Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet Transport -99 problem

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Håkan
Minivan

Chevrolet Transport -99 problem

Hej!
Jag har fått problem med min Chevrolet Transport -99.
För någon månad sedan så hoppade bilen rakt upp och motorn började att gå ojämnt. Varvräknaren slog fram och tillbaka, ökade och minskade mellan 500-1500rpm. Stängde av motorn och startade och allt var normalt igen.
Nästa gång var för 1 månad sedan. Skulle köra om en lastbil på motorvägen och då, naturligtvis, bilen rycker och varvräknaren slår mellan 1000-3000 varv i ca 10 sekunder innan motorn slocknar helt.
Provade bilen efter en halvtimma igen och körde en halvmil utan problem!
Den enda lampan som lyste på instrumentbrädan en stund var en signallampa till släpvagn!
Häromdagen dök det upp igen, med stor möda kom jag fram till en verkstad och fick en lånebil, kom tillbaka till verkstan, inga fel, inga felkoder, bilen går perfekt.
Åker hem via E18, samma fel, blir bärgare till Chevrolet, de kollar med dator, inga felkoder, allt är återigen perfekt! Tar bilen igen för att ta mig hem, efter 500 meter, samma fel, lyckas köra 3 mil med en vilt ryckande bil.
Nu har problemet dykt upp vid varje körning.
Har noterat att:
-Felet aldrig uppstår vid kall motor.
-Varvtalet ökade och minskade mellan 500-1500rpm, t.ex. vid 2000rpm kan den studsa upp till 2500-3500rpm
-Instrumentbelysningen flimrar
-Signallampan till släpvagnen lyser ibland när felet uppstår, de gånger signallampan är släckt så blinkar den i varje fall samtidigt som varningsblinkersen (när den är på).
-Laddningslampan kan blinka till rött ibland
-Motorn stannar helt ibland
-Lilla rutan för meddelanden kan lysa gult ett tag (står att jag ska byta olja, har inte släckt ned den)
-Inga felkoder
-Nu har även startmotorn börjat vägra att hoppa in i drevet, efter flera försök hugger den in. Hör det felet ihop med det andra eller är det bara ett skumt sammanträffande?

Jag lurar på att det kan vara ett givarfel som uppstår vid varm motor, eller kan det vara något märkligt spänningsfall via dragkrokskontakten?
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Chevrolet Transport -99 problem

Det är inte så ovanligt att det blir krypströmmar i släpvagnskontakten, den blir duschad i saltvatten, men jag har aldrig hört om att det påverkat så mycket. Det finns en kontakt straxt bakom vänster bakhjul som går till kablaget till släpvagnskontakten, ta isär där för att kunna utesluta.

Annars skulle jag främst leta efter dåliga jordpunkter. Hur ser polerna på batteriet ut?
Användarens profilbild
Håkan
Minivan

Hej Sverker!
Tack för ditt svar.
Jag böjde fram kablaget då det gick i ett uppåt i en U-formad slinga för att finna kontakten. Kontakten sitter lite illa till så jag började med att ta ut säkringen till släpvagnskontakt/nivåregleringen. Nu har jag varit ute och kört i några timmar, gjort ett 10 tal starter och allt fungerar klockrent. Jag satte även tillbaka säkringen och inget hände, allt funkar. Dock noterade jag att när jag lastade tungt i bakluckan så startade inte nivåregleringskompressorn (med säkringen i). Kan det vara så att det är kablaget som det har hänt något med, det lutar lite åt det hållet tror jag!
Användarens profilbild
Håkan
Minivan

I söndags kopplade jag ur kontakten till dragkroken och bilen tickar och går som vanligt sedan dess.
Bilen har stått ute och det har regnat mycket så är det något fuktrelaterat så borde det dyka upp snart tycker jag.

Fast det är lite märkligt, för ett par år sedan så hade jag, vad jag trodde ett fuktproblem. Vid start på morgonen så ville bilen gärna bluddra vid gaspådrag och det var svårt att komma upp i hastighet, när bilen blev varm så försvann problemet. Hmm!

Men nu har startmotorn börjat krångla istället, den hugger inte in i drevet. Jag tror nog att det är ett separat fel som inte kan härledas till det andra. Polerna är ok då jag bytte batteri förra året.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om startmotorn snurrar utan att den drar in drevet i startkransens så brukar det vara solenoiden.
Användarens profilbild
Håkan
Minivan

Ja det är ju klassiska symptom, så det blir till att investera i en startmotor!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Alternativt så låter du renovera startmotorn så blir den som ny.
Användarens profilbild
Håkan
Minivan

Tänkte köpa en begagnad från någon bildemonteringsfirma, lite lurigt med vilket art.no på startmotorn som passar till min motor, har ringt runt till några och de säger att den "kanske" passar, ingen som var riktigt säker. Kröp under bilen och försökte hitta något art.no men det verkar vara väl dolt!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Titta på Rockauto

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
Vagabonden
Minivan

Blir dyr frakt på startmotorn från USA.
Köp en på en skrot nära med reservation för att lämna tillbaka om den inte passar.
Verkar vara hyfsat billiga.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Chevr ... nsin/Alla/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Man kan kolla vilket artikelnummer det ska vara på Rockauto..
Användarens profilbild
Håkan
Minivan

Det verkar vara en jättebra sida men jag får inte till det riktigt när det gäller startmotorn!
Serviceverkstaden här i stan vägrar att lämna ut artikelnumret då jag inte köper en ny hos dom för 4200:- :shock:
Användarens profilbild
Vagabonden
Minivan

Verkar vara ett lätt val.
Byt serviceverkstad.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ca 2000 kr för en ny från Rockauto, inkl frakt och moms. För ungefär 1500 kr bör du kunna få din renoverad om du plockar bort den själv.

Hansen tar visst bara 1340 kr inkl moms ser jag nu, titta på http://www.hansenkatalogen.se/" onclick="window.open(this.href);return false; på ditt regnummer. Mekonomen kan ta hem den åt dig om du föredrar det.
Användarens profilbild
Håkan
Minivan

Hej!
Tack för alla bra tips, men jag hittade en för 800:- som såg bra ut (testad) hos den lokala bildemonteraren.
Passade även på att köpa motor och automatlådeolja, totalt 12 liter för 707:- vilket jag tycker är ett bra pris.
Skriv svar