, så det måste man kontrollera noga.

Nej, inte så kul att köra hem en sådan bil på dessa saltiga vägar :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Corvette köpråd/tips

Är osäker på årtalen dock..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
summit800
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 13 dec 2017, 02:01

Re: Chevrolet Corvette köpråd/tips

d4l skrev:Kul med någon på forumet med frågor och funderingar ang Corvette, annars pratar vi ju mest pickisar SUVar och en o annan van!


I like turning money into noise!
Har en "cheva" venture/trans sport awd -02, men det är inte så mycket att prata om.. Finns redan 1000 trådar om dom så allt finns redan om man söker. Anledningen till "cheva" är att det känns inte som en riktig made in usa bil :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Corvette köpråd/tips

Där blev det väl fel? "De känns som en riktig amerikanare" ska det väl stå? :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar