Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Funderingar ang. 300c

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
c300c
Station Wagon

Funderingar ang. 300c

Hej!

Kan hända att jag i veckan går med i 300c familjen, på gott eller ont återstår att se ;)

Bilen i fråga är en 300c 3.5l v6 från 04, importerad till Sverige 06 med 12 000 mil på mätarställningen. Om jag förstått det rätt skiljer det inget nämnvärt mellan de tidigare årsmodellerna?

Kollade runt på Ebay efter lite godsaker till bilen, tex ny grill som ger ett riktigt utseendelyft för en billig peng. Vad jag lade märke till då var att många säljare har skrivit årsmodellerna 05-10? Det jag undrar är alltså om detta är av någon specifik anledning, eller passar alla delar från tex 05 på en 04a?

Kan även passa på att fråga vad jag ska kolla efter vid beg. köp på dessa bilar, några kända brister?

Tack på förhand!
Annons
Användarens profilbild
DerZuhälter
Station Wagon

Re: Funderingar ang. 300c

2005 är första årsmodellen av 300C. Bilen du kollat på är förmodligen tillverkad redan -04 men av årsmodell -05. Köpte själv just en 300C 5.7 Touring, väldigt nöjd. Har du möjlighet så tycker jag en åtta är att föredra men skulle iallafall ta 3,5l sexan före 2,7:an. Farsan har den motorn i en 300M och den verkar slitstark.
Jag kollade upp en väldig massa bilar med carfax innan jag köpte min. Det var sjukt många privat-importerade 300C och Dodge Magnum som hade något skumt i historiken. Antingen skruvade mätare, säljare som låtsades att bilen gått 10 000km istället för 10 000 miles eller bilar som varit totalskrotade i USA och sen meckats ihop i baltikum. Lycka till!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

3.5:an är den enda motorn som har kamrem också.
Senast redigerad av Avenger den lör 10 maj 2014, 12:50, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Redigerade så att dieselmotorn inte står som kamremsmotor.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
DerZuhälter
Station Wagon

Visst är det så att 3.5l motorn har kamrem men jag skulle ändå föredra den framför 2,7l varianten, tycker helt enkelt att det är en alldeles för liten motor för en så stor vagn.
Har 300C sålts ny med 3.5:an i Sverige? Verkar inte vara lika vanlig som de andra varianterna iallafall.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja precis, tänkte bara skriva så att det uppmärksammas vid ev. köp:) Den motorn hade jag också viljat ha i sådana fall.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
DerZuhälter
Station Wagon

Absolut. Kamremsbyten är alltid trist. Men köper man en Hemi slipper man ju det också :)
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Återförs. ville ha 13 000 kr för ett byte på vår. Vi fick det för halva beloppet på US-bil vst. ink v-pump.
Användarens profilbild
rimme
Van

Kolla handtagen mot plåten på samtliga dörrar, vanligt med rost där, håller själv på att slipa och lacka dom bitarna hemma. Belysningen har ju också varit bekymmer med i klimatanläggningen, men det är ju egentligen *små* problem, bilen är ju 10 år

Tyvärr har jag iPhone, skickat från en sån
Corvette Stingray | Cheva Blazer | Cheva Van | Jeep Cherokee | Chrysler 300
Skriv svar