Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Silverado 1500 -89 startar inte

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
ChevyChase
Minivan

Re: Silverado 1500 -89 startar inte

...och den som ropar hej...

Idag svek bensinpumpen! Fick inte igång den och till sist fick en lördagsledig mek rycka ut och med förenade krafter lyckades vi banka och svära igång den.

Nu blir det ny bensinpump nästa vecka. :( Men vi kom hem iallafall :)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ahh vilken otur! =(

Men tur i oturen att ni vet vad som orsakade det i alla fall.

En bränslepumpsmodul kostar 2 700:- på Hansen Racing, samma modul kostar 700:- med frakt ifrån Ebay.com (helt ny).

Men det kanske räcker med en separat pump, har inte kollat så noga hur det sitter på Tahoe -97, men i sådana fall är det ännu billigare på ebay, eller 1 500:- ifrån Hansen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Rep.kit för 500:- med frakten, då ingår även kabeln till pumpen (vilket det inte gör hos Hansen Racing):

http://www.ebay.com/itm/255LPH-High-Per ... 57&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

..så om du har en annan bil som du kan köra så länge så kan du spara en slant genom att beställa från ebay =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ChevyChase
Minivan

Avenger skrev:Rep.kit för 500:- med frakten, då ingår även kabeln till pumpen (vilket det inte gör hos Hansen Racing):

http://www.ebay.com/itm/255LPH-High-Per ... 57&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

..så om du har en annan bil som du kan köra så länge så kan du spara en slant genom att beställa från ebay =)
O fysatan! Ja det är ju ingen som sagt att det är billigt att ha en bil! :shock:

Är dock inte i besittning av en annan bil så det lär bli en snabb lösning. En kompis pratade dock om att låta den defekta sitta kvar och installera en ny utanpåliggande pump och dra nya kablar...så gjorde man tydligen med Audi.
Vet inte om det är görligt med Chevan?

Tack för bra tips Avenger!
Användarens profilbild
svanee
Minivan

ChevyChase skrev:Först av allt...sorry svanee för att jag kapade din tråd. Hoppas det var okej när jag hade typ samma fel.

Mitt problem är dock löst! :) Verkstan provade att bränslepumpen gick, vilket den gjorde, petade i nån dyr typ av rödsprit och rengöring och lät den stå inne över natten. Imorse startade den som en klocka!

Sannolikt har den stått med lite för lite bensin och i den stora tanken är det kvickt gjort att få kondens när den bara är en pöl gammalt skräp i botten. Fyllde upp 79 liter idag.... :?

Tack för tipsen Avenger.

svanee...har du kollat säkringarna? Finns bl a en 20A säkring till defafittlarmet som bryter strömmen mellan tändningen och startmotorn. Är den brunnen så ja...då har du ingen ström till startmotorn men väl till tändspolen.
Hittade den nu när jag höll på med mitt... :|
Ingen fara. Startmotorn går ju runt utan problem, har mätt upp tändspolen som sagt med samma volt in/ut. Rotorn snurrar som den ska. Fick höra av nån att det kunde vara vevaxelgivaren men det ska väl inte sitta en sån på den bilen? Eftersom bränslepumpen bygger upp trycket men det kommer ingen soppa likförbannat så borde det väl vara något som stryper soppatillförseln samt tändningen? Att de hör ihop?
Användarens profilbild
ChevyChase
Minivan

svanee skrev:Ingen fara. Startmotorn går ju runt utan problem, har mätt upp tändspolen som sagt med samma volt in/ut. Rotorn snurrar som den ska. Fick höra av nån att det kunde vara vevaxelgivaren men det ska väl inte sitta en sån på den bilen? Eftersom bränslepumpen bygger upp trycket men det kommer ingen soppa likförbannat så borde det väl vara något som stryper soppatillförseln samt tändningen? Att de hör ihop?
Hur vet du att din soppapump funkar? Hör du att den är igång eller rättare sagt kolla först att reläet tickar när du vrider på tändningen.

Jag har ström på tändspolen och startmotorn går som en klocka...men bensinpumpen glappar i strömkontakten. Bankar man på bensintankens babords sida hoppar den igång.
Inte riktigt att lita på så därför byts den till veckan!
carawelle
Van

svanee skrev:Ingen fara. Startmotorn går ju runt utan problem, har mätt upp tändspolen som sagt med samma volt in/ut. Rotorn snurrar som den ska. Fick höra av nån att det kunde vara vevaxelgivaren men det ska väl inte sitta en sån på den bilen? Eftersom bränslepumpen bygger upp trycket men det kommer ingen soppa likförbannat så borde det väl vara något som stryper soppatillförseln samt tändningen? Att de hör ihop?

Har installerat en voltmätare i bilen och den hoppar fram o tillbaka mellan 11,5-12,8V. Den larmar när den kryper under 11,8V. Sen när jag vrider på startmotorn så hoppar den ner till 9V. Nu är inte jag någon elektriker så det kanske ska vara så?

Mätte upp 11,8V in/ut ur tändspolen fast det var 12,3V på batteriet. Om det hjälper på något sätt.
OM? du nu har 9volt i elsystemet då startmotorn snurrar funkar varken bränslepump eller ECU som den ska.
Dessa kräver 11,5v minimum för att fungera överhuvudtaget
Användarens profilbild
svanee
Minivan

TACK carawelle, där fick jag utrett det jag grubblat över hela tiden. Det räcker med att tända hellyset för att voltmätarn ska visa mindre än 11V. Men borde den inte starta med laddaren ikopplad då? Vilket jag har haft. Räcker det med att byta batteriet eller kan det vara kortis nånstans?

Chevychase, soppapump + filter byttes för en månad sen. Så att den har gått sönder igen, visst det är möjligt, men kändes otroligt!
carawelle
Van

Byt batteripolskor, kolla kablar och kabelskor samt rengör kontaktytor mot plåt kaross generator och motorblocket i första hand, även generatorn kan behöva jordas.

Lika viktigt på både + och - sida med kontakt!
Byt jordflätor och kablar om misstanke om oxidering inne i själva kabel/fläta finns.

Spänningsfall vid belastning (start) brukar bero på kasst batteri eller kontaktytor.
Användarens profilbild
ChevyChase
Minivan

svanee skrev:TACK carawelle, där fick jag utrett det jag grubblat över hela tiden. Det räcker med att tända hellyset för att voltmätarn ska visa mindre än 11V. Men borde den inte starta med laddaren ikopplad då? Vilket jag har haft. Räcker det med att byta batteriet eller kan det vara kortis nånstans?

Chevychase, soppapump + filter byttes för en månad sen. Så att den har gått sönder igen, visst det är möjligt, men kändes otroligt!
Sant..det har du rätt i! :?
Användarens profilbild
svanee
Minivan

Liten update, bytte till en ny jordkabel med ny polsko, plus rengjorde alla kontaktytor inkl jordfläta från motorblock till kaross. Skalade av en 4 cm av pluskabeln och det var rätt rejält oxiderat. Det dammade när jag bröt isär koppartrådarna. Får bli till o byta hela den!

Hade helt missat att kolla upp batteriet som satt i och nu insåg jag att det sitter ett fritids/marinbatteri i bilen. Inte konstigt det är värdelöst.

Om man inte ska köpa ett Optima gelbatteri, som kostar skjortan. Vad bör man sikta på? Varta har jag kört på tidigare och alltid varit nöjd.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Silverado 1500 -89 startar inte

Oj det var en ordentligt dålig kabel. Gick den igång efter allt detta?
Men visst låter det som ett kabel byte hade gjort susen.

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
carawelle
Van

Oxiderad kabel är mycket trolig felorsak..
Behöver du inte kallstarta i -10 utan motorvärmare så kan ett friskt marinbatteri funka.
MEN ett 100 Ah fritidsbatteri kan i lägre kallstartströmsvärde än tex ett 70-80 Ah startbatteri

Lågprisbatterier har ojämn kvalitet men fungerar dom med, men det viktigaste är
kallstartströmmen (CCA).
Viktigt att det stämmer med rekomendationerna för bilmodellen då det har att göra med hur länge batteriet orkar vid kyla.
Användarens profilbild
svanee
Minivan

Uppdatering.

Bytt både jordkabel och pluskabeln till nya 50mm2 kablar. Plus ett nytt Varta batteri med 74Ah och 750A.
Samma problem kvarstår dock, voltmätaren i bilen visar 12, 2V och när jag vrider på startmotorn 9, 7V.
Vet inte vart jag ska leta nu längre..

Kan tillägga att startmotorn snurrar hur fint som helst.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Då får du fortfarande spänningsfall, med så pass mycket borde det dessutom bli varmt någonstans. Mät direkt på batteriet när en medhjälpare aktiverar startmotorn, med ett friskt batteri bör inte spänningen sjunka speciellt mycket. Sedan fortsätter du därifrån, mät t.ex. på inkommande poler på startmotorn.
Skriv svar