Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Cadillac Brougham transmission cooling

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Masterlord
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 20 feb 2014, 21:40

Cadillac Brougham transmission cooling

Jag har bytt kyl på min Brougham 1987, men när jag skulle skruva loss det undre röret till automatlådekylningen gick det av precis vid muttern.
Måste man köpa ett helt nytt komplett rör, eller kan man på något sätt skarva och använda någon slags slang istället?
När jag söker på nätet så verkar det finnas "lines" och "fittings", vilka kan tänkas passa, eller ska man bara köpa modellspecifika delar?

Någon som vet var jag enklast handlar detta, eller har bra tips på hur man enkelt fixar problemet?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cadillac Brougham transmission cooling

Hur ser det ut vid röret som är av, bör ju gå att ersätta med slang då det sitter på många original på olika ställen, men det går endast om det finns material kvar, kan du lägga upp en bild? Tänk också på att slangarna ska klara av ATF-oljan och omgivningen så att dom inte spricker eller något annat händer.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Masterlord
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 20 feb 2014, 21:40

Re: Cadillac Brougham transmission cooling

Lite synd att man inte lärde sig att meka när man var yngre, men det e ju aldrig försent att lära sig...

På första bilden har jag ringat in röret som är av.
Det ska se ut som vid den gröna pilen. Muttern löper utanpå röret och skruvas fast i kylet.
Har kollat runt lite och också hittat att det troligtvis funkar med slang. (Hydraulslang???) Kollade med en lastbilsverkstad och de var inne på detta med hydraulslang.
Frågan är ju bara var man hittar exakt dimension på slang, och hur man skarvar ihop det med röret?
Eller kanske måste man byta ut allt till slang, ända ner till växellådan? Det trasiga röret ser ju ganska rostigt ut, så det bör nog bytas.
Men slangen går ju inte koppla till kylen, utan man behöver väl en bit rör i stål som ser ut som det andra i ändan, för att få fast det i kylet.
Bild

När det gäller kylet, undrar jag ytterligare en sak.
På andra bilden ser Ni ett rör inringat i rött, samt på tredje bilden en slang som fästes på röret i bild två och går vidare i pilens riktning, till vadå för något?

Mitt gamla kyl hade inte denna lösning alls. Är det ytterligare kylning av något?
Kylet är ett s.k. "heavy duty cooling" men ska det kyla mer än automatlådan?
Eftersom det förra kylet inte hade detta, kan jag då bara sätta en bit slang på och plugga igen det?
Bild

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Cadillac Brougham transmission cooling

Det röret såg inte så fräscht ut, hade nippeln rostat fast ? var det därför röret gick av ?
hur ser röret ut längre ner ?
kanske är bäst att byta hela röret. Ta med det till din biltillbehörsfirma så de kan mäta upp dimensionen och kolla vilka nipplar det är. De kapar sen till rätt längd, sätter dit nya nipplar och konar sen röret. Borde inte kosta skjortan och du får ett rör som håller många år framöver. Är det originalröret som sitter där nu så har det ju hållit i 27 år :) Tror inte det är sämre material i rören nuförtiden :P


Angående den andra slangen så kan jag inte hjälpa dig där
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Masterlord
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 20 feb 2014, 21:40

Re: Cadillac Brougham transmission cooling

Ja, förmodligen är det originalröret, så det bör nog bytas. Då kan man känna sig säkrare ett tag framöver.
Röret gick av precis vid nippeln när jag försökte skruva av det.

Jag gör nog som du säger, skruvar loss röret i sin helhet och lämnar till min lokala (lastbils)verkstad, de brukar kunna fixa det mesta.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cadillac Brougham transmission cooling

Bra idé, de kan nog tillverka ett med samma spec. avseende mått och dimensioner, fast med bättre material :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Masterlord
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 20 feb 2014, 21:40

Re: Cadillac Brougham transmission cooling

Jag har beställt en ny nippel, och ska inhandla en dubbelkoningssats, och försöka fixa det själv.
Det fanns en hel del filmer på Youtube som visar lite olika sätt att laga detta.
Bonus om man lär sig något på köpet! :)

(eller också lär man sig att ge f-n i att pilla själv och istället lämna till verkstaden direkt) :lol:
Användarens profilbild
Masterlord
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 20 feb 2014, 21:40

Re: Cadillac Brougham transmission cooling

Äntligen är problemet löst, och smidigt och prisvärt var det också! :D
Tänk att det egentligen var så här enkelt... :o
Jag gick till min lokala lastbilsverstad och förklarade mitt problem och vad jag ville ha.
De tillverkade en sån här direkt, till det facila priset av 165:-
Nu är det bara att koppla på den på det befintliga röret, och sedan andra änden till det nya röret som går in i kylet.
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cadillac Brougham transmission cooling

Vad trevligt! Mycket bra pris också måste jag säga, riktigt härligt ju.

Det brukar bli mer och mer lönsamt att söka sig till det lokala företaget nuförtiden, bra tips som många kan ta del av.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar