Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Vision-tråden

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Re: Chrysler Vision-tråden

Avenger skrev:Hej,

Ser bra ut med slangarna, har du även ordnat rörverktyg eller lånar du det av någon? :P

Oh f*n, det var en rejäl slant för byta av packningarna :| Jag hade personligen inte lagt dom pengarna på en sådan "gammal" bil, det du räknar upp kommer ju hamna långt över 20 000:-, lägg på några tusen extra så får man nästintill en bes. och skattad Chrysler 300M 3.5 V6 (2.7 motorerna är skräp enligt mig).

Det är endast värt det om man gör jobbet själv och köper materialet billigt, eller om man verkligen gillar just den bilen :D

Jag tycker inte att Chrysler är skit =) Inte sämre än något annat märke om man tar hand om dem. Alla våra "Mopar"-bilar har rullat felfritt under den tiden vi haft dem, undantaget är väl en Chrysler Sebring som en ungdom hade kört sönder, så där kan man inte klandra bilen :)
Jag gillar verkligen denna bilen och den är i gott skick förutom de småfelen.

Den omfattas dessutom inte av sveriges avgaskrav eftersom den är en flyttgodsbil ;)

Fritt fram att trimma, om man nu så vill :)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha, det hade jag glömt :)

Jag personligen hade dock inte lagt dom pengarna, jag sålde Sebringen för strax över 2 tusen när den gick sönder, fastän den var rostfri och hade lyxutrustning (ångrar dock det i efterhand eftersom den var ganska unik :oops: )

Man får liknande bilar för de pengarna du vill lägga ut (då har man dessutom en reservdelsbil ;) ):

http://www.blocket.se/skaraborg/Chrysle ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Sedan finns det en del 300M till bra priser också:

http://www.blocket.se/stockholm/Chrysle ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/alvsborg/Chrysler ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/ostergotland/Chry ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

mm.

Men som du säger, gillar man bilen så är den värd vartenda öre! :D Man blir ganska fäst vid grejerna om man haft dem i ett par år, till skillnad mot Sebringen som jag hade en vecka :oops:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev:
Men som du säger, gillar man bilen så är den värd vartenda öre! :D Man blir ganska fäst vid grejerna om man haft dem i ett par år, till skillnad mot Sebringen som jag hade en vecka :oops:
Jag tycker den är värd det. Dessutom är bilen i bra skick i övrigt. Vill inte ge upp bilen pga två st toppapackningar.

Vill verkligen få den lagad så jag kan köra med den igen. Tycker om den väldigt mycket.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Gött att du känner så för bilen! :D Jag känner samma grej för Dodgen =)

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Ja jag älskar den bilen. Eller rättare sagt, jag älskar båda mina bilar.
Dessutom lagar jag hellre min bil, eftersom den känner jag till alla felen på, än köper en beg med nya dolda fel.
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Nu är slangarna bytta, så nu funkar servostyrningen igen.
Bild
Men servopumpen verkar ha tagit stryk av att gå tom, för numera gnäller den, när den belastas. :(
Gissar på att den måste bytas.

Sitter den innan för denna kåpan eller? (bilden hamnade upp&ner, men syftar då på kåpan som syns till höger om generatorn på bilden):
Bild

Så här lät det efter att jag fixat alla slangar, dock inga läckage.
http://i122.photobucket.com/albums/o248 ... f03dfb.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;

Får förmodligen bytt toppapackningarna med, till ett bra pris, av en vän vid nästa löning :)
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Var sitter styrservopumpen på min motor?
Har du möjligen en verkstadshandbok eller liknande som pdf, eftersom du ofta lyckas posta just sådana bilder? =)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag kan scanna in bilder imorgon, så ser man ungefär hur allt är monterat samt instruktioner :)

Bild
Användarens profilbild
avitone
SUV

Avenger skrev:Är du ute efter en hållbar 90-tals jänkare (här i Sverige) förutom Chrysler Stratus så är faktiskt Chrysler Vision (Eagle Vision) ett bra köp, tro det eller ej men det är en hållbar och snabb bil, utseendet kanske är lite udda jämfört med andra bilar men om man bortser från det så är det ett bra köp. Jag tycker dock den är snygg ;)

Och det bästa är, automatlådan är uppgraderad och förstärkt i originalutförande (mot den som sitter Voyager, Stratus med mera..) så den behöver man inte oroa sig för. Bilen är tyvärr framhjulsdriven men det är väl ingen större förlust. Men att köp till en automatlådekylare skadar aldrig!

En stark motor på 3,5 (eller 3,3 liter) liter gör ju inte saken värre? Och inte så värst törstig heller. 3,5 litern är på dryga 210 hk. Synd dock att den inte fick 2,7 liters motorn som kom till Chrysler Sebring och Chrysler 300m.

Välutrustad, bra komfort och pålitlig men EJ bensinsnål kan man nog sammanfatta den med.

När alla ser på en Chrysler under 90-talet så är väl problem med automatlådan det första alla tänker på? Men med en Vision behöver du inte tänka "lika mycket" på det ;)

Från årsmodell -96 så var autostick tillval, vilket betyder att man kunde växla själv med automatlådan.

Det finns många fina Vision på blocket.se, så nu är det bara att hitta en till en billig peng.

Bilen tillverkades mellan -93-97.

OBS, Chrysler 300m är efterträdaren, och med "mer modern" design så kanske den är ett bättreval, samma pålitliga drivlina och motor fast allting är lite "nyare".
Jag bara hålla med, jag hade en -94 och jag åkte verkligen skönt i den bilen, Dock så gick ett vevstakslager och jag lämna bort den vid ett byte. Men en skön bil med otrolig komfort och en snål 3,5 liters motor
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Ja snål är den. Min drog (oservad) 0.84L/milen i 140km/h i ca 15 mils sträcka.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

REMOVE STEERING PUMP (ALL ENGINES)

(1) Remove the battery cable from the battery
negative terminal and isolate cable.

(2) Loosen power steering pump serpentine drive
belt on 3.3-ltr engine, by loosening generator mounting
bolt A and adjusting bolt locknut B (Fig. 1). Then
loosen adjusting bolt (Fig. 1). Loosen power steering
pump serpentine drive belt on 3.5-ltr engine, by loosening
adjustment pulley locking nut (Fig. 2) and then
loosening adjusting bolt (Fig. 2).

(3) Raise vehicle on jackstands or centered on a
frame contact type hoist. See Hoisting in the Lubrication
and Maintenance section of this manual, for the
required lifting procedure to be used for this vehicle.

(4) Remove the serpentine drive belt from the
power steering pump pulley, and store out of the way.

(5) Put oil drain pan under vehicle to catch power
steering fluid. Remove hose clamp from power steering
fluid reservoir to power steering pump hose, at
power steering pump (Fig. 3). Then remove hose from
power steering pump.

(6) If vehicle being serviced is equipped with 3.5
liter engine, remove power steering pressure hose
routing clip, (Fig. 4) located at generator bracket,
from power steering pressure hose.

(7) Loosen and remove power steering pressure
hose from power steering pump discharge fitting (Fig.
5).

(8) Loosen and remove the 3 bolts attaching the
power steering pump to power steering pump bracket
(Fig. 6). Access to power steering pump mounting
bolts is through holes in power steering pump drive
pulley (Fig. 6).

(9) Remove power steering pump and drive pulley
as an assembly from the vehicle. Power steering
pump is removable from bottom of engine compartment
(Fig. 7).

(10) Transfer the required parts from the removed
power steering pump, to the replacement power steering
pump.

[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... vopump.jpg[/bilder]

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

behövdes visst inte. den har tystnat nu.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Uttrycket "Time Heals All Wounds" kanske stämmer in på din bil? :D

Bild
Användarens profilbild
Fredrik Vikström
Minivan
Kontakt:

Hej är ny på detta eminenta forum.
Jag har just köpt mig en Vision-94 i fint skick.
Problemet jag hade som jag även såg att många i USA skrev om, var att ibland hängde sig klimatorn HVAC, så bilen gav full värme och bara defrost, tog i sär panelen och det visade sig att lödningarna inte var av denna värld i kretskorten, tydligen maskinlött och grymt snålt med tenn var massa sprickor i lödningarna.

Nu funkar den perfekt igen, köpte även en panel till på skroten som inte heller fungerade visade sig det vid test, tog isär den med och exakt samma fel där med nu har jag även lödit om den och testat fungerar perfekt och alla lampor fungerar även i den nu.
Så om någon behöver en HVAC panel så har jag en över...

MVH
Fredrik Vikström
Användarens profilbild
Fredrik Vikström
Minivan
Kontakt:

För övrigt har min Vision fått sig en ordentlig översyn.

Kamrem bytt
Olja filter i motor och låda
Nya lager Hubbar fram
Fixat AC gubben som hade bilen före hade tagit av remmen för att bilen skulla dra mindre soppa, så köldmedium var slut, kompressorn har väl stått still några år, vacuumsög den, kollade att den var tät och fyllde upp den, ny kyler den som fan...
Ny serpentin rem
Ny Ac rem
Nya däck Pirelli P7
Nästa som står på tur är nya bromskivor och belägg, men dom rullar ett tag till.
Fin bil att köra annars tycker jag, mycket bil för pengarna..gick även igenom besiktningen idag...
[album]92[/album]
Skriv svar