Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Expansionskärlet Sebring 2.7 V6 -2005

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Expansionskärlet Sebring 2.7 V6 -2005

Hej!

Jag undrar varför större delen av expansionskärlet inte används i min Sebring 2.7 V6 från 2005?

Bild
Senast redigerad av Avenger den lör 05 okt 2013, 22:44, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Expansionskärlet

När motorn är kall ska nivån ligga mellan MIN och MAX.

Ett litet utdrag från manualen:

When additional coolant is needed to maintain the
proper level, it should be added to the coolant bottle. Do
not overfill. Special procedures are required when filling
the engine cooling system of the 2.7L Engine. See your
authorized dealer for details.


Vart ligger nivån när du kollat? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Expansionskärlet Sebring 2.7 V6 -2005

Special procedures? Den ligger på minimum normalt men jag fyllde till max när allt var kallt och efter varmkörning på tomgång idag så fylldes kärlet ända upp och var helt fyllt men utan att locket på grund av trycket öppnade och släppte ut någon kylvätska. Kylvätskan expanderar ju när den blir varm. Ska kolla imorgon var nivån ligger när allt är kallt
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Expansionskärlet Sebring 2.7 V6 -2005

Jag undrar fortsatt varför mer än halva expansionskärlet inte används.
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Expansionskärlet Sebring 2.7 V6 -2005

Det verkar ju komplicerat men den högra halvan ska vara tom som jag förstår det och att öppna locket på expansionskärlet gör att vakuum försvinner och överflöd inte går tillbaka till den vänstra kammaren. Jag har aldrig haft någon kylvätska i den högra kammaren.

"You should be filling things from the overflow tank to begin with. If your fluid level is lower than that, the suggestion above about checking under the cap is OK, assuming the fluid hasn't yet gotten low enough for the system to trap air.

ON THE OTHER HAND -- If you're doing a full drain and fill of old coolant, the process isn't as simple as some cars. Pay special note to the "bleed valve" used to purge air from the system. Here's the ugly details per the folks at Mopar:


STANDARD PROCEDURE - COOLING SYSTEM
FILLING

WARNING: MAKE SURE ENGINE COOLING SYSTEM IS COOL BEFORE REMOVING PRESSURE CAP OR ANY HOSE. SEVERE PERSONAL INJURY MAY RESULT FROM ESCAPING HOT COOLANT. THE COOLING SYSTEM IS PRESSURIZED WHEN HOT.

CAUTION: Do not use well water, or suspect water supply in cooling system. Use only a 50/50 mixture of the specified ethylene glycol type antifreeze/coolant and distilled water. (Refer to LUBRICATION & MAINTENANCE/FLUID TYPES - DESCRIPTION).

(1) Close radiator draincock by turning the stem clockwise to the 3:00 o’clock position. Hand tighten only.

(2) Install engine block drain plugs, if removed.
WARNING: WHEN INSTALLING DRAIN HOSE TO AIR BLEED VALVE, ROUTE HOSE AWAY FROM ACCESSORY DRIVE BELTS, ACCESSORY DRIVE PULLEYS, AND ELECTRIC COOLING FAN MOTORS.

(3) Attach one end of a 6.35 mm (0.250 in.) ID clear hose that is approximately 1200 mm (48 in.) long, to the bleed valve.

Bleed Valve Location (2.7L): Located on the water outlet connector at the front of engine.
Bleed Valve Location (3.5L): Located on the lower intake manifold, left of center and below the upper intake plenum.

(4) Route hose away from the accessory drive belt, drive pulleys and electric cooling fan. Place the other end of hose into a clean container. The hose will prevent coolant from contacting the accessory drive belt when bleeding the system during the refilling operation.

(5) Open the cooling system bleed valve.

(6) Attach Special Tool 8195, Filling Aid Funnel to pressure bottle filler neck.

(7) Use the supplied clip to pinch overflow hose that connects between the two chambers of the coolant bottle.

(8) Pour a 50/50 mix of Mopart Antifreeze/Coolant, 5 Year/100,000 Mile Formula and distilled water into the larger section of Filling Aid Funnel (the smaller section of funnel is to allow air to escape). For system capacity, (Refer to LUBRICATION & MAINTENANCE - SPECIFICATIONS - FLUID CAPACITIES).

(9) Slowly fill the cooling system until a steady stream of coolant flows from the hose attached to the bleed valve.

(10) Close the bleed valve and continue filling system to the top of the Filling Funnel.

(11) Remove clip from overflow hose.

(12) Allow the coolant in Filling Funnel to drain into overflow chamber of the pressure bottle.

(13) Remove Special Tool 8195, Filling Aid Funnel. Install cap on coolant pressure bottle.

(14) Remove hose from bleed valve.

(15) Start engine and run until it reaches operating temperature.

NOTE: The engine cooling system will push any remaining air into the coolant bottle within about an hour of normal driving. As a result, a drop in coolant level in the pressure bottle may occur. If the engine cooling system overheats and pushes coolant into the overflow side of the coolant bottle, this coolant will be sucked back into the cooling system ONLY IF THE PRESSURE CAP IS LEFT ON THE BOTTLE. Removing the pressure cap breaks the vacuum path between the two bottle sections and the coolant will not return to cooling system.

(16) Shut off engine allow it to cool down. This permits coolant to be drawn into the pressure chamber.

(17) With engine COLD, observe coolant level in pressure chamber. Coolant level should be within MIN and MAX marks. Adjust coolant level as necessary.
NOTE: The coolant bottle has two chambers. Coolant
will normally only be in the inboard (smaller) of the two. The outboard chamber is only to recover coolant in the event of an overheat or after a recent service fill. The outboard chamber should normally be empty. If there is coolant in the overflow side of the coolant bottle (after several warm/cold cycles of the engine) and coolant level is within MIN and MAX
marks, disconnect the end of the overflow hose at the fill neck and lower it into a clean container.

Allow coolant to drain into the container until emptied.

Reconnect overflow hose to fill neck."
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Expansionskärlet Sebring 2.7 V6 -2005

Aha! Så slangen från under locket som går ner framför expansionskärlet går in i botten av den högra kammaren? Har jag fattat detta rätt? Den slangen kanske har lossnat. Det ska kollas imorgon för det krävs lite grävande för att se var den är ansluten (om den är det) till den högra kammaren. Men å andra sidan används den högra kammaren bara vid ett eventuellt scenario av för varm kylvätska om jag fattat det rätt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Expansionskärlet Sebring 2.7 V6 -2005

Har du manualen framme? Kolla på sidan 227 för en bildbeskrivning av behållaren till 2.7 motorn =)

Precis, slangen från locket ska gå ihop med expansionskammaren (vänster sida, som normalt inte ska fyllas alls).

Vid vanlig påfyllning av kylarvätska så ska man inte behöva göra något särskilt, kolla efter:

When additional coolant is needed, it should be
added to the coolant recovery container (2.0L/2.4L)/
coolant pressure container (2.7L). Use only 50/50 concentration
of ethylene glycol type antifreeze and
distilled water.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Expansionskärlet Sebring 2.7 V6 -2005

Mina bryderier har ju varit att jag tyckt att max-markeringen vid kall motor ska kunna användas eftersom det ju ska gå men nästa dag har nivån varit på minimum igen. Inga problem alls med kylningen på något sätt med nivån bara på minimum.

Igår fyllde jag till max-markeringen och lät motorn bli varm på tomgång med locket av. Nivån steg ju i kärlet då kylvätskan blev varm. Slangen från under luftningsventilen verkade pytsa ut lite luft i kärlet och bara för att jag kunde så öppnade jag luftningsventilen lite grann men där kom ingen luft utan bara vätska i en strid ström så jag stängde den igen. Precis när kylvätskan blivit så varm och expanderat så kärlet var fyllt så satte jag dit locket. Sen fick motorn gå och starta och stänga kylfläkten i 15 min. Idag ligger nivån på max med kall motor.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Expansionskärlet Sebring 2.7 V6 -2005

Går slangen nu ihop med den andra sidan? =)

OBS. att locket är inte som på vanliga "expansionskärl", det är som på de flesta kylare vilket tar hand om trycket!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Expansionskärlet Sebring 2.7 V6 -2005

Avenger skrev:Går slangen nu ihop med den andra sidan? =)

OBS. att locket är inte som på vanliga "expansionskärl", det är som på de flesta kylare vilket tar hand om trycket!
Har inte kollat om slangen sitter där den ska i botten på den tomma delen. Jo locket öppnar vid ett visst tryck som överstiger normal arbetstemperatur med råge och det är då kylarvätskan flödar via slangen under locket till den tomma delen av expansionskärlet. Sen går den tillbaka till den inre delen av expansionskärlet när motorn svalnar. Ingen kylvätska går till spillo även om motorn skulle få för sig att koka.
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Expansionskärlet Sebring 2.7 V6 -2005

Det är ju safty enbart, har du vatten i den högra så kokar bilen förmodligern
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Expansionskärlet Sebring 2.7 V6 -2005

avitone skrev:Det är ju safty enbart, har du vatten i den högra så kokar bilen förmodligern
Just precis, så är det. Vad jag dock kommit på är att tratten i form av "a special tool" inte behövs för att fylla systemet. Nu var inte mitt tomt alls men tillvägagångssättet att fylla till maxmarkeringen, öppna luftningsventilen lite och att låta bilen bli varm på tomgång med expansionslocket av och sätta dit locket precis när nivån ligger där lockets nedre packning sluter tätt verkar ju fungera. Nivån ligger numera vid "max when cold" i kärlet när allt är kallt.

Att fylla till max, sätta på locket och köra har i mina två fall resulterat i att nivån legat på minimum nästa dag. En nivå som även den fungerar utan problem vad gäller kylning.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Expansionskärlet Sebring 2.7 V6 -2005

Konstigt, kanske var så att systemet hade luft då? Och att slangen inte var ihopkopplad så att det försvann det övriga..

Skönt att det är OK nu =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar