Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Blinkande ABS lampa Voyager -04

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
jonte80
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 nov 2013, 20:34

Blinkande ABS lampa Voyager -04

Har en Voyager -04 som ABS lampan har börjat blinka på :cry:
Det hela började med att ABS lampan tändes ibland under vintern o sen slocknade när våren kom, dock så tändes den strax innan besiktningen vilket resulterade i ombesiktning :( på vägen hem så tändes även bromslampan. Fick kontakt med en verkstad som tog in den för felsökning. Konstaterade att båda främre givarna var paj samt internt fel i styrboxen.... blev till att beställa nya delar o verkstan fick byta grejerna. Började bra... tog endast tre-fyra veckor innan styrboxen kom, när den sedan kom och alla delar byttes så börjar ABS lampan ist blinka :evil: . Bilen blev kvar totalt sex veckor på verkstan men lampan blinkar fortfarande. 13000 fattigare och nu har det nästan gått ett halv år men den förbaskade lampan har ännu inte slocknat. Läste på ett annat forum om en kille som hade haft samma problem men då slocknade lampa efter 10-15 mil o några losstagningar av minuspolen.

Är det nån som har nåt tips, börjar bli dags för besiktning igen.

Mekanikern som höll på med bilen är gammal återförsäljare för Chrysler o Jeep men har endast verkstad nu. Tyvärr verkar han inte kunna fixa problemet. Efter jag fick tillbaka bilen från verkstan så har jag även märkt att farthållaren inte fungerar längre.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Blinkande ABS lampa Voyager -04

Usch vilken tråkig historia, och vilka kostnader!! :(

Blinkar lampan i något särskilt mönster, eller är det då och då, oregelbundet?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Blinkande ABS lampa Voyager -04

Luktar reklamation! Bilen bör naturligtvis åtgärdas utan extra kostnad. Vinter och sommarkopplingen. kallt/varmt tyder snarare på ett kontaktfel i systemet.

Mitt intryck i allmänhet (d v s gäller inte alla) av verkstäder är trist, de byter ofta del efter del tills det fungerar (kunden betalar) för de förstår sällan hur det fungerar. De saknar grundläggande insikter i elektronik och logisk felsökning och även tillverkarna är delaktiga i detta.

(Farthållaren som är av -50 talsmodell har nog inget med det här felet att göra. Att kolla alla slangar är nog steg ett.)
Användarens profilbild
jonte80
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 nov 2013, 20:34

Re: Blinkande ABS lampa Voyager -04

Enligt mekanikern så fick han ju fram felkod på båda främre givarna och även internt fel i styrboxen.
Styrbox 7000 kr
Givare V 1200 kr o H 1300 kr
Felsökning 1000 kr
Jobb ca 2000 kr

Lampan blinkar med ca 1 sek intervall när bilen är igång. :(

Jag försökte med hjälp av konsumenthandledaren i kommunen att få betala halva kostnaden när jag hämtade bilen o sen att mekanikern skulle kolla vidare och att jag betalade resten när han kunde lösa felet. Men då ville han inte lämna ifrån sig bilen o jag var i stort behov av den. Hade lånat bil av en snäll kompis i 6 veckor ;) . Så det som blev var att jag betalade full pris, åkte därifrån o kände mig riktigt jävla blåst.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Blinkande ABS lampa Voyager -04

Fyf*n, ville han inte ens lämna ut bilen? Vilken jäv*l!!!

När man betalat en sådan summa så måste det ju gå på reklamation, helt otroligt :-(

Vet du vilka instrument han felsökte med?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
jonte80
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 nov 2013, 20:34

Re: Blinkande ABS lampa Voyager -04

Näpp.. när jag sa att jag bara ville betala hälten nu o resten när han hade hittat en lösning så svarade han bara kort att då kunde han inte lämna ifrån sig bilen heller...... :( men han kunde tänka sig att skriva in på kvittot att han skulle fortsätta felsökandet om det inte försvann av sig självt. Dock mot ev pristillägg. Och jag var dum nog att betala och ta bilen med mig. :oops: :evil:

Vet inte riktigt vad han använde för instrument, har för mig att han pratade om att han hade kopplat in datorn :?

Han pratade om att den verkade stå i felsökningsmode när lampan blinkade...Han hade försökt att nollställa den men det verkade inte funka.

Jag har själv testat att nolla den genom att lossa minusen från batteriet ett flertal gånger under det här halv året men utan något resultat.
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Blinkande ABS lampa Voyager -04

jonte80 skrev:Enligt mekanikern så fick han ju fram felkod på båda främre givarna och även internt fel i styrboxen.
Styrbox 7000 kr
Givare V 1200 kr o H 1300 kr
Felsökning 1000 kr
Jobb ca 2000 kr

Lampan blinkar med ca 1 sek intervall när bilen är igång. :(

Jag försökte med hjälp av konsumenthandledaren i kommunen att få betala halva kostnaden när jag hämtade bilen o sen att mekanikern skulle kolla vidare och att jag betalade resten när han kunde lösa felet. Men då ville han inte lämna ifrån sig bilen o jag var i stort behov av den. Hade lånat bil av en snäll kompis i 6 veckor ;) . Så det som blev var att jag betalade full pris, åkte därifrån o kände mig riktigt jävla blåst.
  • Felsökning hos Hedins här kostar 600 kr.

    Min ABS lampa börja lysa och jag gjorde felsökning själv på annat sätt.

    Höger fram visade sig vara kass. Det oftast fram det blir fel (svängande hjul). Kollade vad en sådan kostade. I Sverige kostar den mellan 1 000 och 1 3000 kr (Hedins (ej dyrast), Mekonomen med flera).

    Begagnad ligger den på 400 -700 kr.

    Själv köpte jag en helt ny via ebay för 206 kr inkl. frakt och den gav ett väldig gott intryck. (den på bilden=mycket för pengarna). Kom från Kina på någon vecka.

    Ingen återställning av fordonsdatorn behövdes, allt funkade direkt efter några meters körning.
    (klicka på bilden för full storlek)
    (klicka på bilden för full storlek)
    abssensor.jpg (128.28 KiB) Visad 2854 gånger
Skriv svar