Bilen finns i malmö om där är någon i närheten som kan titta förbi eller kommer fram till nått här inne
Ang Tahoe -99 - Inget bränsle kommer fram
Ang Tahoe -99 - Inget bränsle kommer fram
Hej precis inhandlat en tahoe som jag fixade till innan bes men har nu stött på problem efter 1 dags ägande.
Startade bilen hemma körde till affären sen hem igen. sen vidare ner till macken för att tanka. sen där efter va bilen stendöd. motor o lampor går men den "tänder" inte :S Inga konstiga symptomer dom milen jag han köra med den. nu är min fråga vart ska man börja på dessa vid detta fenomen ? bilen är en Tahoe från -99 med 21500 på mätaren. Tack sam om man kunde få fram nått då jag är behov av bilen på tis då jag ska på nytt jobb 
Bilen finns i malmö om där är någon i närheten som kan titta förbi eller kommer fram till nått här inne
Senast redigerad av Avenger den sön 24 mar 2013, 15:56, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Re: Ang Tahoe
Hej!
Välkommen till forumet och grattis till bilköpet (utöver det fel som uppstått)
Går den runt på startmotorn? Har du provat att starta om du gasar lite samtidigt?
Har du kontrollerat om den får gnista (skruva dän ett stift och sätt i det i tändkabeln och håll det mot motorn och se om det ger gnista när ni vrider på tändningen) och/eller bränsle (spraya startgas i insuget och se om den hostar igång) ??
Kontrollerat alla relän och säkringar? Sitter på förarsidan om du öppnar dörren samt relän i motorrummet, skifta plats mellan relän av samma specifikationer.
Har du ett motstånd på nyckeln som fungerar som en startspärr? Rengör alternativ mät upp resistansen med en multimeter.
Prova att starta i NEUTRAL om det inte fungerar i PARK.
Går den runt på startmotorn? Har du provat att starta om du gasar lite samtidigt?
Har du kontrollerat om den får gnista (skruva dän ett stift och sätt i det i tändkabeln och håll det mot motorn och se om det ger gnista när ni vrider på tändningen) och/eller bränsle (spraya startgas i insuget och se om den hostar igång) ??
Kontrollerat alla relän och säkringar? Sitter på förarsidan om du öppnar dörren samt relän i motorrummet, skifta plats mellan relän av samma specifikationer.
Har du ett motstånd på nyckeln som fungerar som en startspärr? Rengör alternativ mät upp resistansen med en multimeter.
Avenger skrev:Hej!
Tackar. japp motorn går runt händer inget när man gasar samtidigt. får ut o kolla de idag i de snöiga vädert
Om du inte har en instruktionsbok som medföljde bilen så finns det att ladda ner hos General Motors:
http://www.gm.ca/gm/english/owner_centr ... es/manuals" onclick="window.open(this.href);return false;
..i boken står alla säkringar och relän uppskrivna.
Du kan med fördel skifta relän av samma spec., så slipper du köpa nytt för att prova dig fram.
Om den går på startmotorn så är det bra, då kan du utesluta om det är ett tändningsfel eller bränslefel eller bägge och, du bör även höra om pumpen går igång, stäng av radio, fläkt och allt annat och lyssna, annars kan det vara så att spridarna inte öppnar om den går igång men inte får gnista eller soppa.
Lyser motorlampan? Fungerar lampan när startar bilen? Den ska lysa en stund som en indikation på att glödlampan fungerar.
Kan du ev. ta en bild på nyckeln?
http://www.gm.ca/gm/english/owner_centr ... es/manuals" onclick="window.open(this.href);return false;
..i boken står alla säkringar och relän uppskrivna.
Du kan med fördel skifta relän av samma spec., så slipper du köpa nytt för att prova dig fram.
Om den går på startmotorn så är det bra, då kan du utesluta om det är ett tändningsfel eller bränslefel eller bägge och, du bör även höra om pumpen går igång, stäng av radio, fläkt och allt annat och lyssna, annars kan det vara så att spridarna inte öppnar om den går igång men inte får gnista eller soppa.
Lyser motorlampan? Fungerar lampan när startar bilen? Den ska lysa en stund som en indikation på att glödlampan fungerar.
Kan du ev. ta en bild på nyckeln?
har nu vatt ute i bilen o den startar på startgas men man hör inte pumpen knäpp tyst. frågan är nu om det är reläet eller pumpen som har dött.. nu e de det här med reläet är jag helt fel ute att det är de svarta med 5 små stift på som är bensinpump reläet ?
Gött, en bra bit på vägen! 
Har för mig att det är 4 stift på reläet, men jag kanske säger fel nu:
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... psrela.jpg[/bilder]
Du kan skifta plats med "Starter Relay" och se om bilen går igång, annars tror jag det är glappkontakt till pumpen eller pumpen som är defekt, du kan prova knacka på den och se om den går igång en stund, tyvärr sitter den inte så lättåtkomligt då den sitter I TANKEN =(
En video från YouTube som beskriver hur man lossar den:
[youtube][/youtube]
Har för mig att det är 4 stift på reläet, men jag kanske säger fel nu:
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... psrela.jpg[/bilder]
Du kan skifta plats med "Starter Relay" och se om bilen går igång, annars tror jag det är glappkontakt till pumpen eller pumpen som är defekt, du kan prova knacka på den och se om den går igång en stund, tyvärr sitter den inte så lättåtkomligt då den sitter I TANKEN =(
En video från YouTube som beskriver hur man lossar den:
[youtube][/youtube]
jag har 5 stift på mitt relä. får ut o prova banka på pumpen. hoppas den kommer igång eller om det är en kabel som lossnat. är liksom behov av bilen till jobbet :S
Men provade du att skifta plats på reläet? Det fungerade inte ändå?
Om det är pumpen så finns det billiga på ebay.com, hela moduler eller enbart pumpen.., men det går snabbast via Hansen Racing, då kanske du kan få pumpen imorgon vid middagstid beroende på vilken ort du bor
Om det är pumpen så finns det billiga på ebay.com, hela moduler eller enbart pumpen.., men det går snabbast via Hansen Racing, då kanske du kan få pumpen imorgon vid middagstid beroende på vilken ort du bor
Dom andra reläna har bara 4 stift.. problemet är jag behöver köra bilen på tisdag o tills dess hinner man inte få en från ebay. o hansen tar 3025:- vilket är ett rån :pAvenger skrev:Men provade du att skifta plats på reläet? Det fungerade inte ändå?
Nej precis, ebay hinner du inte få hem något ifrån och Hansen var jäkla dyra som sagt =(
Aha, vilken otur med reläet, då får du försöka få tag i ett av samma specifikation och prova med, kan ju vara det som felar =(
Tråkigt att pumpen sitter i tanken, annars hade det varit så smidigt att se om den fungerar och/eller om det är glappkontakt =( Det positiva är att bilen är ganska hög, så det blir lite enklare att meka mot en vanlig bil.
Om det är pumpen som är defekt så får du nog inrikta dig på att köra någon annan bil på tisdag, om du inte vill bli rånad av Hansen Racing på soppapumpen =)
..men prova med ett annat relä först.
Aha, vilken otur med reläet, då får du försöka få tag i ett av samma specifikation och prova med, kan ju vara det som felar =(
Tråkigt att pumpen sitter i tanken, annars hade det varit så smidigt att se om den fungerar och/eller om det är glappkontakt =( Det positiva är att bilen är ganska hög, så det blir lite enklare att meka mot en vanlig bil.
Om det är pumpen som är defekt så får du nog inrikta dig på att köra någon annan bil på tisdag, om du inte vill bli rånad av Hansen Racing på soppapumpen =)
..men prova med ett annat relä först.
- ChevyChase
- Minivan
Du hör hur reläet klickar och du kan även känna med fingrarna när du vrider om nyckeln...så kan du utesluta reläet. Eller byta om det är kass.
Eller får du prova att låta tanten eller motsvarande kunnig människa sitta i bilen och vrida om tändningen samtidigt som du kryper under vid vänster passagerardörr och bankar på bensintanken med lämplig gummiklubba.
Så fort du hör att pumpen surrar igång beordrar du "FULLT VRID!" på nyckeln...sen är det bara att köra ner till närmaste verkstad och byta pumpen... 2700:- exkl jobb. Det är lite meckigt då soppan ska ut och tanken plockas ner...
Eller får du prova att låta tanten eller motsvarande kunnig människa sitta i bilen och vrida om tändningen samtidigt som du kryper under vid vänster passagerardörr och bankar på bensintanken med lämplig gummiklubba.
Så fort du hör att pumpen surrar igång beordrar du "FULLT VRID!" på nyckeln...sen är det bara att köra ner till närmaste verkstad och byta pumpen... 2700:- exkl jobb. Det är lite meckigt då soppan ska ut och tanken plockas ner...
tråd kan låsas va bensinpumpen som lagt av.. fungerar som den ska nu 
Re: Ang Tahoe -99 - Inget bränsle kommer fram
Kul att höra att problemet är löst!