Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Motorolja Colorado 2.8 -05

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
joni1988
SUV
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 19:24

Motorolja Colorado 2.8 -05

Hej!
Tänkte kolla med er här på forumet, vad kan jag använda för motorolja i min Colorado med 2.8 liters motorn? De står att man ska använda 5-30 olja men ventilerna tickar en hel del då motorn blir varm. Kanske kan man använda lite tjockare olja eller vad tror ni?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motorolja Colorado 2.8 -05

Tjena!

Jag brukar alltid följa instruktionsböckerna vilket jag rekommenderar här också.

Har du otur så blir tickande ännu värre om du skiftar till en annan viskositet, eller bättre, beroende på vad det är för fel exakt.

Vad har du servat med tidigare? 5W-30 och någon särskild märkning?

Colorado 2005 med 2.8 liters motorn ska ha en olja av viskositet 5W-30 samt uppfylla API "stjärnsymbolen" och GM6094M. Det åtgår 4,7 liter inkl. filter, men lite stannar självklart kvar i motorn.

Här är ett par oljor som uppfyller dessa krav (märkningen GM6094M är dock inte officiellt godkänd av GM tror jag inte, men följande tillverkare anser sig uppfylla detta, dvs. deras oljor möter den spec.):

Petro Canada: https://www.ato24.de/en/petro-canada-supreme-5w-30.html (köper du 10 liter så kostar det runt 600 kr med frakten till Sverige).

Wolf's Head: www.abergsvtc.se/wolfs-head.php?olja=syn-pack (12 liter går på cirka 1400 kr med frakten).

Tyvärr så är det ganska vårt att hitta en olja här i Sverige/Europa som uppfyller GM6094M eftersom den specifikationen främst hör till amerikanska bilar av GM's märken, därför har oljetillverkarna såsom Mobil 1, Castrol, Shell, osv. valt att inte satsa på den oljan och liknande oljor i Europa.

Det funkar troligtvis minst lika bra med någon annan 5W-30 API olja utan GM's märkning, men jag brukar alltid följa böckerna som sagt =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motorolja Colorado 2.8 -05

Kan ju funka med 10W-40 exempelvis, för att "lindra tickandet", men jag vågar inte rekommendera dig det eftersom det rentav kan bli värre =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motorolja Colorado 2.8 -05

När bytte du oljan senast förresten?

Jag hade provat med en olja som uppfyller de krav som står i boken...
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
joni1988
SUV
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 19:24

Re: Motorolja Colorado 2.8 -05

Oljan e bytt i höstas till biltema 5-30 där de står nån gm nummer.
Har kanske gått max 1000 mil med samma olja.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motorolja Colorado 2.8 -05

Biltemas olja är tyvärr inte av samma specifikation, om man ska vara petig.

Jag hade nog provat med ett oljebyte till den olja som föreskrivs i boken.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar