Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Nu ska Forden bort och en Chrysler Stratus hit!

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Nu ska Forden bort och en Chrysler Stratus hit!

Hej!

Tänkte fixa iordning en Ford Ka och sälja den billigt och sedan fixa en Chrysler Stratus som "allt-i-allo"-bil.

Kan rent ut sagt säga att denna Forden är skit, dom rostar som bara den och kvalitén är urdålig tyvärr:(

Måste fixa en fjäder fram (köpte på Mekonomen), samt slipa och måla trösklarna lite (svetsning gjort).

Sedan städa ur den och putsa upp det exteriöra, tror ni man kan få 10 000:- för den? Problemet är att mätarställningne en dag slog om till 2500 mil (från 14000 mil!!!), så har ingen aning om hur man får den att gå tillbaks till 1400 mil (ingen digital).

Efter ovanstående så kommer det roliga:D tänkte leta upp en billig GDS-bil, Chrysler Stratus, gillar att skruva lite på bilar och en Stratus har tidigare hafts en (manuell så att bensinen räcker;) )

Anledningen till att sälja Forden är pga. dess storlek, och inte minst kvalité, dock är dom riktigt bränslesnåla iaf. En Chrysler Stratus duger helt okej som bruksbil då dom inte drar mycket bensin mot t ex. andra bilar, om det är manuell låda i sådana fall.

Så imorgon blir det att fixa iordning Forden till försäljning:D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
plll
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:14
Ort: Gbg

Re: Nu ska Forden bort och en Chrysler Stratus hit!

Avenger skrev:Hej!

Tänkte fixa iordning en Ford Ka och sälja den billigt och sedan fixa en Chrysler Stratus som "allt-i-allo"-bil.

Kan rent ut sagt säga att denna Forden är skit, dom rostar som bara den och kvalitén är urdålig tyvärr:(

Måste fixa en fjäder fram (köpte på Mekonomen), samt slipa och måla trösklarna lite (svetsning gjort).

Sedan städa ur den och putsa upp det exteriöra, tror ni man kan få 10 000:- för den? Problemet är att mätarställningne en dag slog om till 2500 mil (från 14000 mil!!!), så har ingen aning om hur man får den att gå tillbaks till 1400 mil (ingen digital).

Efter ovanstående så kommer det roliga:D tänkte leta upp en billig GDS-bil, Chrysler Stratus, gillar att skruva lite på bilar och en Stratus har tidigare hafts en (manuell så att bensinen räcker;) )

Anledningen till att sälja Forden är pga. dess storlek, och inte minst kvalité, dock är dom riktigt bränslesnåla iaf. En Chrysler Stratus duger helt okej som bruksbil då dom inte drar mycket bensin mot t ex. andra bilar, om det är manuell låda i sådana fall.

Så imorgon blir det att fixa iordning Forden till försäljning:D
Ford Ka har ett rekord dock! Fulaste bilen två år i rad, tror det var läsarna på auto moto und sport som kom fram till det... Sälja, det är ju en REKORDBIL!!! :D
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nu ska Forden bort och en Chrysler Stratus hit!

Hahaha :D

Det är en rosthög också, rostar på alla håll och kanter :)

Tänkte fixat iordning den nu i helgen (till försäljning nästa vecka) men blev sjuk igen, jobbigt! :( Var nyligen sjuk :(

Men om man ska säga något bra om Forden (varav vi köpte den) så är det förbrukningen, drar inte mycket, kom ner i 0,5 liter när vi körde runt 100km/h, Dodgen som jag har kommer inte i närheten, inte heller Chryslern eller Chevan :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Micke
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 17:03

Re: Nu ska Forden bort och en Chrysler Stratus hit!

Jag har en Stratus 2,5 liters -96 Nybes avställd som du kan köpa billigt

Bilen går perfekt i ca 20 min sen dör den och väntar man i 30 min så funkar den igen i 20 min
Vad är felet??

Mvh Micke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nu ska Forden bort och en Chrysler Stratus hit!

Hej!

En 2,5 liters är tyvärr inte aktuellt:( Dodge Avengern har samma motor och den är inte så snål i förbrukningen :) En 2,0 tänktes ha som pendlarbil..

Om den bara "dör" direkt utan hack hack så är det troligtvis en sensor, CPS-sensorn som troligtvis slutar fungera när den blir varm, och kylnar av under de 30 min.

Eller dör bilen ryckigt, precis som om den förlorar bensin?

Kollat felkoder? "Tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON (avsluta i ON, gör vridningen inom 5 sek), läs av blinkningarna från Check Engine-lampan; blink pause blink blink = kod 12 etc..

Annars kan du hålla inne trip/reset och vrida tädningen till ON-läge och läsa av felkoder i miltals-displayen.

Beskriva gärna mer om problemet.. Är det elektriskt tändningen eller bränslerelaterat tror du?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Micke
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 17:03

Re: Nu ska Forden bort och en Chrysler Stratus hit!

Hejsan!

Har testat att hålla inne trippen får fram SoF 1,0 sen kommer chek 1 chec 2 chek 3 chek 4 sen händer inget mera,,Återgår till att visa kmställningen

Har testat lite när den börjar hacka provade med startgas utan resultat så jag tror felet ligger på tändningssidan eller någon sensor

Den sensorn du nämner var sitter den?

Mvh Micke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nu ska Forden bort och en Chrysler Stratus hit!

Hej!

Men kollade du felkoder genom att vrida på nyckeln tre gånger;? Tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON (avsluta i ON, gör vridningen inom 5 sek), läs av blinkningarna från Check Engine-lampan; blink pause blink blink = kod 12 etc..

Startar inte bilen heller på startgas när den stängts av efter 20 min?

Har du kollat gnista från stiften? Skruva dän ett tändstift och sätt i kontakten, håll det sedan mot bilen och kolla efter gnista när du försöker starta bilen.

Här sitter vevaxelgivaren (botten mot fördelaren in mot automatlådan), bild lånad ifrån en manual:

Bild

Kamaxelgivaren sitter i fördelaren på din bil (2,5 litern).

Prova att byta relä med varandra i boxen, ASD-reläet (Auto ShutDown relay på vänster i bilen och bränslepumpsreläet till höger).

Bild

Kan mycket väl vara datorboxen som är defekt om den varken får gnista eller bränsle (hör du om bränslepumpen går igång efter dessa 20 min när du vrider tändningen till ON?)

Prova också att rycka dän en säkring som heter "relay" i säkringsboxen och se om bilen startar.

Går den på startmotorn när du försöker starta den? Eller klickar det bara typ?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Micke
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 17:03

Re: Nu ska Forden bort och en Chrysler Stratus hit!

Det är inte samma uppbyggnad med reläerna så det gick inte!
Och säkringen relay är ju till elfläkten!
Bränslepumpen startar och startmotorn funkar hela tiden!
Tror mer på kamaxelgivaren eller tändmodulen

Mvh Micke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nu ska Forden bort och en Chrysler Stratus hit!

Hej!

Ursäkta, jag tittade på en 2,0 liters manuel låda till elsystemet, men säkringen relay går kanske att ta bort för att avaktivera startspärren, men som sagt så fungerar den enbart så att bilen stängs av efter 2-3 sek.

Kamaxelgivaren sitter som sagt i fördelaren och allt måste då bytas om man inte är riktigt händig. Sedan är det stor chans att vevaxelgivaren gått sönder också, men oavsett så borde det finnas lagrade felkoder, i alla fall på de bilar jag sett.

Jag hade satsat på vevaxelgivaren som är en sensor för sig, den blir varm och symptomen visar sig, den kallnar sedan och bilen funkar igen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar