Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

min cbb 454 går varm.

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
elutte
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 04 maj 2014, 18:28

min cbb 454 går varm.

tänkte om någon hade nått tips på varför min motor går varm?
det är en chevolet 454. borrad 0.40, hypertech kolvar, trucktoppar, kamen vet jag inte vad det är men tror original..

sitter ny järn vattenpump.
motorn är isärtagen och renoverad för ca 30mil sen så alla vattenkanalen är rengjorda.
ny alu kylare, har även satt dit 2 st elfläktar med heltäckande kåpa.
samt 160 f termostat.

körde nu i helgen å det värmen stiger sakta uppåt va 220 f när jag åker vanligt samt pressar motorn med några börnisar, så den håller en stadigt uppgång i värme, inte sett nå tecken på att det rusar upp i värme. kom hem och lät den kyla ner sig sen körde jag den på tomgång med fläktar på i ca 20 min och det stiger långsamt upp mot 230 f den kokade inte men såg att den spotta ur sig en liten skvätt i slangen innan jag stängde av motorn.

någon fundering på vad jag kan göra? har funderat på en oljekylare om det blir så att oljan i motorn blir för varm?.
har även funderat om det kan va nå luft i kylsystemet?
eller byta el fläktar då detta är biltemas. 10" och 12" på 80w ...
motor oljan är SAE 15w-40

någon som har nån ide vad jag kan göra?.
/emil
Annons
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: min cbb 454 går varm.

rätt sorts fläktar? tryckande eller sugande beroende på vart de sitter.

Fungerar termostaten? står den öppen så hinner kanske inte kylaren kyla vattnet som går för fort igenom kylaren?

Luft kan det kanske också vara, vet inte mycket om Ch BB
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
elutte
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 04 maj 2014, 18:28

Re: min cbb 454 går varm.

två biltema sugande 80w .termostaten är ny då jag hade 180f innan och tyckte det var sämmre
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: min cbb 454 går varm.

Bara för att en del är nu behöver den inte fungera, man skall alltid koka en termostat för att säkerställa funktionen
RAM Sport 1500 4x4
Skriv svar