Idag svek bensinpumpen! Fick inte igång den och till sist fick en lördagsledig mek rycka ut och med förenade krafter lyckades vi banka och svära igång den.
Nu blir det ny bensinpump nästa vecka.
O fysatan! Ja det är ju ingen som sagt att det är billigt att ha en bil!Avenger skrev:Rep.kit för 500:- med frakten, då ingår även kabeln till pumpen (vilket det inte gör hos Hansen Racing):
http://www.ebay.com/itm/255LPH-High-Per ... 57&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
..så om du har en annan bil som du kan köra så länge så kan du spara en slant genom att beställa från ebay =)
Ingen fara. Startmotorn går ju runt utan problem, har mätt upp tändspolen som sagt med samma volt in/ut. Rotorn snurrar som den ska. Fick höra av nån att det kunde vara vevaxelgivaren men det ska väl inte sitta en sån på den bilen? Eftersom bränslepumpen bygger upp trycket men det kommer ingen soppa likförbannat så borde det väl vara något som stryper soppatillförseln samt tändningen? Att de hör ihop?ChevyChase skrev:Först av allt...sorry svanee för att jag kapade din tråd. Hoppas det var okej när jag hade typ samma fel.
Mitt problem är dock löst!Verkstan provade att bränslepumpen gick, vilket den gjorde, petade i nån dyr typ av rödsprit och rengöring och lät den stå inne över natten. Imorse startade den som en klocka!
Sannolikt har den stått med lite för lite bensin och i den stora tanken är det kvickt gjort att få kondens när den bara är en pöl gammalt skräp i botten. Fyllde upp 79 liter idag....![]()
Tack för tipsen Avenger.
svanee...har du kollat säkringarna? Finns bl a en 20A säkring till defafittlarmet som bryter strömmen mellan tändningen och startmotorn. Är den brunnen så ja...då har du ingen ström till startmotorn men väl till tändspolen.
Hittade den nu när jag höll på med mitt...
Hur vet du att din soppapump funkar? Hör du att den är igång eller rättare sagt kolla först att reläet tickar när du vrider på tändningen.svanee skrev:Ingen fara. Startmotorn går ju runt utan problem, har mätt upp tändspolen som sagt med samma volt in/ut. Rotorn snurrar som den ska. Fick höra av nån att det kunde vara vevaxelgivaren men det ska väl inte sitta en sån på den bilen? Eftersom bränslepumpen bygger upp trycket men det kommer ingen soppa likförbannat så borde det väl vara något som stryper soppatillförseln samt tändningen? Att de hör ihop?
OM? du nu har 9volt i elsystemet då startmotorn snurrar funkar varken bränslepump eller ECU som den ska.svanee skrev:Ingen fara. Startmotorn går ju runt utan problem, har mätt upp tändspolen som sagt med samma volt in/ut. Rotorn snurrar som den ska. Fick höra av nån att det kunde vara vevaxelgivaren men det ska väl inte sitta en sån på den bilen? Eftersom bränslepumpen bygger upp trycket men det kommer ingen soppa likförbannat så borde det väl vara något som stryper soppatillförseln samt tändningen? Att de hör ihop?
Har installerat en voltmätare i bilen och den hoppar fram o tillbaka mellan 11,5-12,8V. Den larmar när den kryper under 11,8V. Sen när jag vrider på startmotorn så hoppar den ner till 9V. Nu är inte jag någon elektriker så det kanske ska vara så?
Mätte upp 11,8V in/ut ur tändspolen fast det var 12,3V på batteriet. Om det hjälper på något sätt.
Sant..det har du rätt i!svanee skrev:TACK carawelle, där fick jag utrett det jag grubblat över hela tiden. Det räcker med att tända hellyset för att voltmätarn ska visa mindre än 11V. Men borde den inte starta med laddaren ikopplad då? Vilket jag har haft. Räcker det med att byta batteriet eller kan det vara kortis nånstans?
Chevychase, soppapump + filter byttes för en månad sen. Så att den har gått sönder igen, visst det är möjligt, men kändes otroligt!