Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Stratus 95-00 Köptråd, tips och tankar

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Chrysler Stratus 95-00 Köptråd, tips och tankar

Min far köpte sig en Chrysler Stratus LX -00 för ett par dagar sedan. Idag när man dök upp på mors dag besök så stod den fint på framsidan huset. Har aldrig haft tillfälle att inspektera provsitta starta mm.. Nu fick jag göra detta. Bilen känns 10 gånger mer intressant efter att man fått titta närmare på den. Utan att ha gjort det så är en stratus rätt anonym och på gränsen till tråkig när man inte har koll på den.

Idag är det annorlunda. Pappa fick sin för under 10 lapp och vad jag förstår så är driftkostnaderna relativt likvärdiga med min volvo v40 98a.

Då drog den delen av hövvet igång som ja lyckats hålla lugn....nämligen köpa, byta bil.....lusläsa blocket annonser osv.... Fråga är rätt enkel i grunden! Om ja idag kör en pålitlig och bra volvo v40 med liten sugis fyra.... Vore det ett smart drag å byta till sig en stratus för att få lov att åka med lite mer klass.
Jag är arbetslös med a kassa så av den anledningen så är ekonomin högintressant. volvon funkar utmärkt med de pengar man har men å andra sidan så är chryslern MYCKET intressantare..
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Stratus 95-00 Köptråd, tips och tankar

Hej,

2.0 motorn med den manuella lådan är snål, men då får man leta extra noga efter en välutrustad variant. Den manuella växellådan har också problem med lager i lådan, viktigt att lyssna efter skrammel när den är kall och får stå på tomgång och man står utanför bilen. Annars är det en solid bil och jag kommer inte på så mycket mer förutom att mätarhuset kan krångla med dåliga lödningar samt att man får vara noga med fjärrdosan till startspärren som är svår att ersätta/programmera om den skulle sluta fungera, nästintill omöjlig att få igång igen..

2.5 motorn med automatlåda kommer att vara törstigare och dricker en del vid stadskörning, men landsväg och e4 går det bra.

Tycker inte att någon av dessa modeller bör ha rullat alltför långt om köpet ska vara intressant, vilket är svårt att hitta givetvis.

Skramlet till växellådan verkar uppstå vid runt 20 tusen mil.

Automatlådan är bra men kan vara hårt körd, såsom med alla automat så får man känna hur växlingarna är. Om den är servad, se till så att det är gjort med ATF+4 olja.

Alla motorerna till Stratus har kamrem, något man ska kontrollera så att det är bytt, runt 16 tusen mil för bägge om jag minns rätt.

Framkanten på motorhuven rostar en del på dessa bilar, även lite på trösklarna i framkant.

Kolla så att strålkastarna inte är för dimmiga.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar