Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Felkoder S-max tdci 2007

Alla Ford-bilar, även europeiska
Användarens profilbild
XGranis
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 26 aug 2014, 07:10

Felkoder S-max tdci 2007

Hej, jag skulle behöva hjälp av nån vänlig själ.

Jag har två felkoder på min S-Max, en som säger "oljebyte"
Sagt och gjort bytte olja för en månad sen.
Andra felkoden dök upp i fredags, "motorfel"
Vid gaspådrag så går den lite svajjigt, precis som att det stryper nånstans, men det är inte jämnt.

Så jag åkte till mekonomen och köpte en flaska wynns partikelfilter rengöring, det stod på flaskan högfart i 20 min, sagt och gjort ut på e18 och kryssade åt en hållet i 160-170km/h på 5:ans växel, det hela tog nog 30-40 min innan jag va tillbaka, nu tycker jag den går så mkt bättre.
Men felkoden är kvar, så åkte in till den lokala autoexperten, han hade inte tid göra riktig diagnos, men kunde se att det stod försämrad motorolja, samt lågt bränsletryck där av felkoden för de. Så han släckte felkoderna som dök upp direkt igen när jag startade.

Så min tanke är då är att byta bränslefiltret och motoroljan och se om det går släcka dom sen.
Men går nog på Castrol magnatec pro a5 dennna gång
Jag köpte en motorolja på OKQ8 för jag hade rabatter, så blev billig olja, helsyntet 5-30. kan de va så att oljan har för dålig kvalite? eller som han på autoexperten sa "kanske blivit skitig olja igen"

Är det nån som vet hur man gör ett bränslefilterbyte på rätt sett i min s-max diesel?
Är det bara att byta och sen öppna ventilen upptill och starta bilen och låta luften sippra ut tills det kommer diesel och sen stänga?

Är jag helt ute och "cyklar"??? Vad ska jag göra??

MVH Tony