Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

motorlampa felkod ram 1500 daytona

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
joho
Minivan

motorlampa felkod ram 1500 daytona

Hej.
Har en dodge ram daytona 5,7 - 05

Check engine lampan tänds efter en tids körning.....Återställer genom att bryta strömmen vid batteriet,och sedan kan man köra några mil igen innan den tänds.

Har varit så sedan jag köpte bilen.
Kollade felkoder med nyckeln i mätarhuset och får fram fäljande: P0420 och P0430.

Detta relaterar jag till avgasvärden, ser att mitt avgassystem är svetsat i och troligen lite ombyggt vid katterna.
Ser ut som att båda katterna och lite rör är utbytta.

Kan jag få dessa felkoder av att det blir för lågt mottryck i avgassystemet?
Eller vad kan detta bero på?

Har någon en bild på hur original avgassystem ser ut (vid katt osv)?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: motorlampa felkod ram 1500 daytona

Hej,

Felet beror nog på det ombyggda avgassystemet precis som du beskriver, det går egentligen inte släcka koderna för alltid om man inte köper en Diablo tuningchip/programmerare, då kan man släcka de koder som finns till lambdasonderna efter att man installerat större kattar (dom du troligen har). Annars finns det speciella gängor att köpa så att man kan flytta sensorerna (dom som sitter efter kattarna, det finns 4 st totalt) till en placering där syret från avgaserna stämmer bättre överens, men det är en gissning ofta.

Dom heter "non-foulers".

Läs denna tråden på amerikanska Dodge-forumet för mer info ;) :

http://dodgeforum.com/forum/3rd-gen-ram ... 0-a-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
joho
Minivan

tack för svar.
måste släcka lampan nu så vad tycker du jag skall göra?

Jag kan tänka mig att montera originalkatt om så behövs.
Var köper jag det?

eller rekomenderar du non-foulers eller en diabloprog.....

Var köpa programerare och hur mycket ingengör måste man vara för att använda en sådan.

Det enda jag vill nu är att lampeländet slutar lysa.Dock till ett vettigt pris
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Jag vet inte hur ditt avgassystem ser ut så det är svårt att säga hur mycket som måste modifieras tillbaka till original..

Jag hade provat med non-foulers i befintliga gängor för lambdasonderna efter katalysatorerna, om det inte fungerar så hade jag nog köpt en tuning, t ex. Diablo Predator eller liknande (ebay.com).

Det billigaste är ju helt klart med non-foulers i befintliga gängor, då förflyttas sensorna utåt och lurar datorn att värdena är korrekta, dom kostar nog runt 150:- med frakten från USA. Kanske är sådana här du ska ha: http://www.ebay.com/itm/M18x1-5mm-DORMA ... bd&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false; ..men det är ju inte säkert att det fungerar beroende på hur moddat ditt system är, man kanske måste borra nya hål i rören och flytta sensorerna..

En Diablo Predator får du räkna med runt 3 000:- inkl. frakten.

Bild
Användarens profilbild
joho
Minivan

ok tack för länken.

Testar att svarva till ett par sådana..... var ju bra att det stod stigning mm.

Får väl prova med lite olika längder eller har du koll på hur långa dessa bör vara
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Tror att totala längden är 30 eller 32 mm, jag vet dock inte måtten på gängorna, ytter- eller inner :(

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Dvs. gängorna längd,.. det andra bör ju vara 18 mm med 1,5 mm stigning.

Bild
Användarens profilbild
joho
Minivan

Monterade egentillverkade non-foulers men det gjorde ingen skilldnad:(

Hur skulle ni gjort för att lösa mitt problem.

Är det komplicerat att programera med Diablo Predator?

Och var hittar jag en sådan? gärna en länk.....
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV

Lite tankar bara stolpat - ta det för vad det är.

Jag hade kollat upstream sensorerna - trasiga sådana kan kasta P0420.
Kolla kablaget runt alla sensorer - dålig signaljord eller taskiga kablar ger även de P0420
Laborera med en tune från en diablo (den du skall ha heter u7137 ex denna: http://www.concoursdirect.com/dodge-ram ... dator.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ställ upp fläktarna lite så de kyler senare. Mindre fläkt = hetare avgas = renare avgas

Ser dina anti-foulers ut typ såhär installerade: [bilder]http://i229.photobucket.com/albums/ee26 ... lers-4.jpg[/bilder]
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det svåra är väl bilprovningen, de flesta som har grövre system brukar stänga av downstream sensorerna (de efter katten) helt o hållet, frågan är då vad avgaserna blir. Man kan ju iofs ta en tur till bilprovningen efter man lekt runt lite med en tuner så kan dom kolla av avgaserna gratis om man åker fram å frågar (dom flesta brukar vara sjyssta om man ber snällt).

Bild
Användarens profilbild
joho
Minivan

Har ju inga problem med avgaserna vid bilprovningen idag så jag vill ju inte ställa till det med att programera "fel".

Det enda jag vill är att döda lampan som lyser.
Har varit så i de 3 år som jag haft bilen och har bara släckt lampan genom att ta av batterikabeln en stund innan bilprovningen o då tar det ju nån mil innan lampan tänds igen.

på bilden ovan sitter det dubbla non-foulers........ kanske skall tillverka ett par till eller längre......
mina är nu ca 30mm så sonden sitter precis utanför avgasröret.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

I enheten/programmeraren så sitter det nog förinställda program som sköter det mesta, dvs. det är nog inget man kan programmera fel =)

Har läst om en hel del som experimenterat med dessa distanser till sensorerna men det kan vara svårt att få det bra verkar det som =(

Bild
Användarens profilbild
joho
Minivan

Vad händer om sensorerna inte känner av gaserna alls tro?
Kan ju göra en fuling isåfall så att sensorerna får atmosfärsluften men då kanske de protesterar iaf.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vet inte riktigt vilka godkända värden det är på din bil, om den är flyttgods eller privatimport, lite osäkert hur mycket det möjligtvis ökar om man programmerar bort dem.

Tror inte det blir bra om dom känner av vanlig luft mestadels, blir nog en tråkig blandning av luft-/bränsle =(

Bild
Användarens profilbild
joho
Minivan

Har nu köpt en tuner Diablo inTune....

Skulle vilja ha lite tips på hur jag ska gå tillväga för att se till att bilen inte sätter felkoder på avgaserna.

Har suttit o knappat lite i menyerna i tunern men inte hittat mkt mer än att man kan ändra vid vilket varvtal lådan ska växla osv...

Någon som har erfatenhet av detta?
Skriv svar