Hej,
Införskaffade en PT Cruiser GT 2,4T -05 för ngn månad sedan, besiktigade den första gången i fredags. Fick två bra att veta på anmärkningar och det var bilspec felkoder som jag har googlat fram;
U110C No fuel level bus message received.
U0155 Lost communication with cluster/CCN.
Till saken hör att den gamla ägaren hade bytt instrumenteringen (slocknade helt) månaden innan jag köpte bilen, kan det finnas ett samband och finns det förslag på lösning?
Får inte fram dom genom bilens egna inbyggda felkodsavläsare, har förvisso en ELM327 Bluetooth OBD-II avläsare men inget vettigt program - något som kan rekommenderas?
Vänligen
Conny
Felkoder eft bilbesiktning - PT Cruiser GT
Annons
Re: Felkoder eft bilbesiktning - PT Cruiser GT
Hej !
Du får alltså inte fram någonting med bilens inbyggda diagnostik
Lyser service/motorlampan
För mig verkar det vara något gammalt som ligger kvar i systemet, som den gamla ägaren inte har lyckats rensa bort vid byte av instrumentklustret.
Funkar allt i instrumenthuset som det ska så verkar ju kommunikationen trots allt fungera.
Om motor/servicelampan inte lyser så har du inga aktiva felkoder.
Har du en Android-telefon så finns en app som heter Tourqe, finns i både gratis- och betalversion.
Det är en riktigt bra app som jag tror att de flesta här (som har använt denna) på forumet kan rekommendera. Denna kan nolla felkoder oxå.
Nu är jag lite osäker på om U-koder går att få fram med en vanlig OBD-II läsare, här kanske Avenger har något att tillägga ?
Du får alltså inte fram någonting med bilens inbyggda diagnostik
Lyser service/motorlampan
För mig verkar det vara något gammalt som ligger kvar i systemet, som den gamla ägaren inte har lyckats rensa bort vid byte av instrumentklustret.
Funkar allt i instrumenthuset som det ska så verkar ju kommunikationen trots allt fungera.
Om motor/servicelampan inte lyser så har du inga aktiva felkoder.
Har du en Android-telefon så finns en app som heter Tourqe, finns i både gratis- och betalversion.
Det är en riktigt bra app som jag tror att de flesta här (som har använt denna) på forumet kan rekommendera. Denna kan nolla felkoder oxå.
Nu är jag lite osäker på om U-koder går att få fram med en vanlig OBD-II läsare, här kanske Avenger har något att tillägga ?

Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Om du håller inne TRIP/RESET samtidigt som du vrider till ON på tändningen så borde du kunna få fram mätarhuskoderna, för jag antar att du prova ON-OFF .. 3 gånger? =)
För övrigt så är det nog eftersläpande koder sedan mätarhuset byttes, har du haft loss batteriet sedan dess och försökt att återställa? Se till så att du har ev. radiokod till stereon om du provat att lossa batteriet 20 min (blinka ut krypströmmen med helljusspaken).
För övrigt så är det nog eftersläpande koder sedan mätarhuset byttes, har du haft loss batteriet sedan dess och försökt att återställa? Se till så att du har ev. radiokod till stereon om du provat att lossa batteriet 20 min (blinka ut krypströmmen med helljusspaken).
Hej igen,
Fantastisk support, bara att buga och tacka
Testade TRIP/RESET varianten och där plopppade felkoderna upp, samma som på Bilprovningen - köpte även Scantool OBD mjukvara med samma resultat. Hoppades på att få fram mer info, men något annat måste strula ty ScanXL's varvräknare fladdrar iväg till 10000rpm och hastighetsmätaren ploppar upp till 180km/h trots att jag lufsar fram i 50?
Bilen går bra, ingen motorlampa lyser, avgasvärden (bes igår) och soppaförbrukningen är ok, tankmätaren stämmer med verkligheten. Ska testa att koppla bort batteriet och hoppas på att en reset är lösningen, ska bara finna koden till navigatorn först
Tack
Conny
Fantastisk support, bara att buga och tacka
Testade TRIP/RESET varianten och där plopppade felkoderna upp, samma som på Bilprovningen - köpte även Scantool OBD mjukvara med samma resultat. Hoppades på att få fram mer info, men något annat måste strula ty ScanXL's varvräknare fladdrar iväg till 10000rpm och hastighetsmätaren ploppar upp till 180km/h trots att jag lufsar fram i 50?
Bilen går bra, ingen motorlampa lyser, avgasvärden (bes igår) och soppaförbrukningen är ok, tankmätaren stämmer med verkligheten. Ska testa att koppla bort batteriet och hoppas på att en reset är lösningen, ska bara finna koden till navigatorn först
Tack
Conny
Jag tror inte du behöver oroa dig alls över dessa koder, det kan ha varit något tillfälligt samt så är det inga koder för motorstyrningen, jag hade dessa koder också när mätarhuset byttes och demonterades mm.