Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Montering dämpare bak Trans sport tips

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
h01kriva
Station Wagon

Montering dämpare bak Trans sport tips

Bytte idag min bakdämpare till min 00 trans sport med automatisk nivåreglering...

Började bra

Det är väldigt enkelt att byta bak.
Det du behöver är en spärrnyckel med 18mm,fast nyckel 18mm och en mutterdragare.

Hissa upp bilen o börja med de nedre bultarna. omvänd ordning när du sätter dit de nya.

Nu kommer vi till det roliga som hände mig.

De nya stötdämparna , Monroe köpta nya i tyskland för 1240kr ink frakt ink slangar...

När nya stötdämparna var på plats kollade jag bruksanvisningen hur slangarna skulle sitta.
De skulle inte över huvudtaget kopplas in på kompressorn utan man pumpar dem manuellt.
min 20psi
max 150psi.

Då tänkte jag att jag använder de gamla slangarna som går till kompressorn och innan jag ansluter så dubbelkollar jag att kompressorn fungerar.
Den funkar inte , kolven var extermt utsliten.

Följde då beskrivningen , anslut båda slangarna till en t-koppling där den tredje är en nippel man pumpar in luft i.
Blåste in 30psi och allt fungerar som det ska.

Har hört att det går att köpa någon kompressor från jula o koppla in. stämmer det.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Montering dämpare bak Trans sport tips

Det borde fungera att göra så, man får lista ut hur man ska koppla elen men borde inte vara överdrivet svårt. Jag funderade på att göra så på min förra TS som hade trasig kompressor men på min nuvarande fungerar den ännu.
Skriv svar