TS som småhackar/rycker vid normal landsvägskörning!
TS som småhackar/rycker vid normal landsvägskörning!
Min TS 03 rycker till med jämna mellanrum ca 3-5 sek precis som typ en misständning. Det blir ett litet ryck som känns i hela bilen samt att varvräknaren gör ett litet hopp på ca 2-400 varv. Det spelar ingen roll om man kör på cruise controllern eller manuellt. Jag har rätt nivå på olja i lådan för det var det första jag kollade. Det verkar fungera bättre när bilen är kall än om den är varm. Jag har en liten fundering om det ev skulle vara så att min MAF sensor börjar bli skitig så att en rengöring vore på sin plats eller om det kanske måste bytas olja + filter i lådan. Spjälljus skitigt ?? Jag alla förslag på förbättringar mottages tacksamt. Vad tror ni??
Mvh
Andreas
Mvh
Andreas
Annons
Re: TS som småhackar/rycker vid normal landsvägskörning!
Det kan vara ett antal olika faktorer, MAF och spjällhus som du nämner är några. Lådan är nog inte orsaken i det här fallet. Ett annat område som kan orsaka sådant beteende är tändsystemet eller någon av vevaxel/kamaxelgivarna.
Vart sitter vevaxel / kamgivarna?? Kan man lätt komma åt dom? Har ju en reservbil ståendes som jag kan plocka delar från. Tänkte köpa spray för MAF och rengöra. Sen tar jag bromsrengöring till spjällhuset. Ska testa detta först.sverker skrev:Det kan vara ett antal olika faktorer, MAF och spjällhus som du nämner är några. Lådan är nog inte orsaken i det här fallet. Ett annat område som kan orsaka sådant beteende är tändsystemet eller någon av vevaxel/kamaxelgivarna.
Har regjort gasspjället vilket var j*vligt skitigt. Bokstavligen talat kolsvart med fastbränt sot. Sen har jag spolat MAF med crc:s speciella spray. Vet faktiskt inte om det blev nån skillnad alls. Alltså bilf*n går bra för utom detta lilla ryck. Det verkar vara när typ överväxeln i lådan ligger i. Har inte fått filter/packning så har inte hunnit byta olja i lådan än. Men vad f*n kan det vara för fel. Lådan växlar helt perfekt för övrigt, mjukt och fint, känner knappt växlingarna??
Då skulle det kunna vara lockup'en, ska kopplas in vid ca 80 km/h
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Ja precis så verkar det. Vad kan man göra åt det??sverker skrev:Då skulle det kunna vara lockup'en, ska kopplas in vid ca 80 km/h
Oljebyte och ev någon tillsats för högre friktion är det som enkelt går att göra
Det här kan nog vara relevant i ditt fall: http://www.pontiacbonnevilleclub.com/fo ... 12868.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja du Sverker inte roligt med dessa lådor inte. Jag rev ju ner sidan på lådan på min gamla TS och bytte rubbet med solenoider och tcc. Så jag har ju gjort det förut. Det är inte roligt för fem öre och problemet är att man ev måste in och rikta in hjulen igen. Men jag ska ge det en chans med att byta olja och filter. Kan ev hjälpa. Jordfel har jag svårt att tro att det skulle vara! Men ifs, jag har ju parkeringshjälp bak på bilen som inte fungerar och ett ev jordfel skulle ju kunna störa även de. Men vart ska man leta efter jordfel nånstans?? De små tunna jordflätorna på varje sida fram eller vart tror du?
http://www.tripleedgeperformance.com/TC ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man läser länken du skickade så blir man ju ifs lite klokare på felet, men det verkar som den enda utvägen är att byta TCC iaf. När man ändå gör det, så byter man de övriga med. Usch och fy va ja tyckte de ble jobbigt nu..... Ska som sagt byta olja + filter men räknar inte med att det ska bli bättre.sverker skrev:http://www.tripleedgeperformance.com/TC ... ation.html
Det vore nog intressant att köra den med en Tech-2 för att se de där parametrarna när den slår till och från. Om du finns i Stockholms-området kan du komma förbi hos mig i Solna.
Man kan också prova med tillsats, som Lubegard: http://www.lubegard.se/Automatlaada-2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Man kan också prova med tillsats, som Lubegard: http://www.lubegard.se/Automatlaada-2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja det hade ju varit toppen men nu finns jag i Vansbro ,Dalarna. Det finns en mekfirma i närheten som hjälpte mig med att finna vilket hjullager som glappa när ABS lampan lyste. Han hade en Tech 2. Han kanske skulle kunna kolla och hjälpa mig. Vet du på direkten vad han skulle kolla ifall jag skulle fråga han??sverker skrev:Det vore nog intressant att köra den med en Tech-2 för att se de där parametrarna när den slår till och från. Om du finns i Stockholms-området kan du komma förbi hos mig i Solna.
Har precis bytt olja och filter. Fy fanken va skitigt tråget var, fullt med lort. Sen fanns det en massa lort på en liten typ magnet i tråget med. Oljan var heller inte den vackraste. Rö/svart! Det syntes att den inte varit bytt på många mil. Körde även i en tillsats som heter Wynns automatic treatment. För se om det blir bättre eller inte. Fan va less man blir på folk som säger att det är bytt olja enligt rekommendationer. Det syntes så väl att det var original packningen. Bultarna hade inte varit loss på länge. Nu ska jag skriva i min servicebok att det är bytt iaf. Om inte för min egen skull.
Sagt och gjort. När jag skulle åka hem efter oljebytet så svängde jag ut på stora vägen och bilen började accelerera precis som vanligt, dock så ville den inte växla distinkt. Jag körde max 200 m för jag vart tvungen att tanka. Efter tankningen så drog jag iväg igen och nu verkade den växla bra, dock så när lockup slog i så svajade mätaren igen....! Men den svajade max i typ 2 km innan den stabiliserade sig och låg fast. Sen ju mer jag åkte och lådan fick jobba igenom alla växlar vart det bättre och bättre till att säga att lådan nu fungerar helt klanderfritt. Precis så som det ska vara. Jag antar att den nya oljan med tillsatsen vart tvungen att spola runt lite och få jobba med solenoiderna och tcc för att det skulle bli bra. Jag nämner detta för er för att ni inte ska ge upp hoppet om er låda verkar växla knepigt. Det hjälpte i mitt fall med att byta oljan och filtret. Nu var min olja riktigt j*vla dålig vilket den inte borde ha varit om man kollar servicebok där allt skulle varit bytt enligt konstens alla regler. Nu kommer jag att byta oljan igen till sommarn för att säkerställa att det är fräsch olja i. Tack för er hjälp. Nu är min puls på normal igen