Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trailblazer?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
ChevymanDan
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 13 feb 2018, 16:26

Trailblazer?

Hej.
På väg att införskaffa mig en Chevrolet Trailblazer LTZ från år -03.
Riktigt fina bilar, men har läst att det är lite småproblem överlag på dessa.
Typ att de kan ibland vara svårstartad eller att de helt plötsligt inte startar alls?
Läste just ang detta fenomen om att det är bränslefiltret som sitter löst?
Även att fyrhjulsdriften kan strula och slutar att driva, läst att det är en elmotor som ger upp? Låter dyrt att fixa men någon med mer erfarenhet och som har en Trailblazer som kan hjälpa till att svara på hur de upplever bilen i sig att äga?
Har ni Några problem eller är det en bil att satsa på.
Givetvis uppkommer det ju fel på alla bilar men när man läst på lite om problemen så blir man lite försiktig då man helst inte vill bli stående mitt ute i bushen långt bort från civilisationen. :mrgreen:
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning, Danne Johansson. ,Luleå
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trailblazer?

Tjena!

Har faktiskt aldrig hört något om bränslefiltret, med om det skulle vara ett vanligt fel så är det lätt fixat då det sitter separat.

Ang. fyrhjulsdriften så är det nog 4WD actuatorn/ventilen som du tänker på, men det var nog mest vanligt hos de äldre S10 Blazer, men visst kan det förekomma även hos TrailBlazer. Inte så jättedyr att köpa ny från USA, om det enbart är den delen som felar vill säga.

Dessa bilar är i det stora hela ganska så felfria, inga typiska jättedyra fel, särskilt inte vad gäller drivlinan, men man kan ju ha otur såsom med alla bilar.

Jag tycker att de är köpvärda, man får mycket för pengarna.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ChevymanDan
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 13 feb 2018, 16:26

Re: Trailblazer?

Tja.
Tackar för svar. Det uppskattades mkt. =)
Har nämnligen hittat en riktigt fräsch Trailblazer nu som gått här uppe sen ny.
Jag har till och med slagit till på den idag. Kom just hem efter att jag hämtat den.
Fasen vilket landsvägslok bilen är. Skön sång på motorljudet kan jag säga.
Körde på 1,05 lit/mil. (Dock då å 90-100km/h. 😂)
Bilen har endast gått 12300 mil så får hoppas på bekymmersfritt ägande nått år i alla fall.
Med vänlig hälsning, Danne, nu aka ”ChevymanDan” Hahaha.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trailblazer?

Grattis till nya bilen!! :D

Ja, det är riktigt gött motor- och avgasljud från de V6:orna!

Det var en redig lågmilare! Låter ju som att miltalen stämmer bra också, då den rullat uppe i norrland sedan ny, men har du kontrollerat dem "ifall ifall"? =)

Antar att den är nästintill rostfri?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ChevymanDan
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 13 feb 2018, 16:26

Re: Trailblazer?

Tackar. Jodå det är en fräsch lågmilare. Gått ny i Luleå oxå. =)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trailblazer?

Låter som ett riktigt bra köp! =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sventarnstrom
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 23 jun 2017, 10:21

Re: Trailblazer?

Trailblazer= ett billigt monster att köpa. En pansarvagn med oerhörd komfort som tar sig fram (nästan) överallt i original uppsättning. Piskade alla konkurrenterna i de flesta testerna när de begav sig, tex Jeep Cherokee.

Äger en och det är den absolut bekvämaste bil jag ägt, har ägt nyare och dyrare bilar. King of the road känslan är hög.

De negativa har du varit inne på, 4x4 kan strula men är ofta lätt att åtgärda vid fel. Sen som alla stora och tunga amerikanare, törstiga som f*n.

Positivt är att delarna är billiga och finns enkelt att klicka hem på t.ex. Ebay. Dessutom ganska lättmeckat.

Finns två bra amerikanska facebookgrupper för TB (och andra GM 360 bilar, t.ex. Saab 9-7x) där all info finns och hjälp vid fel.
Användarens profilbild
ChevymanDan
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 13 feb 2018, 16:26

Re: Trailblazer?

Hehe. Ja en pansarvagn kan man då säga. Törstig ja, Men man garvar ändå bara av att den drar mkt. Dvs. Det gör inget 😁.

Förresten? Är på väg att införskaffa en Frontbåge till pansarvagnen.
Någon som monterat frontbåge själv på bilen, är det svårt att fixa själv?

Med vänlig hälsning, Danne.
Användarens profilbild
sventarnstrom
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 23 jun 2017, 10:21

Re: Trailblazer?

En frontbågen gör ingen nytta (förutom de kosmetiska) på din Trailblazer. Gör snarare tvärtom eftersom den fästes i kylarens nedre fäste. Så om du smäller med vilt så ryker både kylare och fläkt.

Om du inte byter till en sån här front bumper:
Bilagor
FB_IMG_1521841272907.jpg
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trailblazer?

Ska man vara petig så finns det en del restriktioner kring frontbågar å dylikt, besiktningen och polisen godkänner bara vissa bågar (vissa mått/dimensioner) som är avsedda för extraljus, dvs. det blir svårt att montera dit en båge som täcker hela fronten och strålkastarna och få det godkänt vid kommande besiktning.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
vilja
SUV
Inlägg: 140
Blev medlem: mån 05 mar 2012, 19:41
Ort: Norrtälje

Re: Trailblazer?

Hej o grattis till bilköpet.har själv en trailblazer sen 6 år.aldrig märkt något strul med fyrhjulsdrift eller bränslefilter.jag rekommenderar att du köper en billig obd-läsare typ från wish eller någonstans för ibland kan det komma upp lite lustiga felkoder som bara är trams.det jag kan klaga på är skatt, försäkring och bränsleåtgång.[emoji16]man har ju själv valt [emoji106]

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk

Användarens profilbild
ChevymanDan
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 13 feb 2018, 16:26

Re: Trailblazer?

Tjena.
Tackar. En rätt trevlig pansarvagn å köra. Drar soppa ja, men som du säger så har man ju själv valt det. Kör ändå inte såå mkt bil per år ändå så den får dra vad den vill ha.. =P
Nån billig trådlös obd läsare fick jag med när jag köpte bilen. Skulle dock inte kunna radera ABS, airbag typ enligt säljaren. Nåja. Lyser ju inget nu i alla fall, haha.

Ang. Montering av Frontbåge på bilar så är det striktare regler fr.o.m 2010 å framåt har jag läst på. (Kan ju oxå ha fel men rätta mig gärna ifall nån kan det bättre än mig=) ) Förmodligen det här med helbils typgodkännandet etc etc. ska man va petigt på det så får man ju inte ens byta fälgdimensioner ens.
Äldre bilar är det bara klappa dit en frontbåge om det finns tillgängligt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trailblazer?

Ja precis, det finns ju grymt många regler, men just en frontbåge som även täcker strålkastarna och större delen av fronten är något dom kommer lägga märke till och neka :( Till skillnad mot fälgar eller dylikt :)

Finns mycket att läsa på Transportstyrelsens hemsida, bland annat här (Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar och släpvagnar som dras av bilar): https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 13_63k.pdf

Finns även ett liknande dokument men för bilar som tagits i bruk efter 1 juli 2010, osv..

Transportstyrelsens samlingssida för olika regler: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar