Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Plasti-Dip:a hela bilen

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
SandmanNet
SUV
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 17:54

Plasti-Dip:a hela bilen

Ok, jag är nog lite såld nu - risken är rätt så stor att jag kommer plasti-dippa hela bilen. Sjukt billigt sätt att byta färg på bilen bara man gör det rätt.

Har kollat på lite filmer från dipyourcar.com, till exempel denna där dom "dippar" en hel bil: " onclick="window.open(this.href);return false;

Jag letade egentligen efter plastidip för fälgarna,men snubblade på dom här videorna, och såg att det var riktigt enkelt och smidigt. En fråga är ju om det tål högtrycvkstvätt, vilket dom svarar på här: " onclick="window.open(this.href);return false;

Så, vad kostar det då? Ja, att lämna in och foliera hela bilen skulle gå på runt 20 000 kronor, så det är det vi har att jämföra med. Går man in på dipit.se så hittar man detta:

http://www.dipit.se/Plasti-Dip-Burk/pla ... farg-svart" onclick="window.open(this.href);return false;

1 699 kronor för fem liter, och jag tror man behöver 10 liter plus förtunning. Dom har ett standardkit här:

http://www.dipit.se/Plasti-dip-kitt/bil-kit-standard" onclick="window.open(this.href);return false;

För 4 599 kronor. Då får man 10 liter färg och 10 liter förtunning. Sen köper man den här färgsprutan:

http://www.bauhaus.se/bosch-sprutpistol-pfs-55.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Så har man allt man behöver. Är sjukt sugen på att testa detta. En tanke var mattsvart bil och sen blanksvarta fälgar, eller blankröda fälgar. Sedan denna på framlyktorna:

http://www.dipit.se/Plasti-dip-Spray/pl ... ningsspray" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Annons
Användarens profilbild
CEk
SUV
Inlägg: 220
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 19:12

Re: Plasti-Dip:a hela bilen

Do it! Plasti dip is the shit. Våra amerikanska forumkollegor upptäckte detta för några år sen och plastidippar allt. Jag själv har kört emblem och fälgar på min förra kärra med gott resultat!
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Plasti-Dip:a hela bilen

Att dippa är helt klart ett alternativ mot att foliera eller lacka om bilen.

Dippningen är dessutom lättare att göra själv mot att lägga på vinyl på hela bilen. :)

Det många inte skriver ut dock,
är att du måste se till och ha bra med värme när du håller på.
Många har försökt å dippa saker i en temperatur runt 10grader och nedåt.
Detta har resulterat i att dippen inte far fastnat ordentligt.

Ett trick som får det att funka trots lägre temperaturer
är att värma upp färgen i en gryta med vatten. :D
På samma sätt har jag även lackat bilar när det har varit nära nollan ute. :D

Bara ner med färgurken i varm vatten ett tag tills den får upp värmen. :P

Så kör på, och glöm inte å fixa bilder när du håller på. ;) :D
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
SandmanNet
SUV
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 17:54

Re: Plasti-Dip:a hela bilen

Räcket skrev:Det många inte skriver ut dock,
är att du måste se till och ha bra med värme när du håller på.
Många har försökt å dippa saker i en temperatur runt 10grader och nedåt.
Detta har resulterat i att dippen inte far fastnat ordentligt.
Aha, bra att veta! Kan ju vänta in värmen lite
Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Plasti-Dip:a hela bilen

Ja, det är ju dumt å chansa med för lite värme.

Har för mig att det står i texten på burkarna att man bör ha en viss lägsta temperatur. :)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Plasti-Dip:a hela bilen

Bra tips med värmen, det hade jag inte tänkt på om det inte varit runt 0-gradigt utomhus :lol: ..så för mig hade nog all färg flagnat av :oops:

SandmanNet: Röd färg och svarta fälgar!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Plasti-Dip:a hela bilen

SandmanNet skrev:
Är sjukt sugen på att testa detta. En tanke var mattsvart bil och sen blanksvarta fälgar, eller blankröda fälgar. Sedan denna på framlyktorna:

http://www.dipit.se/Plasti-dip-Spray/pl ... ningsspray" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag skulle nog tycka att mattsvart bil med Blanksvarta fälgar MED en röd eller ORANGE
rand runt på fälgarna skulle kunna va ballt. :)

Ang. toningssprayen så är jag väldigt tveksam om den funkar så bra för toning av strålkastare....
Skulle hellre köpa riktig toningsspray och köra 1 lager för å mörka ned lite.
Sen köpa tonade lyktkåpor från Ebay. (Är vad jag har tänkt å skaffa till min iaf. för träffar & cruising)

Tänk oxå på att ALLA färger är MATTA.
Så för att få nånting BLANKT, så MÅSTE du lägga på klarlack/glossifier = kostar lite till.
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
SandmanNet
SUV
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 17:54

Re: Plasti-Dip:a hela bilen

Räcket skrev:Jag skulle nog tycka att mattsvart bil med Blanksvarta fälgar MED en röd eller ORANGE
rand runt på fälgarna skulle kunna va ballt. :)
Orange går helt klart inte - jag har ju röda bromsok! :)
Räcket skrev:Ang. toningssprayen så är jag väldigt tveksam om den funkar så bra för toning av strålkastare.... Skulle hellre köpa riktig toningsspray och köra 1 lager för å mörka ned lite.
Fördelen med plastidip är ju att det är sjukt lätt att ta bort. Toningsspray är väl inte lika enkelt?
Räcket skrev:Sen köpa tonade lyktkåpor från Ebay. (Är vad jag har tänkt å skaffa till min iaf. för träffar & cruising)
Har inte hittat några som passar min charger, än. Eller, dessa påstår dom ska passa: http://www.ebay.com/itm/190798293273?ss ... 1438.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;

Men,m bilen på bilden är *inte* en SRT8, dom har en helt annan grill och därmed inte exakt likadana lyktor
Räcket skrev:Tänk oxå på att ALLA färger är MATTA. Så för att få nånting BLANKT, så MÅSTE du lägga på klarlack/glossifier = kostar lite till.
Yes, det har jag koll på. Bilen ska vara matt, fälgarna blanka i så fall
Bild
Användarens profilbild
SandmanNet
SUV
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 17:54

Re: Plasti-Dip:a hela bilen

plastidip_one.png
En liten photoshop på hur bilen kan komma att se ut. Tanken är att bilen är mattsvart (mer blank på bilden, jag vet) och med blanka röda fälgar. Jag har röda bromsok så om fälgarna ska ha någon färg så är det rött, helt klart. Metallkanten på fälgarna är väldigt tun så en tun röd linje skulle kunna fungera, men är lite fundersam på om det är enkelt att få ihop.

Sen tonade strålkastare och tonade rutor. Nice!
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Plasti-Dip:a hela bilen

Om jag hade sprayat på sånt över bilen så hade jag nog valt en helt annan färg, så man ser en stor skillnad =) ..det blir ju som en helt annan bil med svarta fälgar och röd färg på bilen :)

Fast bilden du PhotoShoppat var riktigt grym, den sticker ut från mängden!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
SandmanNet
SUV
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 17:54

Re: Plasti-Dip:a hela bilen

Avenger skrev:Om jag hade sprayat på sånt över bilen så hade jag nog valt en helt annan färg, så man ser en stor skillnad =) ..det blir ju som en helt annan bil med svarta fälgar och röd färg på bilen :)

Fast bilden du PhotoShoppat var riktigt grym, den sticker ut från mängden!
Ja, nu var frugan på mig igen om att mattsvarta bilar ser inget bra ut, som att det är något man målat själv liksom... Jag vet att jag borde skita i vad hon tycker, men det blir något som gnager :)

Så nu vet jag inte. Är fortfarande sjukt sugen på att testa, och jag är lite osäker på om jag vill ha bilen i någon annan färg än svart....

Förslag? :)
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Plasti-Dip:a hela bilen

Själv är jag helt såld på färgstarka bilar, t ex. gul, röd, blå.. dock kanske inte alla färger går ihop med bromsoken, särskilt inte gul färg. Men blå och svarta fälgar? :) Daytona Edition i SRT8-format!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
SandmanNet
SUV
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 17:54

Re: Plasti-Dip:a hela bilen

Avenger skrev:Själv är jag helt såld på färgstarka bilar, t ex. gul, röd, blå.. dock kanske inte alla färger går ihop med bromsoken, särskilt inte gul färg. Men blå och svarta fälgar? :) Daytona Edition i SRT8-format!
Blå vill jag inte ha, men en gul eller orange Charger är ju dödssnygg. Jag har dock alltid varit en kille som gillat svarta bilar, så det är därför jag varit så inställd på en mattsvart Charger med blankröda fälgar. Mycket för att baklyktorna är en så snygg röd rad med LED-lampor som jag tycker gör sig bäst på en svart bil:

[bilder]http://www.fyidriving.com/blog/wp-conte ... top-04.jpg[/bilder]

Blå... skulle bara inte passa lika bra... Gul ja, kanske... men gul bil med röda bromsok? Hmmm, nja... Superbee har ju svarta bromsok:

[bilder]http://img2.netcarshow.com/Dodge-Charge ... per_15.jpg[/bilder]

Super Bee har ju andra skillnader, som man ser här:

[bilder]http://www.uebercars.com/wp-content/upl ... er-Bee.jpg[/bilder]

En annan huv än vad jag har, samt att grillen är tvådelad. Min är ju helt svart så det ser man inte, men SRT8 har en helt svart grill, som man ser på den röda till exempel:

[bilder]http://www.thetorquereport.com/2012_dod ... srt8_7.jpg[/bilder]

Där ser ni också hur grillen skiljer sig i övrigt mot den "normala" Chargern. Super Bee har alltså SRT8-grillen, men dom har lackat mellandelen gul i stället för svart.

Detta är väl egentligen det enda jag saknar på min nuvarande bil. I och med att den är svart så framgår inte detta så tydligt. För jag tycker verkligen den där grillen (på den röda) är sjukt snygg.
Bild
Användarens profilbild
SandmanNet
SUV
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 17:54

Re: Plasti-Dip:a hela bilen

SandmanNet skrev:Blå vill jag inte ha....
Damn, visste inte att att forumet inte hanterade externa bilder som var för stora... Hmmm Någon borde sätta en stylesheet som säger "max-width: 100%" på dem...
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Plasti-Dip:a hela bilen

Fixade bilderna nu, tyvärr jag som varit lat och endast lagt till en bbcode på "BILDER" istället för IMG-tag, den "BILDER"-tagen lägger dem i en storlek som passar forumbredden =)

Håller med dig, gul färg är snyggare än blå. Det går ju att försöka härma Super Bee om man vill, men då återstår bromsoken =(

Röd färg tycker jag hade passat perfekt, en helomvändning vad gäller nuvarande färg samtidigt som det är snyggt :) Jag är sådan som måste se en stor skillnad när jag gör något =D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar