Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Vi fick ytterligare ett tillskott i fordonsparken innan jul, här med sin chaufför:
20131024_111637.jpg
Nu är dock problemet att en TS, och en GV också, är för små eftersom vi behöver kunna använda alla stolar. För vardagskörningen kan jag fälla det ena baksätet och då får den precis plats, men oftast vill vi också ha med den manuella rullstolen också och då behöver jag ta av hjulen på den får att få med den.

Det är inget lätt problem att lösa då detta är de största bilarna i den här klassen och även om man går upp på normallånga fullsize så är det inte så mycket mer lastutrymme i dem. De långa varianterna räcker till, men får inte plats i en normal parkeringsruta så det blir opraktiskt på så sätt..
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Typiskt att det bara går med en Full-Size SUV, dom är ju som du säger inte så smidiga här i Sverige, vad gäller våra vägar och parkeringar :( Allt är ju lite mindre än mot i USA där dom utgått efter deras standarder.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om det hade räckt med en Suburban så hade jag köpt en direkt, väntar egentligen bara på en ursäkt och så vill jag isf ha en K2500 vilket inte är helt lätt att hitta här... Problemet är att med tredje soffan i så är det bara marginellt mer lastutrymme kvar än vad TS har. En Subba är annars fullt tillräckligt smidig, det är när man kommer upp på de långa van'arna som det blir en utmaning.

En Excursion är samma storlek som Subba, men alltid C-reggade vilket jag har körkort för men trist att bara få köra i 90 km/h och lite jobbigt när man bor i träsket att inte få köra in i miljözon om det är en diesel.

Det ultimata vore att hitta en lång K3500 eller F350 konverterad till 4x4, men det finns inte mer än en handfull ens i USA.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Andra alternativ är då kanske att gå ifrån USA-bilar (skäms på mig! :o ) och hitta någon annan skåpbil kanske? Som extrabil vid tillfällen då det behövs.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Nope, kommer inte att hända! Inte för att jag har så mycket emot europeiska eller asiatiska bilar i allmänhet men en sådan skåpbil kommer det inte att bli, där går gränsen.

Jag funderar visserligen på att ha någonting mindre för vardagskörningarna till skolan och så, då fungerar det med 3 stolar i mitten och stort lastutrymme. Det är ju rackarns att inte GV finns med den säteskonfigurationen, TS finns men inte med trepunktsbälte i mitten. Nåja, tills vidare får TS duga medan jag funderar.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Räcker 5 platser totalt?

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Vi är 5 i familjen men vi måste dimensionera för att en assistent ska kunna följa med Michael, vilket gör att vi behöver 6 platser samtidigt som vi behöver tillräckligt med lastutrymme för hjälpmedlen.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Soffa i mitten och en stol bak. Soffan går att justera lite fram och bak beroende på hur mycket plats som behövs. Men visst blir det trångt. Har ingen aning om hur TS ser ut på insidan.

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Alt, vet inte hur vanligt det är eller årsmodeller men suburban el liknande som har soffa fram och bak med bälte för alla.
Då finns bagage iaf.
Pickuperna är väl ibland gjorda så?. Annars är väl en 9 sits VW ett val. Lite skåpbil över den tycker jag men den har ju rutor iaf. Kasta ut några säten så finns plats:-)

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Suburban har inte trepunktsbälte på alla platser förrän 07, men den generationen kan vara ett alternativ. Dock har jag inte sett någon av dem med tre platser fram vilket skulle göra den perfekt för vårt fall.

VW Caravelle behöver vara den längsta varianten för att den ska ha något nämnvärt lastutrymme och de är väldigt dyra, jag var och tittade på en ny där priset skulle ha landat över 500 kkr med de options jag ville ha..

En lång USA-van är ändå det som kommer närmast, även om den är lite otymplig att parkera. Om vi har en mindre vardagsbil så är dock inte det något större problem.

Tyvärr så har ju Suburban och liknande bilar gått från att vara en truck till att bli SUV.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Det var inte billigt inte.
Något liknande Chevrolet express regency?

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ingenting med glasfibertak, rullar man en sådan så slits taket bort om det inte är ordentligt gjort med riktiga balkar vilket är väldigt få som har.

Nu har jag hittat att Suburban visst finns med 3 platser fram även på de nyare, fördelat 40/20/40. Dock inte trepunktsbälte i mitten men det kanske går att ordna till..
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

En sådan här vore perfekt: :D
Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Ja plats behöver du och kärra är ju inget man vill ha efter bilen. Trepunkts bälte borde ju gå att fixa till som du säger.

Hade ingen aning att det var glasfiber tak.

En sån kärra hade man inte skämts i:-D

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

NickW
SUV

Massa kul här får man säga =) Alltid kul att se projekt!
Måste säga att ditt motorrum ser helt annorlunda jämfört med mitt =O Några slangar som sitter olika på min konstigt nog...
~W
Skriv svar