Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

V4/V8 Mode?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

V4/V8 Mode?

Har sett skärmen förrut, men aldrig reflekterat över att det stått nåt annat än V8 mode. Jag har ju en tanke med vad det betyder, men lite hjälp vore toppen. Är det att den går ner på 4? Verkar främst bli typ på rak väg och nedförsbacke. Minsta motlut o den ändrar till V8 mode igen. BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: V4/V8 Mode?

Ja precis, det är cylinderavstängningen som växlar från 8 till 4 cylindrar, sker väldigt fort.

Systemet är extremt känsligt, vindmotstånd, lutning/uppförsbacke, för mycket gas, för mycket lastvikt, för lite luft i däcken, osv. spelar allt roll. Många inaktiverar denna funktion med en tuner, då det knappt anses bränslebesparande, är störande osv. Jag hade nog också gjort det, men inte på de nyare årsmodellerna av t ex. Silverado, Ram 1500, osv., där har allting förbättrats (enligt min uppfattning).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: V4/V8 Mode?

Det har tyvärr varit mycket problem med det systemet så viktigt att vara noggrann med service. Som jag förstår det så fick man på Chevrolets motorer bättre ordning på det från 2011, en del äldre drabbas av väldigt hög oljeförbrukning.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: V4/V8 Mode?

Förutom tuners som programmerar om styrboxen så kan man köpa en slags modul (Range AFM Disabler) som ansluts tills OBD2-porten plug-n-play, vilket verkar vara populärt i USA.

Range Technology's hemsida (de som tillverkar modulen):

https://www.rangetechnology.com/afm-disabler/
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: V4/V8 Mode?

Det tål att ses över. Visste inte att de fanns på så gammal modeller. Men kanske kan vara en ide att antingen inaktivera eller skaffa modulen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: V4/V8 Mode?

Olika tekniker för detta har funnits sedan många årtionden tillbaka, men det var först på 2000-talet som det började användas mer brett :)

Chrysler 300C fick det direkt från modellår 2004 om jag minns rätt (5,7 liters motorn), sedan kom det till Dodge Ram 1500 år 2006 (HEMI motorn där också). Chevrolet fick det först till TrailBlazer me V8:an tror jag, år 2005, sen Avalanche 2007, Silverado 2007, osv.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: V4/V8 Mode?

Bästa här är att man får lära sig massor[emoji39]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar