Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler 300M 2,7 -99 oljebyte igen?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 20:06

Chrysler 300M 2,7 -99 oljebyte igen?

Hej!

Hade min Chrysler 300M inne på service i mars månad, byte av olja etc.

Idag efter en mycket lång körning så började den röda oljelampan "glapp-blinka" vid tomgång.
Dock när jag trycker ner gasen och kör som vanligt så försvinner lampan.

Är det dax för oljebyta redan, eller vad kan detta vara frågan om?


Mvh Andreas
Annons
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 20:06

Re: Chrysler 300M 2,7 -99 oljebyte igen?

UPDATE.

Var nyss och kollade oljenivån, och den ligger på MAX.

Kan det möjligtvis vara oljetrycksgivaren som spökar?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300M 2,7 -99 oljebyte igen?

Hej,

Ja det stämmer att det är oljetrycket som är lågt om lampan börjar lysa :(

Antar att verkstaden bytte oljefiltret också? Vet du vilken viskositet det var på oljan som dom hällde i?

2,7 litern är väääldigt känslig mot fel olja och dålig service eftersom den motorn har väldigt trånga oljekanaler :(

Det "verkar" ju inte vara fel på sensorn eftersom den fungerar vi tomgång (då är trycket väldigt lågt) och den slocknar vid gaspådrag (högre varvtal).

Antar att det enbart uppkommer när bilen är varm eftersom du skrev lång körning? :P

Men ta redan på vilken olja verkstaden använde och så att filtret verkligen är bytt, annars kanske motorn behöver en rensköljning eller i värsta fall byta oljepumpen :(

MEN, jag har hört att sensorn ändå kan vara felaktig på 2,7 litern, så det bästa kanske är att åka till en verkstad och verifiera oljetrycket med ett mekaniskt instrument och därefter kan du byta sensorn om oljetrycket visar sig vara inom normalt.

PS; ibland hjälper det ändå inte att byta sensor eftersom Chrysler har felkonstruerat många utav dessa de första åren 2,7 litern kom ut, så då kan man modda sensorn om man själv vill, det samlas nämligen lufttryck i sensorn som ger ett litet motstånd så att den inte reagerar på de låga varvtalen, då kan man borra en litet litet hål där lufttrycket samlas så att "luften trycks ut" så att säga.

MEN, får jag gissa så är det inget fel på ditt oljetryck men för säkerhets skull så kan det vara bra att ta en koll på en verkstad och verkligen få veta oljetrycket.

Återkom gärna hur det går :P

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 20:06

Re: Chrysler 300M 2,7 -99 oljebyte igen?

Lät intressant :) Tack för svaret!

Dock igår efter att jag öppnade på locket till oljan och drog åt det igen hårt så har inte lampan lyst något, mysko?

Får avvakta och se om något sker under dagen :)
Skriv svar