Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Glaset på backspegeln har lossnat... Chrysler 300C

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Rille2005
Minivan

Glaset på backspegeln har lossnat... Chrysler 300C

Glaset på höger backspegel har lossnat... Det är inte helt löst dock.
Kan inte se om det är knäckt heller... Är detta ett vanligt problem? Jag har inte kört emot något heller.
Vad kan man göra? Hur plockar man isär en spegel?

Kollade efter en beg spegel på bildelsbasen.se o där finns gott om det dock kostar de från 1500kr/st.... Sjukt pris för en gammal beg del....

Chrysler 300C
Senast redigerad av Avenger den fre 01 maj 2015, 17:13, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till bilmodellen / mvh
Annons
Användarens profilbild
Rille2005
Minivan

Re: Glaset på backspegeln har lossnat...

ser nu att det glaset som är löst inte har en lika tjock svart plastkant runt sig som den andra spegeln....
Jag kan även fortfarande justera spegeln elektriskt hur jag vill.. så den funktionen finns kvar....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tjena!

Det finns lite olika alternativ, om glaset är sönder och du enbart vill byta spegelglaset så kan du besöka en lokal glasmästare så kan de nog hjälpa dig (är det dock format så kanske det inte är godkänt med ett vanligt glas som ersättning), men det är inte 100% att du kommer få el-uppvärmningen att fungera om du har någon, beroende på hur tjock spegel du får samt hur den fästes (med vilken tejp eller lim). Det går också att köpa glaset på till exempel ebay.com om du kan vänta någon vecka (tejpa befintlig spegel så den klarar sig temporärt).

Det andra alternativet är ju att köpa en hel backspegel som du letat efter, men om priserna var så häftiga på skroten här i Sverige så hade jag även där kollat på ebay.

Är glaset inte sönder så kan du försöka få loss det och limma fast igen, med ett lim som är lämpat för just sådant (så att det står emot värme och leder värme från uppvärmingen om där finns någon).

Ang. inställningen av spegeln så hör det inte till glaset utan det fäste där glaset ska sitta på som ställs in, så det ska inte vara några problem om du handlar ett nytt spegelglas eller limma fast det befintliga.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Rille2005
Minivan

Avenger skrev:Tjena!

Det finns lite olika alternativ, om glaset är sönder och du enbart vill byta spegelglaset så kan du besöka en lokal glasmästare så kan de nog hjälpa dig (är det dock format så kanske det inte är godkänt med ett vanligt glas som ersättning), men det är inte 100% att du kommer få el-uppvärmningen att fungera om du har någon, beroende på hur tjock spegel du får samt hur den fästes (med vilken tejp eller lim). Det går också att köpa glaset på till exempel ebay.com om du kan vänta någon vecka (tejpa befintlig spegel så den klarar sig temporärt).

Det andra alternativet är ju att köpa en hel backspegel som du letat efter, men om priserna var så häftiga på skroten här i Sverige så hade jag även där kollat på ebay.

Är glaset inte sönder så kan du försöka få loss det och limma fast igen, med ett lim som är lämpat för just sådant (så att det står emot värme och leder värme från uppvärmingen om där finns någon).

Ang. inställningen av spegeln så hör det inte till glaset utan det fäste där glaset ska sitta på som ställs in, så det ska inte vara några problem om du handlar ett nytt spegelglas eller limma fast det befintliga.

mvh

Glaset är inte isönder, det behöver inte heller tejpas.
Det är bara betydligt lösare än på motsatt sida och jag förstår inte hur det är fastsatt... Har provat att trycka dit det igen men det hjälper inte......
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Glaset på backspegeln har lossnat... Chrysler 300C

Aha, men då ska det inte vara några problem, det är typ tejpat med dubbelhäftande tejp gissar jag på (de flesta brukar vara det, eller fastsatt med något lim). Dock kan det vara knepigt om det sitter fast extra hårt på någon punkt så att det spricker när du försöker ta loss det, så man får vara försiktig och "lirka loss glaset".

mvh

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Förresten, kan du se om det är glaset som lossnat ifrån plasten eller hela fästet så att säga?

mvh

Bild
Användarens profilbild
Rille2005
Minivan

Avenger skrev:Förresten, kan du se om det är glaset som lossnat ifrån plasten eller hela fästet så att säga?

mvh
Svårt att se.... vet ju inte hur det ska se ut egentligen... dvs på insdan.
Glaset ser ut o sitta ihop med plasten dock...
Användarens profilbild
Rille2005
Minivan

så ser den kassa spegeln ut
2015-05-01 17.37.33 [1600x1200].jpg
Användarens profilbild
Rille2005
Minivan

2015-05-01 17.37.47 [1600x1200].jpg
så ser den hela spegeln ut...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Lite svårt att se, men ser ut som att fästet lossnat på något sätt? Fungerar el-inställningen som den ska eller glappar den? Kanske någon plast som gått sönder där inne när du justerat spegeln men inte märkt det förrän nu, eller om någon kommit emot (ev. skadegörelse?) för jag tror inte det kan lossna av sig själv, om det nu är plastfästet som gått av.

P.S., hittade en bra tråd om backspegelglaset på ett amerikanskt LX forum, här är länken: http://www.lxforums.com/board/showthrea ... eplacement" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh

Bild
Användarens profilbild
Rille2005
Minivan

Avenger skrev:Hej igen,

Lite svårt att se, men ser ut som att fästet lossnat på något sätt? Fungerar el-inställningen som den ska eller glappar den? Kanske någon plast som gått sönder där inne när du justerat spegeln men inte märkt det förrän nu, eller om någon kommit emot (ev. skadegörelse?) för jag tror inte det kan lossna av sig själv, om det nu är plastfästet som gått av.

P.S., hittade en bra tråd om backspegelglaset på ett amerikanskt LX forum, här är länken: http://www.lxforums.com/board/showthrea ... eplacement" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh

Hmmmm
tack för tipsen men blir inte klok på hur jag ska få fast det igen...
Tycker jag har tryckt o tryckt men får inte fast det...
Elmanövreringen fungerar som den ska....
Får väl låta verkstaden fixa det i samband med servicen.....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Sitter det löst när du känner på glaset eller är det fortfarande "fast" och inget glapp?

Det går inte att lossa det helt och hållet som dom visar i den forumtråden, så kanske du bättre kan se vad som har hänt?

mvh

Bild
Skriv svar