Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager -05 CRD med Elproblem

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
hagrob
Station Wagon

Voyager -05 CRD med Elproblem

Hej.
Läser om en hel del skumma elfel i forumet och försöker hitta några teorier för att reda ut mina problem.

I korthet: Problemen startar alltid med att Airbag lampan tänds. där efter är det en tidsfråga innan fler lampor tänds och klimatkontrollen får fnatt (växlar mellan C och F samt slår till AC), I detta läge kan jag vara mer eller mindre säker på att den inte startar igen om jag stänger av. Ok den startar men den går bara ca 3 sek innan den stannar. Nu är alla lampor i mätartavlan tända och strålkastarna lyder inte brytaren!
Det går inte att få ut någon felkod från mätarhuset. Svarar inte på kommando

Jag tar mig ur detta endast genom att nolla datorn (kopplar ifrån batteriet i ett antal minuter).

Har kollat kontakterna till klimatkontrollen och mätarhuset, Inga synliga problem.
Idag har jag gått över mätarhuset i jakt på kall lödningar. Har inget resultat än.
Hittade 4 motstånd som går väldigt varma, tydliga tecken genom miss färgat kretskort.
Har lött om dessa.

Min klimatkontroll "tickar" till och från, ska dom göra det?
Har provat att dra en extra jord till kontakten men fick inte stopp på tickandet.

Jag är tacksam för alla idéer för att komma till en lösning.

MVH//Robban
Annons
Användarens profilbild
hagrob
Station Wagon

Re: Voyager -05 CRD med Elproblem

Uppdatering:

Nej det ska nog inte "ticka" från klimatkontrollen.
Plockade isär den och gick över den med lödpenna. Nu ingen "tickande".

Även det större problemet verkar ha varit någon form av lödproblem i mätarhuset.
Hittade framför allt 4 motstånd som ser ut att ha gått ordentligt varma. Missfärgningar på kortet.
Gick över med pennan och la lite extra fokus på motstånden och nu är alla problem borta!

Peppar peppar....... :-)
Användarens profilbild
alex
Minivan

Hej! Jag har också det där tickandet. När det är kallt så startar även en "timer" som räknar ner hela tiden innan den blir lite varm då visar sig temp siffrorna sig igen. Var det likadant för dig. Detta är bara när det är kallt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

hagrob: Det var nya fel som man inte kände till tidigare, skönt att det löste sig (iaf som det verkar) :) Kul att du delade med dig, andra kommer säkert ha nytta av detta =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hagrob
Station Wagon

alex skrev:Hej! Jag har också det där tickandet. När det är kallt så startar även en "timer" som räknar ner hela tiden innan den blir lite varm då visar sig temp siffrorna sig igen. Var det likadant för dig. Detta är bara när det är kallt.
När det är kallt ska värmen gå över i "Delay" till värmen på vattnet är i en temperatur som duger till att värma kupén. Det är helt i sin ordning.

Tickandet är inte ok.

Min bil indikerar Fel kod för värmefläkt relä. Det sitter lött på kortet i panelen.
Jag gav den en omgång med lödpennan och det såg bra ut ett par dag men nu är problemet tillbaka!
Jag ska ragga upp en beg styrenhet på bildelsbasen och testa med den.
Användarens profilbild
wille
Station Wagon

Hej Hagrob

Hur gick det med ny styrenhet till fläkten.
Försvann felen.

Grand Voyager 3,3 , Grand Voyager CRD
Användarens profilbild
hagrob
Station Wagon

Jag gav upp!
Tyvärr saknar jag det lediga tid som behövdes för att komma i mål med detta problem.
Slumpade bort bilen på blocket.
Skriv svar