Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge Ram -05 läcker kylarvätska, underligt fel.

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
PatrikElektriker
Station Wagon

Dodge Ram -05 läcker kylarvätska, underligt fel.

Hejsan, jo det är så att jag märkte att min Dodge Ram med 5,7 hemin läckte kylarvätska i höstas.
Efter lite felsökning på garageuppfarten så var det från radiatorn det droppade.

Lämnade in den för felsökning och verkstaden likaså kom fram till att min radiator hade en spricka på höger kortsida sett framifrån, och att den behövde bytas.
Radiatorn byttes och det gjordes även en genomgång för att kolla topplockspackningar osv för att kanske hitta anledningen till att radiatorn spruckit, denna kolla gjordes även eftersom jag har ett lustgassystem installerat.

Inga andra defekter eller övertryck i systemet kunde hittas och anledningen till sprickan i radiatorn blev simpelt en blandning av otur/ålder/tidigareägares misskötsel.

Slutet gott allting gott, men NEJ.

Den läcker fortfarande kylarvätska, blött under och på uppfarten märke jag några dagar senare.
Utan vidare koll så åker jag tillbaka till verkstaden som kliar sig i huvudet och inför mina ögon provtrycker kylarsystemet genom att pumpa upp tryck i radiatorn, och med "gott" resultat, trycket faller inte, alltså inget läckage.

Nehepp tänkte jag och åkte hem innan dem började kosta pengar, felsökte då efter vad det kan vara för vätska som brilljerar min uppfart..

Efter ytterliggare en vecka så har jag det svart på vitt, kylarvätske nivån i expantionskärlet är noll, allså tomt, dock är radiatorn full.

Nästkomande helg så pallar jag upp bilen och felsöker och kom fram till detta:

#Motorn fulkommligt sprutar ur sig kylarvätsa vid fullgas pulseringar vid varvtaltoppar på 5000 och över.
#Jag ser inte var i från det kommer, men det kommer i från vattenpumpens placering.

Efter en tid dagligt körande så kommer jag även fram till detta:

#Expantionskärlet blir tomt fort, men därefter håller sig radiatorn full en betydligt längre tid innan det tillslut där också börjar sjunka i nivå.
#Jag kör ca 4-5mil om dagen, och fyller numera på direkt i radiatorn (ej expantidonkärlet) två gånger i veckan, ca 0,5L per gång.
#Temp mätaren inne i kupen har aldrig varit någon annanstans än strax innan arbetstemperatur.
#Jag har inga problem med att få varmluft inne i kupen.

För mig låter det så simpelt som att det kan vara en packning till vattenpumpen, för den fungerar ju, och gör det med bra resultat, åkte en 100mils färd över förra helgen, utan kompliationer (för utom att kylarvätskenivån sjönk).

Självklart vill jag komma undan så billigt som möjligt, och har heller inga problem att mecka själv, men innan jag ställer mig och skruvar isär vattenpumpen så tänkte jag om ni kunde komma med era tips och ideer, något specielt jag ska titta på eller komma ihåg till denna operation? Eller var tycker ni att jag ska göra?

hoppas ni kan hjälpa till!
/Patrik
Förut: 2005 Dodge Ram 5,7 2x4 Daytona Quadcab

Nu: 2007 Dodge Durango 5,7 AWD
Annons
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Re: Dodge Ram -05 läcker kylarvätska, underligt fel.

Välkommen till forumet. :)

En kort fråga på detta bara.

Hur länge hade de trycksatt systemet?

Motorn bildar ju ett rätt högt tryck på vissa modeller.
Det trycket ökar dessutom ju mer man varvar.
Har sett slangar som expanderat till nästan dubbla storleken = dålig slang.
Har även fått slangexplosion med en torr slang som inte heller pallade trycket vid högt varv. :lol:

Om de nu inte har pumpat upp tillräckligt tryck,
så kommer kanske inte läckaget synas om det inte finns under längre tid så läckan kan krypa fram.

Så det kan mycket väl vara en packning vid vattenpumpen.
Torka torrt så gott det går, å varva upp den snabbt å stäng av.
Då kanske du kan se lite mer exakt om det är just där den läckt.

Kanske inte vart så kort ändå. :oops: :lol:
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV

Jag säger att din pump i sig är trasig / har en spricka i sig - endast för att min betedde sig EXAKT lika dant och det var just pumpen som gav mig f-n
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Om pumpen är defekt, spara 1 300:- kr och beställ ifrån ebay.com, där kostar den en tusenlapp med frakt, troligtvis slipper du tull och moms eftersom den bara kostar 63 dollar i varuvärde:

http://www.ebay.com/itm/GMB-Engine-Wate ... 6f&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Swedde
SUV

Har fått en fel kod

P0116 Motorkylvätskans temperatursensor Prestanda / Rationalitet

tempen går inte upp som den ska ..kan det vara att termostaten e kass ??
2003 Dodge Ram 1500 4X4 Hemi såld
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Om tempen inte går upp i mätarhuset så kan det mycket väl vara termostaten, har i alla fall varit orsaken för mig ett per gånger =)

Bild
Användarens profilbild
PatrikElektriker
Station Wagon

Får tacka för svaren!

Då blir det ett köp av en vattenpump och ett byte, så hoppas jag att problemet försvinner, om inte så kanske men endå ser vad som är fel när man demonterat allt däromkring.

En följdfråga på kylarvattenspåret:

Vilken kylarvätska rekommenderas?

I alla mina andra bilar kör jag biltemas longlife med kulören röd.
Efter läkaget nu så undrar jag om det funkar bra eller skall man gå upp ett snäpp?
Förut: 2005 Dodge Ram 5,7 2x4 Daytona Quadcab

Nu: 2007 Dodge Durango 5,7 AWD
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Handlar du ifrån staterna då? :) Skönt att spara en slant, kan ju gå till kylarvätskan :D

Kylarvätska som rekommenderas enligt manualen (något annat vågar jag inte föreslå):
When adding coolant, or refilling the system, a minimum
solution of 50% recommended HOAT ethylene glycol
engine coolant
(antifreeze) and distilled water should be
used.
..Biltemas longlife är etylenbaserad.., så jag ser egentligen inga problem att använda den, annars finns bara HOAT hos Chrysler/Fiat eller via Valvoline genom Mekonomen, Autoexperten osv..

Bild
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV

Antingen den snorgröngula multi som ex Meca har eller så kör jag OKQ8 röda.
Skriv svar