Är i köpestankar runt en importad bil. Såg att det var röda blinkers bak (original!) samt inga sidoblinkers på bilen.
Enligt Transportstyrelsen "Fråga om annat fordon" -> Tilläggsinformation står följande:
DISPENS: HELLJUSSTRÅLKASTARE, EJ TYPGODKÄND.
HALVLJUSSTRÅLKASTARE, EJ TYPGODKÄND.
FRÄMRE POSITIONSLYKTA, EJ TYPGODKÄND.
BAKRE POSITIONSLYKTA, EJ TYPGODKÄND.
KÖRRIKTNINGSVISARE, EJ TYPGODKÄND.
SKYLTLYKTA, EJ TYPGODKÄND.
STOPPLYKTA, EJ TYPGODKÄND
Det där tolkade jag som att det är helt OK att köra med bilen så som den ser ut idag, men, då jag är fruktansvärt trött på att få anmärkningar om hitom och ditom på besiktningen så tänkte jag vara smart och kolla upp det, varpå jag skrev till Transporstyrelsen och frågade om detta betyder att det är OK. Svaret jag fick var:
"Hej Martin!
Dispensen i detta fall betyder enbart att lyktor och blinkers inte är typgodkända. Man kan säga att de förmodligen inte är godkända inom EU, utan av USA-sort. Men dispensen gör att man får använda sig av de än då på bilen.
Dock är färgen ändå av största vikt. Det ska vara orangegula blinkers.
Bil av 1986 eller senare ska ha körriktningsvisare på vardera sidan som avger orangegult ljus åt sidan.
Så de 2 sista punkterna jag nämner är av största vikt, annars kommer den inte bli godkänd i besiktningen eller i flygande inspektion av polis."
Nu vart jag bara mer förvirrad... Brevsvararen säger att det är OK, men samtidigt att det inte är OK då "Det ska vara orangegula blinkers". Då är det ju inte OK, trots dispensen? Samma med sidoblinkers?
Ingen av de Uplanders jag har kollat på som säljs i Sverige har sidoblinkers och orangegula blinkers bak.
Finns här någon som vet vad i Hels rike det är som gäller? Jag är måttligt till fruktansvärt förvirrad just nu. (PS. LMGTFY undanbedes vänligen men bestämt