Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Vision-tråden

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Lite spontana svar:

Ingen motorlampa som börjar lysa eller kvarvarande felkod om misständning? Man bör kunna ansluta en enkel OBD2-läsare och få se lite intressanta värden och om den feltänder.

Din bil har separata spolar för varje stift, precis samma som på t ex. BMW :P

Det är sjukt jobbigt att ta reda på misständningar när bilen fortfarande fungerar, annars hade det varit lättare att avgöra felet om t ex. bilen inte startar alls, så det känns som en chansning vart man ska börja åtgärda.

Du kanske har kvitton osv. på tändkablar, tändstift osv. så det kanske inte behövs bytas?

Uppstår felet med automatlådan när bilen är varm? Om den bygger upp för högt tryck med för mycket olja så kan det uppstå, då går det snabbt till i lådan när den växlar. Du bör nog kolla oljemängden efter en lugn 20 minuters körning (ej hårdkörning eftersom då kan den visa för högt värde), vet du hur man kollar oljemängden? Se till så att den inte har kokat (små bubblor på mätsticka), då har du för mycket olja i, pumpa isf ut lite olja med en enkel oljepump (finns på Biltema för 99:-).

Annars kan ju felet vara slitna lamellskivor som "ofta"(?) märks av på 2- och 3:an.

Det slits helt klart om man gasar hårt eftersom den alltid slirar lite mellan växlingarna och desto högre varvalt så slits mer material bort under den korta stund (man ska heller aldrig gasa riktigt sakta eftersom det slits då också om man krypkör "väldigt sakta").

Någon skillnad på automatlådan om AC:n är igång (en extra fläkt som snurrar)?

Men det kan egentligen vara flera grejer, allt från lamellerna till convertern till datorn till dålig jordning osv...

Man behöver åka till Chrysler för att se hur lådan beter sig "live" med instrument, men det är dyrt :(

Chrysler Sverige kan inte ladda över nya programvaror till automatlådorna, bara i USA dom kan det, kom ju en del uppgraderingar vid senare årtal 99-00 men vet inte om det gällde din bil utan kanske bara Stratus, Cirrus, Sebring, Avenger, Voyager osv...

Det går att lära om lådan men det är en jobbig procedur, tror det går till din bil också, man ska koppla ur några givare och batteriet och sedan köra i en speciell körstil med olika hastigheter och varvtal under visst antal minuter :S

Vilken verkstad bytte oljan? Kan ju vara så att dom inte visste vad dom gjorde och hällde i vanlig ATF-olja som finns på "macken" kanske? Är ju inte många certifierade oljemärken som får göra ATF+4 olja som ENBART fungerar i Chrysler-bilarna, kan vara värt att kolla, i sådana fall är det bara att hälla ut oljan och byta och kanske till och med renskölja eftersom den blandats med all olja :(

Jag har upplevt att automatlådan på Dodgen lär sig körstilen ganska fort under en åktur, t ex. om man gasar lite fort under en halvtimme så vill den kickdowna till lägre växel ganska så snart därefter, men kanske jag som inbillar mig :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Hej!

Nä ingen lampa alls har tänts. Jag misstänker att ryckandet har med bränslefilter eller pump att göra. Eftersom pumpen viner/visslar ganska högt ibland jämfört med tidigare. Det låter som igensatt filter i mina öron. Sen vet jag ej heller skicket på luftfiltret. jag bor ju på landet och kör mycket grusväg så det bör väl bytas snart kanske.

De där tändspolarna, är det nåt man brukar byta eller man byter kanske bara stiften? Vad kostar följande till min bil:

* Tändspole styck
* Bränslepump
* Luftfilter
* Bränslefilter

Då när vattenpumpen pajade så kokade ju motorn, iallafall såg det ut så eftersom tempmätaren var nästan i toppen (var på näst sista strecket när jag hann slå av motorn). Det ångade bra från expansionskärlet och det pissade utvatten genom den tunna slangen som antagligen är till för just det. Min tanke med detta nu då är ju att lådan delar väl kylning med motorns kylare? Alltså ett par egna "celler" längst ner i huvudkylaren? Och så har den väl samtdigt en extra extern kylare? Min Volvo 740 har det så iallafall. Den har kylning via huvudkylaren och sedan ett "Tow-package" med extern kylare också. Min tanke här är då att eftersom motorn kokade så måste ju lådans olja ha gått varm med? kan det ha blivit nåt problem med oljan då? Har ej hunnit kika på den ännu. Ska dock kolla upp det senare idag om jag inte glömmer bort det.

Är det dyrt att åtgärda slitna lameller?

Har ej tänkt på att kolla upp det där om AC´n är på eller ej. Ska försöka komma ihåg att testa med den av och samt när motor/låda är varmt respektive kallt.

Kan man inte be Chrysler Sverige att hämta hem mjukvaran som krävs för uppgradering av motor och låda?
Bör ju vara samma som Intrepiden eller?

Ska ringa Chrysler och höra vad en felsökning med lådan "live" går på. Går den på sån där rullande landsväg då eller?

Jag minns inte vilken verkstad det var men jag hoppas inte att de bara slått i vilken olja som helst. Ska leta fram kvittot senare idag och fixa en bild på det.

Bilen växlade mjukt då 2 dagar innan julen 2010 då jag köpte bilen och fram tills nyligen. Den kan ju inte ha blivit sämre av att köras ca 1000 mil på den tiden där emellan väl? det är ju bara 6 mån? 90% av tiden har ju dessutom bilen gått relativt lugnt dessutom ju. Bara 10% med lite fullgasacc, kickdown och sådant. Det ska den väl klara? Har aldrig varit med om sådant förr? Jag tror det är elektroniken som spökar eller så har oljan blivit kass på nåt vis.

Det konstiga är ju också att den växlar mjukt 2:an till 3:an om man har ganska bra med gas. Men har man låg, medel eller ingen gas alls så hugger den?

Det kan inte vara så att nån motor eller växellådskudde är lite sliten så att motorn gungar till och på så vis orsakar något krångel?

Eller att det är så enkelt att bränslefiltret är igensatt, så motorn går magert/fel och misständer när den ska växla och av den anledningen hugger till?

Och min sista fråga, det är ju så att det klonkar i framvagnen på ojämnheter. På ett äldre bes-papper står det att "inre kränghämmare/stag glapp". Kan det vara pga ett glappt sådant stag som den hugger, iochmed att bilen är framhjulsdriven och att det som staget håller i, kan röra sig lite nu pga glappet?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Priser från ebay inkl. frakt till Sverige:

Bränslefilter: 160:- kr
Bränslepump: 440:- till 600:- kr
Luftfilter: 160:- kr (finns på Biltema också tror jag till Chrysler Stratus 2,5 som även passar din bil)
Tändspole: 500:- kr (fasiken, såg på fel årsmodell igår, din bil har ju en samlad enhet till alla stiften, samma som på liknande motorkonstruktioner bland annat till Voyager osv..)

Givetvis finns alla reservdelar i Sverige också, Hansen Racing får du kolla då och sedan köpa från Mekonomen som i sin tur handlar från Hansen :P

Oljan kan ju ha blivit väldigt varm och kokat den också när bilen blev varm så den tappat lite friktion (det är egentligen ingen olja utan en vätska för friktion i convertern när man pratar om automatlådeolja).

Kolla oljan är nog det första, sedan kan det vara andra grejer också, och att byta lamell och converter är att riva hela lådan från bilen.

Chrysler i Sverige klarar inte av att uppdatera någonting, men att felsöka med specialverktyg klarar dom av, DRBIII, då kör dom bilen samtidigt som dom läser av data har jag för mig (ingen rullande landsväg inomhus utan på vanlig väg kör dom runt).

Om det är någon motorkudde så hade det kvittat om bilen är varm eller kall, men det visste du inte ännu när felet med automatlådan visade sig? Varm eller kall motor?

Du kan köra utan stag till momentarmen under bilen om man vill xD men jag tror inte det är felet.

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Det sägs ju att Chrysler-lådor måste ha sin egen ATF+4-olja annars pajar de, att de inte tål vanlig Dexron II/III-olja. Vad exakt är det som händer/pajar? Hur lång tid tar det innan man märker av problemen? Vilka är symptomen för en chryslerlåda med fel olja?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det har gjorts tester i USA där dom jämfört flertalet oljor mellan de stora bilmärkena, bla. Mopar, GM och Ford.

GM's Dexron olja sliter på sin friktion nästan 40% fortare än Chryslers egna ATF+4, dvs. tar den "slut" att fungera optimalt mycket snabbare.

Men ändå kan man inte använda Dexron, inte ens under "halva" tiden så att säga, det vet jag inte varför :(

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev:Det har gjorts tester i USA där dom jämfört flertalet oljor mellan de stora bilmärkena, bla. Mopar, GM och Ford.

GM's Dexron olja sliter på sin friktion nästan 40% fortare än Chryslers egna ATF+4, dvs. tar den "slut" att fungera optimalt mycket snabbare.

Men ändå kan man inte använda Dexron, inte ens under "halva" tiden så att säga, det vet jag inte varför :(
Kolla här: http://www.allpar.com/fix/trans.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag såg att det stod lite intressant under "bump section".
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jojo, det stämmer bra det som står där, men TCM:en berörs mest om det gäller tidigare årsmodeller, men även en del senare på vissa Chrysler-modeller.

Att byta olja verkar ju vara en stor del av de många felen som uppstår, att just fel olja använts :S

Bild
Användarens profilbild
Nisse
Van

Sittert här och läser hela tråden och jag blir bara så imponerad av dig Jonathan att du kan så mycket eller kan ta reda på det....

Så sug i dig allt beröm du får......

Har en lite fråga: Finns det ett kabelhål eller dyligt från motorrummet in i cupen?

Vill inte borra för slutstegs kabel och cupe värmarkabel, min bil är utrustad med motorvärmare.....

MVH Göran..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hmm, om du öppnar huven så bör det sitta ett hål vid förarsidan, på torpedväggen in mot kupén, tror jag.

Hålet är nog täckt med en gummibricka som måste slås ur. sedan an man bara dra silikon för att täcka de små hålen runt om kablarna, silikonet är lätt att få bort vid framtida ingrepp på bilen.

Bild
Användarens profilbild
Nisse
Van

Okaj, får kolla ordentligt då, kunde inte hitta nåt i helgen.....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:P

Kolla i kupén under ratten till vänster om rattstången, gummikåpan kan sitta på insidan.

PS, om lacken runt hålet är skadad, kanske lite repigt så att metallen är synlig, då får du inte dra t ex. silikon eftersom det innehåller ättika som gör att det börjar rosta.

Bild
Användarens profilbild
Nisse
Van

Okaj, mot dörren typ? :P
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aa :P

Det ska vara ett hål där, 99,999% säker :P

Om det nu mot all förmodan inte skulle finnas eller om befintligt hål inte lämpar sig så går det ju att borra ett eget, men se till att dra lite primer på kanterna i så fall.

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

PS, jag har ju glömt att tacka dig för de vänliga orden innan, Tack så mycket! :P Roligt att forumet uppskattas!

Bild
Användarens profilbild
Nisse
Van

Ja, det är uppskattat..... :D

Jag har inte hunnit, eller inte orkat....jobbar förmidag så då är jag inte så pigg när jag kommer hem....

Skall försöka titta i morgon eftermiddag och hittar jag inget så borrar jag.....

Måste ha hål till kablaget......

Nåt tips var jag kan borra utan att skada något i motorutrymmet? Skulle behöva borra på bägge sidor, ett mindre vid förarsidan och ett större vid passagerar sidan, kan ju göra ett stopp på borret så det inte åker så långt ut.............
Skriv svar