Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vilket frysskydd ?? Chevrolet Trans Sport 3.4 -98

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
lokiz
Minivan
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 30 jul 2012, 01:42

Vilket frysskydd ?? Chevrolet Trans Sport 3.4 -98

Hejsan där !!!

Jo , jag undrar vilket frysskydd Ni andra anser gälla ?? har läst i en tråd att GM`s kylvätska "ärjar sönder" topp,-insugspackning vilket då skulle lämpligtvis göra att man bör ha något annat märke.

Skall man kanske använda den röda vätskan som t.ex. Audi har då det är aluminuim i toppen ?

Bil: Chevrolet Trans Sport 3.4 -98
Senast redigerad av Avenger den tis 07 aug 2012, 16:00, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken samt texten.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilket frysskydd ?? Chevrolet Trans Sport 3.4 -98

Jag la till modellen (Chevrolet Trans Sport) i rubriken och texten :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Vilket frysskydd ?? Chevrolet Trans Sport 3.4 -98

Det finns väldigt mycket rykten och det är svårt att få en klar bild, men det här är som jag förstått det.

GM införde DEX-COOL som frysskydd någon gång på 90-talet. Ett av syftena var för att det inte skulle vara aggressivt mot aluminiumdelar i motorn, som toppar etc, en annan var att det skulle vara lonflife och höja bytesintervallet på kylvätskan från 2 år till 5 år.

Tyvärr visade det sig att DEX-COOL var aggressivt mot packningar, t.ex. insugspackningarna och toppackningarna. Varför finns det olika uppfattningar om, enl GM själva så var den främsta orsaken att kylarlocken inte höll trycket vilket gjorde att kylvätskenivån sjönk och det kom in luft i systemet vilket reagerade. En annan uppfattning är att det är det utökade serviceintervallet till 5 år som är orsaken, kan vara kombination av flera faktorer.

Hur som helst så har det varit flera gruppstämningar i USA och Canada, och GM har i vissa fall gjort goodwill-reparationer där man bytt packningar till ingen eller reducerad kostnad för kunden då de gick sönder när bilen fortfarande var relativt nya. Nu är de här bilarna så pass gamla att det är inte längre aktuellt.

Någon gång för ca 10 år sedan så gjordes en omdesign av insugspackningen tillsammans med uppdaterade specifikationer på hur hårt bultarna skulle dras, samtidigt ändrades formeln för DEX-COOL så att den skulle bli mindre aggressiv så enl GM ska detta inte längre vara ett problem.

När det gäller toppackningarna så ärjar de sönder tills de börjar läcka, vilket sannolikt beror på för gammal kylvätska som blivit frätande för packningarna.

Den uppfattning jag har fått är att det är sak samma om man kör DEX-COOL eller någon annan kylvätska som fungerar med aluminium så länge man byter varje 2 år och inte kör 5 år som påstås ska fungera.

Det man får se upp med är att det går inte att blanda olika frysskydd, om man häller grön eller blå så reagerar den med den röda och det blir sörja (jag har inte provat själv) så om man ska byta så måste man spola ur systemet ordentligt. Senast jag fyllde på använde jag någonting från Mekonomen som påstås fungera att blanda med alla andra frysskydd och det har i varje fall inte blivit någon sörja av det.

Jag behöver dock spola ur systemet, det syns att oljekylaren är ganska nyligen bytt av tidigare ägare och det är lite oljerester kvar har jag märkt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilket frysskydd ?? Chevrolet Trans Sport 3.4 -98

Jag har blandat "generell" blå och röd glykol och det blir en rejäl sörja som i värsta fall kan förstöra kylaren :oops: Givetvis beroende på hur mycket man blandar., men ett par liter av den röda glykolen kan ställa till ett helsike..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar