Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
chrysler -96
SUV
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 17:44

Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

I förrgår fick vi en Chrysler grand Voyager 2,4i -99 av en granne. Gratis men han sa att kopplingen var sönder. Gick ut och kolla på den igår och en kompis sa att hela kopplingen var kass. Det utgick han ifrån då han kom in med två delar i handen,en av dessa var en distans. Tydligen hade nån nångång satt dit en distans för att sen spänna vajern.
Han försökte se om det gick att koppla och växla,men det gick inte.

Hur tar vi reda på om det verkligen behövs ett nytt kopplingskit eller om det bara behövs en ny vajer?? Nytt kopplingskit till just denna bilen går på multum!!
Finns det några andra Chrysler som brukar vara kompatibla när man köper nya grejer? Vet att neon ibland har samma delar.

Är inte helt haj på detta..Mvh Mikaela =)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

Kan du ta en bild på delarna som ni tog bort? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler -96
SUV
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 17:44

Re: Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

Gick inte att lägga upp bild :/ eller så vet jag inte hur man gör,tog ladda upp bilaga. men fick då att den var för stor. Nåt litet fäste bara på drygt 5cm och i den sitter nåt gummi samt en rund ring(antar att det är en distans) . Kompisen sa att jag skulle vara rädd om den första biten då den håller upp kopplingen eller nåt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

Aa gränsen är inte så hög på bilduppladdningen, prova gärna med forumbilder.se eller liknande gratistjänst :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler -96
SUV
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 17:44

Re: Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

http://forumbilder.se/CGDCF/dsc-0172-1" onclick="window.open(this.href);return false;

funkar det?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

Ja det fungerar bra =)

Kan inte minnas att jag sett de där grejerna på någon Chrysler koppling/vajer, vart satt dom monterade? Ni har inte sett om något plastfäste har hoppat ur från kopplingspedalen där vajern löper/fäster? Hur känns kopplingen om man trycker ned den nu? Svårt att föreställa sig över Internet vad som kan vara defekt, bästa är nog om någon kikar lite närmare på det.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler -96
SUV
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 17:44

Re: Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

Kompisen sa att vajern satt på den grejen du fick bild på. och den runda grejen hade nån tidigare satt en distans på för att kunna spänna vajern eftersom den då redan var slak.

Vet du om det finns nån på detta forumet som bor i Motala??
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

Ja, det verkar inte som att den runda ringen hör hemma där, jag har inte märkt av någon av de delarna på mina Chrysler med manuell låda, och då är det nästan samma uppbyggnad på Neon och Sebring och Stratus (dock inte samma delar vad gäller mått etc.).

Kan tyvärr inte komma på någon som bor i Motala =/ Synd att bilen inte gick att köra till en verkstad som snabbt kunde konstatera felet, typiskt att det var just kopplingen som felar..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler -96
SUV
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 17:44

Re: Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

Ang kopplingen,min man och en annan har varit ute och kikat på den. Om man spänner kopplingsvajern för mycket så tar den för mycket. alltså när man växlar och släpper kopplingen händer inget alls. Och när man släpper på vajern lite så tar den för lite,så då rasslar det i växellådan. Det har ju suttit 2 distanser på den,dom tog bort en och då beter den sig så.
Men när den den tar för lite,så kan man ju ändå få i växel och det rasslar till,men när man väl fått i växeln så kan man släppa upp kopplingen som vanligt och köra iväg.

Hur och varför blir det så?? Det har ju suttit 2 distanser på kanske 5mm var. kan det vara så att det räcker att spänna den lite till??
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

Jag måste nog se det i verkligheten för att få en uppfattning :(

Men ang. rasslande ljudet, det är GANSKA VANLIGT att de manuella lådorna hos tidigare Chrysler-bilar blir dåliga beroende på tidigare körning och detta försvinner inte förrän lådan är varm, till slut rasar den helt och hållet (råkat ut för det på en Stratus). Man måste serva dem noga med oljebyten var 3000:e mil (inte många som överhuvudtaget byter oljan i en manuell låda). Så håll koll på om det är lådan som rasslar för då är det lite oroande tycker jag, kan dock vara urtrampningslagret till kopplingen eller något annat.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler -96
SUV
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 17:44

Re: Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

Det rasslar i lådan sådär bara som när man försöker lägga i växel men missat trycka ner kopplingen =) Nu rullar hon i alla fall,så tänker be en kompis att vara lite olaglig och köra hem den till sig =) För på våran parkering(bor i hyreshus) så har vi fått 2 böter redan :/
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

Aha, ja på så sätt, då är det inte som jag tänkte :) Är nog ingen fara då =)

Ojdå, fyf*n vad tråkigt! Jag fick också böter häromdagen, för den mest idiotiska anledningen! (vill inte skriva här på forumet), gissa om man blev arg =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler -96
SUV
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 17:44

Re: Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

det var därför jag undrade om du visst varför den beter sig så bilen som jag skrev till dig på pm =)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koppling Chrysler voyager 2,4i -99

Kanske missade något PM eller uppfattade fel =D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar