Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hur är Transsport att dra tunga släp med?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
BlixtenJoe
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 aug 2017, 19:31
Ort: Kiruna

Hur är Transsport att dra tunga släp med?

Har just köpt en husvagnen som har tjänsktevikt på 1560kg, tänkte om någon har erfarenhet att dra tungt med TS.
Jag har läst att man ska ha i 3:an när man drar men jag tänkte främst på lådan håller den?
Finns det annat man ska tänka på?
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Hur är Transsport att dra tunga släp med?

Det brukar rekommenderas att montera en extra oljekylare. På de här blir det ibland problem med att splinsen på en axel för 4'an rensar sig, så prova vad du får för varvtal i 80 på 3'an om det är körbart. Tänk också på att bruttovikten på husvagnen får inte gå över max tillåten släpvagnsvikt på bilen, min AWD får bara dra 1600 så då får du alltså bara ha 40 kg last i husvagnen, även om i praktiken så är alla husvagnar ändå för tunga ..

BE-kort behövs givetvis.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur är Transsport att dra tunga släp med?

Om man inte monterar en extra oljekylare så är det en bra idé att byta ATF-oljan mer frekvent då friktionsmaterialet i denna försvinner fortare i och med värmen.

Vill man vara extra noga så kan man både lägga till en extra oljekylare samt utföra mer frekventa oljebyten :) ATF-oljan är inte så dyr, man kan beställa hem större dunkar från exempelvis ATO24.de.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar