Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

har skaffat en Blazer årsmodell 2000, går orent på låga varv

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
KalleKula30
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 21:15

har skaffat en Blazer årsmodell 2000, går orent på låga varv

Hej har skaffat mig en blazer från 00 då jag ville ha en 4wd, den går orent på låga varm men inte på tomgång vad bör jag kolla på?

MVH Kalle
Senast redigerad av Avenger den tis 14 okt 2014, 22:16, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: La till beskrivning om problemet i rubriken, mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: har skaffat en Blazer årsmodell 2000

Hej, kolla om mängden automatlådeolja står på rätt nivå, det kan ev. orsaka sådana problem, nästan så att motorn stannar om den är för låg, mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
KalleKula30
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 21:15

Re: har skaffat en Blazer årsmodell 2000

hmm kollat och oljan är som den ska, borde den inte missa växlingar och sånt också om den är för låg?
något annat du kommer på Avenger?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: har skaffat en Blazer årsmodell 2000

Hej,

Jag tänkte på väldigt låga varv, exempelvis tomgångskörning i Drive-läge, då kan det uppstå sådana problem om det är för lite olja. Hur kontrollerade du oljenivån?

Vilka varvtal rör det sig om och hur beter bilen sig? Lyser motorlampan något, samt fungerar glödlampan för denna indikation i mätarhuset? Finns det några andra symtom, exempelvis att bilen är svårstartad? Ser nu att du skrev varm, men det kanske ska stå varv?=) Eller är det olika om motorn är varm eller kall?

Kontrollera när tändstiften och tändkablarna senast byttes.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
KalleKula35
SUV
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 21:17

Re: Sv: har skaffat en Blazer årsmodell 2000

Avenger skrev:Hej,

Jag tänkte på väldigt låga varv, exempelvis tomgångskörning i Drive-läge, då kan det uppstå sådana problem om det är för lite olja. Hur kontrollerade du oljenivån?

Vilka varvtal rör det sig om och hur beter bilen sig? Lyser motorlampan något, samt fungerar glödlampan för denna indikation i mätarhuset? Finns det några andra symtom, exempelvis att bilen är svårstartad? Ser nu att du skrev varm, men det kanske ska stå varv?=) Eller är det olika om motorn är varm eller kall?

Kontrollera när tändstiften och tändkablarna senast byttes.
Kollade med motorn varm och på tomgång. Kablar ska vara bytta nyligen och stiften oxå . Ja menade varv :-) mellan 1000 och 2000 ungefär både på park läget och med drive kanske marginellt sämre med kall motor.

Mvh

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: har skaffat en Blazer årsmodell 2000

Aha =)

Tänker på om det kan vara bränslefiltret eller tändmodulen eller tändspolen som felar. Du har ingen möjlighet att besöka en verkstad som kan mäta upp bränsletrycket vid de varvtalen då problemen uppstår, så kanske man kan få en indikation.

När bilen går orent, känns det som bränslerelaterat eller tändrelaterat? ..dock kan det vara svårt att avgöra genom att enbart köra bilen.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
KalleKula35
SUV
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 21:17

Re: Sv: har skaffat en Blazer årsmodell 2000

Tyckte kompisen som är volvomek snackade om att den missar. Får försöka ge mig iväg till nån som kollar men han hade precis bytt bränslepumpen oxå nu innan jag köpte den. Tänkte mer om det var något allmänt som hände då och då. Det går inte att få tag på en sån där bra manual som för voyagern?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: har skaffat en Blazer årsmodell 2000, går orent låga var

Aha, skönt att en hel del är bytt, det underlättar lite. Då skulle jag isf tro att det kan vara antingen tändspolen eller tändmodulen då dessa inte ska vara alltför ovanliga fel på 4.3 motorn.

Men det är ingen motorlampa som lyser konstant? Lampan ska lysa en stund när man startar bilen för att visa att glödlampan fungerar i mätarhuset.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
KalleKula35
SUV
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 21:17

Re: Sv: har skaffat en Blazer årsmodell 2000, går orent låga

Nej inga lampor som lyser konstant vilken lampa är det så ska jag se om den lyser en stund och finns iallfall.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: har skaffat en Blazer årsmodell 2000, går orent på låga

En gul motorlampa med en symbol av en motor på eller med texten check engine eller liknande.

Ibland kanske det inte ger tillräckligt med felvärde ifrån någon sensor om det är det som är felet, så då tänds inte lampan varav det kan vara svårt att felsöka utan ett instrument där man läser av live data. Det finns nog flertalet olika delar till tändsystemet som kan orsaka dessa fel, några mer vanliga än de andra.

Har du kollat runt i motorn efter vakuumläckage från någon slang?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
KalleKula35
SUV
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 21:17

Re: Sv: har skaffat en Blazer årsmodell 2000, går orent på l

Lampan funkar och slocknar får kolla det där med läckage. Mvh Kalle

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
KalleKula30
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 21:15

Re: har skaffat en Blazer årsmodell 2000, går orent på låga

Efter lite googling på misständning på 15-2000 varv så hittade jag att fördelardrevet kan orsaka det om det blir slitet. Så i min ägo så¨hade jag ett fördelare från en v8 sen förut och lite sökning på hansen racing katalogen så var det samma till V6 och V8 så bytte drevet och det var slitet som bara den. och nu går det kalas inge miss eller något alls.

Kalle
Skriv svar