Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byte av automatolja blazer

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
skogsbilen
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 31 aug 2012, 19:18

Byte av automatolja blazer

Hej!
Behöver lite akut hjälp nu :-(
skulle byta oljan i automatlådan, fick bort tråget med lite våld, hissade upp lådan så att tråget lossnade.
Efter ca 1 liter olja i huvudet och ansiktet så fick jag bort det med lite våld.
Men, nu när jag ska ha dit det så finns det inte en möjlighet att få dit tråget igen med filtret ditmonterat.
måste man ta bort avgassystemet fram eller räcker det med att lossa balken som håller växellådan.

Hur får man ur all olja ur systemet ?

Bryter snart ihop :-(

Tacksam för ALLA svar jag kan få.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Byte av automatolja blazer

Man får aldrig ur all oljan bara på att ta ner tråget då det står gammal olja i t.ex. convertern och kylaren. Det man kan göra när man har monterat tillbaka tråget och fyllt på olja är att lossa ledningen från oljekylaren och köra motorn på tomgång i P eller N tills det kommer ny olja där. Viktigt att fylla på vartefter så att man inte får för låg nivå. När den gamla oljan spolats ur så skruvar man ihop ledningen igen och fyller till rätt nivå, varmkör och sedan kontrollera nivå.

Hur du får dit tråget vet jag dock inte då jag aldrig hållit på med en sådan här, lite bilder kanske kan hjälpa? Det är bättre att du monterar bort någonting så att du kommer åt att få dit tråget ordentligt, jag skulle ju helre ta ner avgasröret än balken.
Användarens profilbild
skogsbilen
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 31 aug 2012, 19:18

Re: Byte av automatolja blazer

Ok
Tack för svar
Har nyss tvättat ur håret på ca 1 dl olja :-(

Problemet är att bultarna är MYCKET rostiga och jag känner inte för att dra av någon bult :-(
Vad händer om jag lossar balken, den sitter ju bara på 4 bultar det är en 94 ans blazer 4*4 ???
Har tagit bort hasplåten och hissat upp lådan men balken sitter ivägen.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Byte av automatolja blazer

Så länge du har något annat stöd för lådan så att den inte rasar ner så borde det inte vara något problem att ta bort balken.
Användarens profilbild
skogsbilen
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 31 aug 2012, 19:18

Re: Byte av automatolja blazer

Problemet är löst.
Har en smörjgrop så jag satte en garagedomkraft under fördelningslådan och lyfte ca 5 cm tog bort balken och då fick jag även dit oljetråget.
Så nu blir det en mutter ditsvetsad på tråget.

Tack för svar.
Skriv svar