Avenger skrev:Hej!
Jag tänkte att det skulle vara samma kontakter och kablar, något annat vore ju helt galet av Chrysler med så få år emellan modellerna.
Jag har ingen aning om vad mer som kan vara galet med stereon, båda lär ju fungera som du säger, men eftersom du ändå skulle ha CD så kvittade det eller? Jag har svårt att föreställa mig felet såhär vid datorn, jag vet dock att det kanske sitter några "radio-grejer" utplacerade i fronten som får ljudet att bli mer "rent", få bort allt oljud och sånt, men det är väl knappast något som kan klicka.
Filma gärna allting från det att du sätter dig i bilen till att du vrider på tädningen och startar bilen, hur stereon ser ut osv. om någon alls blinkar eller ger ifrån sig ljus? Inget oljud i högtalarna alls, inte ens smått?
Kan du lokalisera rasslande ljudet till "katalysator-området" om du lyssnar omkring bilen?
Hur är det klonkande ljudet? Låter det på minsta gupp du kör över? Låter det som ett "avstånd" mellan två föremål? Tror det kan vara spindellederna om inte bussningarna, är ganska stor skillnad på de ljuden, kommer inte riktigt på orden för att beskriva det nu
Mvh
Jonathan
Hej igen. Nu har min gode vän Marcus hjälpt mig att felsöka stereo och sådant lite noggrannare. Har ingen aning om vad klåparna på verkstaden gjort men vi kom ganska enkelt fram till följande:
* Bat + ACC-kablarna är det något slags glapp i
* Jord verkar saknas
* Slutsteg tänder ej upp
Detta kom vi fram till genom att vi släpade in min starthjälp i vardagsrummet, provade med en bit kabel och en ciggplugg med att strömsätta båda stereoapparaterna. Båda två fungerar felfritt. Felet ligger i bilens kabelhärva. Efter massa mätande och testande så kopplade vi in den nya stereon i bilen, den startade upp och fungerade utan problem, bortsett från en sak, inget ljud. För att reda ut varför inget ljud kom så tog vi in den igen och satte den på starthjälpen och tog en av högtalarna till min stereo och kopplade på en av högtalarutgångarna på stereron och körde den igen. Då kom det ljud, inga problem alls.
Alltså är det 3st fel i bilen rörande stereon:
1: Ingen jord
2: Glapp i ACC + BAT-kablarna
3: Inget ljud, antagligen pga slutsteg som ej tänder upp.
Så frågan är ju dels varför jord helt plötsligt saknas och varför slutsteget ej går? Ska jag kontakta Chrysler om detta eller vem ska jag vända mig till? Klarar BRL av detta kanske?
Angående bilen i övrigt:
Har ej lokaliserat rasselljudet men det låter som en värmeplåt eller kass katt. Ska se om jag kan kika närmare på det imorgon, ska faktiskt be verkstaden kika närmare på det. Ska även be dom kolla mer på stereon.
Klonkandet låter som en blandning av glappt kränghämmarstag och glappa spindel/styrleder.