Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Airbag Vojje, 3,3 -05

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Airbag Vojje, 3,3 -05

Efter att det varit lugnt ett tag med flipperspelet så har då varningen för airbag tänts. Har varit några ggr till o från.

Felkod:
felkod48r.jpg
felkod48r.jpg (27.78 KiB) Visad 5354 gånger
Är bilen verkligen försedd med GPS-mottagare???
och var kan denna givare sitta i så fall?
Någon som vet?

Min nya inköpta läsare klarar dock inte koden och ska kolla om man kan skaffa flera protokoll från Torque. Informationen finns ju bevisligen i kontakten så det gäller att fiska upp den.
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Re: Airbag Vojje, 3,3 -05

Misstänker att "satellit" är en översättning från engelska och man menar nog en givare på annan plats i bilen.

Detta på USA-forum:
I wasn't trying to be a smart A with my "code posting" reply. There really are so many different things that it can be. My Air bag light came on and stayed on after I did this: I opened the passenger door and put my knee on the passenger seat to reach the power door locks on the drivers side. The seat did not decompress correctly and caused the light to come on. It finally went out when I simply sat in the passenger seat and has been fine ever since. Some times it's the little things that drive you nuts but then laugh about later.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Airbag Vojje, 3,3 -05

Som jag förstått så är usa bilarna gjorda så att om man sitter i sätet aktiveras airbagen, detta för passagerar sidan

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Har letat lite till. Skulle kunna vara en sådan här rackare och som avser sidoairbagen höger sida.
Bilden från ebay
mW-LgYR0hdgy9Rlq5KyEb9g.jpg
mW-LgYR0hdgy9Rlq5KyEb9g.jpg (6.41 KiB) Visad 5346 gånger
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Sura är ju att det är nog svårt att veta pm det är just den som är trasig. Om delen är lätt att hitta i bilen och delen är billig kan man ju chansa och hoppas lampan tänds.
Annars får det nog bli ett bättre scanverktyg för airbag för att hitta felet ordentligt, eller prata med någon på verkstad som är lite mer insatt i airbags

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Håller med Arvid, såg dessutom att en del av annonserna på ebay var ganska dyra =(

Har inte kollat i min manual ännu, men verkar som att dom bara finns på RG-modellerna (EU).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Kollat lite till på detta fel som ännu inte är åtgärdat och nu närmar sig besiktningen.

Otäckt att riva bland sprängmedel då sensorn ska vara placerad på B-stolpen och man borde nog veta hur man tar bort plastpanelarna innan man börja skruva (framgår inte i Haynes). Sitter ju bl a en airbag ovanför passagerarens huvud och krut i bältessträckaren. Kollat även under stolen och där ar det många kablar till vad? finns väl enbart värme i den.

Givaren borde var enkelt att komma åt att mäta och har enbart två poler så en slutning vid krock verkar troligt.

På bildelsbasen finns det gott om dessa för 300 kr plus dyr frakt på 125 kr (ev. 60 kr). En viss omsättning på den prylen verkar ju också finnas.
ser ut att vara tillverkad av Bosch
ser ut att vara tillverkad av Bosch
krocksensorbstolpe.jpg (58.57 KiB) Visad 5264 gånger
felkodsensor.jpg
felkodsensor.jpg (37.04 KiB) Visad 5264 gånger

Någon som kan eller jobbat med detta förut?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ang. kablarna till stolen, har du inte el-stol där också? =)

Panelerna borde inte vara något problem att ta bort, men man får vara lite försiktig med a-stolpar om man även lossar där, lossa batteriet och blinka lite med helljusen och vänta ett tag så att all ström försvinner från ev. airbag där:)

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Givaren lär sitta på B-stolpen.

Men... hittade detta på en USA-sida (googleöversattning av sidan)

"CHRYSLER meddelade ett problem med Grand Voyager påverkar totalt 1.799 fordon.

Den Värme, Ventilation och luftkonditionering (HVAC) dräneringsslangen och genomföring kan läcka vatten på kupén mattor och / eller fasthållningsanordning Control (OCR) modul. Detta kan leda till att belysningen av krockkudden varningslampa och potentialen för en oavsiktlig utlösning av airbagen utan förvarning.

Följande korrigerande åtgärder är nödvändiga för att lösa detta problem. VVS dräneringsslangen och genomföring måste bytas ut."

(Läckaget åtgärdades i mitt fall med it slang från Biltema.)
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Låter ju som något som Chrysler borde åtgärda

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jo jag förstår att givaren sitter på B-stolpen, tänkte bara generellt att det går att lossa plastpanelen utan problem :)

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Arvid78 skrev:Låter ju som något som Chrysler borde åtgärda

Voyager -04 3.3l V6
  • Får kolla upp det n. vecka. I o f s kollade när jag hade köpt bilen i somras om där fanns några recals - det gjorde det inte sade Hedins.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Om det är ett känt fel som det faktiskt stod och att airbagen kan utlösas så borde ju detta vara en recall.
I USA hade dom ju fixat det på stört. Livsfarligt om en sån löser ut helt plötsligt.
Kolla mitt chassinr på chryslers sida och det stog inget om recalls på min heller så i värsta fall kan det ju vara så. Kan ju även vara så att det är en konstruktions skillnad på amerikanska och europeiska
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Som Arvid säger, kolla ev. recalls på chrysler.com > owners, tror dom täcker eu-sålda också fastän det står North America.

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Airbagvarningen fixad hos Hedins.

Letade på USA -sidor (det har jag haft mycket nytta av) och fann att det var recall på krocksensorerna fram. Skrev ut sidan och lämnade in bilen. (När jag hade köpt bilen kollade jag upp om där fanns några recalls - men det gjorde det inte fick jag som svar.) Med min utskrift fick firman lite jobb att kolla upp det hela och båda givarna byttes helt utan kostnad. Misstänker att om jag inte hade haft denna utskrift hade jag kanske fått bekosta felet själv med ett antal tusen då det var ganska mycket jobb som krävdes. Begärde och fick kopia på Chryslers servicemeddelande på hela 18 sidor! Där står t o m att för kundens tillfredsställelse så ska även bilens klocka ställas in (batteriet har ju vari bortkopplat) och det var den. Hedins var bra att ha att göra med och ordnade det på en dag.

Begärde även en felsökning (som jag givetvis betalade för) på höger elskjutdörr och resultatet blev att det är dörrens låsmotor som inte fungerar (något som jag själv misstänkt). Kostar 6 000 kr via Chrysler så det blir att leta upp på ebay eller skrot.

Chrysler garantiåtaganden imponerar då jag även på min gamla vojje -98 som gått långt fick åtgärdat de mest märkliga saker som tilläggsisolering i skuffen utan kostnad. Verkar också som om Fiat övertagit hela ansvaret från Chrysler. Bra!
Skriv svar