Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Kostnad för reparation av Ford Lightning, någon som är duktig?

Alla Ford-bilar, även europeiska
Användarens profilbild
goodfidelity
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 19:47

Kostnad för reparation av Ford Lightning, någon som är duktig?

Hallå!

Vänder mig till forumet för hjälp, och hoppas att någon här har lite goda råd.

Jag har en Ford Lightning SVT 2004 som rullat 8500mil.

Desvärre är den krockad framtill, och alla kylare / intercooler, lyktor, kofångare och balken bakom, skärmar osv är trasiga. Så även framrutan, sidoskärmarna och motorhuven har fått en liten knäck. Detta efter en kollision med småvilt.
sida
sida
delar
delar
motor
motor
Är det någon här som har koll på vart jag får tag på delar och vad det kan tänkas kosta att reparera?

Jag är mycket tacksam för goda råd hur jag skall lösa detta på smidigaste sätt..

//GF
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kostnad för reparation av Ford Lightning, någon som är duktig?

Hej!

Det var inte kul det som hänt.

Antar att du inte hade någon helförsäkring på bilen eller tilläggsförsäkring om du har halvförsäkring?

Har bilen provkörts efteråt för att se om motorn fungerar som den ska samt att inget annat har hänt, sned i ramen eller dylikt?

Jag hade köpt på mig alla reservdelarna och sedan gjort allt jobb själv förutom lackeringen.

Kolla runt hos olika bildemonteringar i Sverige och hör vad de har för delar, tänker då främst på USAbilskroten i Osby (www.bildelarosby.se) som kanske har vad du söker.

Det går även att ta hem det mesta ifrån USA om du t ex. använder dig av en frakttjänst som ShopUSA eller frågar något företag om det går att dela plats i deras container om de ska beställa delar eller dylikt, för annars blir fraktkostnaderna för höga när det gäller större delar.

Finns nog en del annonser på ebay.com där folk demonterar sina Ford pickups, kanske någon som har samtliga delar du behöver, annars kan man köpa t ex. stötfångaren och liknande via en sådan annons och resten nya grejer.

Jag hade bytt rutan själv, men gissar på att du vill att en glasmästare gör jobbet, så hör med dem vad de ska ha. Kan dock bli riktigt dyrt utan försäkring då rutor till amerikanare kostar en del. Du kan prova leta upp rutan själv via någon annan som säljer bilrutor i Sverige, finns en del annonser på blocket.se har jag sett, men ofta får man vad man betalar för, det blir nog inga rutor från Saint Gobain eller Pilkington om du ska ha den för ett lågt pris då det är en ovanlig bil här i Sverige.

Sidoskärmarna ser ut att kunna användas igen om man arbetar lite med dem? Kanske även går att slå ut/dra ut ev. bucklor från motorhuven?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
goodfidelity
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 19:47

Re: Kostnad för reparation av Ford Lightning, någon som är duktig?

Hallå!

Tack för ditt svar!

Har kollat lite på ebay och delarna är inte så fasligt dyra. Det är nog lite mer jobb än jag kan tänka mig att göra själv så jag skall nog försöka få tag på någon som kan göra hela jobbet.

Får se vart det leder.

Vad kan man tänkas få för bilen som den står? Är det någon som har koll på det? Den har norska skyltar, så den är ju värd väldigt mycket mer här på grund av alla skatter och sånt.

Kanske någon som är sugen att köpa, renovera upp och sälja..
Skriv svar