Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bromsskivor 2 olika storlekar... Voyager 2006

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Jim
Van
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 28 mar 2012, 21:58
Ort: Eskilstuna

Bromsskivor 2 olika storlekar... Voyager 2006

Ska byta skivor och har kommit fram till att det finns 2 olika storlekar till voyagern.
Den ena är 281mm och den andra 302mm i diameter. Inte ens Chryslers ÅF kunde se via reg.nr vilken jag har..
Nu har jag iofs tagit reda på det själv att jag har 281mm genom att helt enkelt mäta upp dem.

Min fråga är:
OM man nu får för sig att byta till den större modellen, måste man byta "bygeln" som bromsoket sitter på och är det samma ok till den större modellen av skiva??

Verkar även som att klossarna är annorlunda till 302 skivan.

Voyager 2006
Senast redigerad av Avenger den mån 18 nov 2013, 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades (årsmodell).
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Bromsskivor 2 olika storlekar...

Jim skrev:Ska byta skivor och har kommit fram till att det finns 2 olika storlekar till voyagern.
Den ena är 281mm och den andra 302mm i diameter. Inte ens Chryslers ÅF kunde se via reg.nr vilken jag har..
Nu har jag iofs tagit reda på det själv att jag har 281mm genom att helt enkelt mäta upp dem.

Min fråga är:
OM man nu får för sig att byta till den större modellen, måste man byta "bygeln" som bromsoket sitter på och är det samma ok till den större modellen av skiva??

Verkar även som att klossarna är annorlunda till 302 skivan.
  • Du skriver inte vad det är för bil (fälgdiameter) men risken är mycket stor att en större skiva inte går in inom oket och byter du hela spindeln så kommer nog prylarna att ta i fälgen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bromsskivor 2 olika storlekar... Voyager 2006

Jag la till årsmodell 2006 i rubriken och texten i första inlägget =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
KalleKula35
SUV
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 21:17

Re: Sv: Bromsskivor 2 olika storlekar... Voyager 2006

På chefens Navara (ja jag vet) så är det olika ok, olika klossar m.m. till olika skivor och det passar inte sins i mellan.. Kalle

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Jim
Van
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 28 mar 2012, 21:58
Ort: Eskilstuna

Re: Bromsskivor 2 olika storlekar... Voyager 2006

Verkar vara outforskad mark..

Hade En Audi A4 förut som jag skötte som mitt barn.. På A4-orna kunde man behålla oket och byta till a6-ans skivor och ta fästet(spindeln?) från TT:n och voila så fick man kalasbromsar.....
Tänkte om de vore så även på Chrysler mellan modellerna på nått sätt..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bromsskivor 2 olika storlekar... Voyager 2006

Det är väl 4WD som har 302 samt någon äldre årsmodell av Voyager.. Ingenting som man bör bygga om, hittar inte ens 4WD i min sprängskiss :shock: ..måste se om den finns med i en annan lista jag har..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
peppe
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 10 mar 2012, 16:10

Re: Bromsskivor 2 olika storlekar... Voyager 2006

Har oxå en 06'a som ja försökte...byta skivor på fram i onsdags. Fick hem brembo 302 dia från Tyskland och det visade sig att mina va 280 dia...
Bygeln som håller oket tar alltså i skivan och det kostade mig 449;- att skicka tillbaka 19 kilo broms stuff till pkwteile...

Verkar vara en röra att få rätt till 2006 Grand Voyager.
LX Stow n' Go med ABS och utan slitagevarnare har jag...& 16 tum

Verkar som det kan vara 3 olika skivor till just den modellen enligt Svenska sajter checkade via reg nr...

Sent from my SGP312 using Tapatalk 4
Användarens profilbild
Jim
Van
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 28 mar 2012, 21:58
Ort: Eskilstuna

Re: Bromsskivor 2 olika storlekar... Voyager 2006

ja där ser man..
För att ytterligare göra det hela lite mer intressant(komplicerat) så existerar det tydligen 280 skivor med kylkanaler som finns i både yttre och innre modell.. och jag tror(till 99%) att det är skivorna med yttre kylningskanaler som är till min Voyager RG-06 iaf....
Användarens profilbild
Snowman
Van
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 18:48
Ort: Uppsala

Re: Bromsskivor 2 olika storlekar... Voyager 2006

Avenger skrev:Det är väl 4WD som har 302 samt någon äldre årsmodell av Voyager.. Ingenting som man bör bygga om, hittar inte ens 4WD i min sprängskiss :shock: ..måste se om den finns med i en annan lista jag har..
Jag har en 4WD, på den sitter det 290 bak och 302 fram. Om du ska försöka dig på ett byte måste ok, bygel, rätt klossar och som någon sa kolla att det passar med hjulen.
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bromsskivor 2 olika storlekar... Voyager 2006

Ja det blir 3 olika storlekar, 281 och 280,9 (tror jag det var) samt 302 (som inte är så vanligt).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jim
Van
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 28 mar 2012, 21:58
Ort: Eskilstuna

Re: Bromsskivor 2 olika storlekar... Voyager 2006

Verkar ju enklare att byta till porsche Cayenne bromsar och samtidigt smacka i motorn från denna åxå och registrera om skiten som ombyggt fordon..... ja, ni förstår nog ironin. (det va inte enkelt)
Användarens profilbild
peppe
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 10 mar 2012, 16:10

Re: Bromsskivor 2 olika storlekar... Voyager 2006

Hehe...jo suck.

Har du fått tag på rätt till din?

P

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bromsskivor 2 olika storlekar... Voyager 2006

Jim skrev:Verkar ju enklare att byta till porsche Cayenne bromsar och samtidigt smacka i motorn från denna åxå och registrera om skiten som ombyggt fordon..... ja, ni förstår nog ironin. (det va inte enkelt)
Haha :lol:

Men det är inte så många som annonserar den större storleken, iaf inte de annonser jag sett på ebay =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar