Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Challenger RT, 5,7l Automat. -09

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
ardalain
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 17:32

Challenger RT, 5,7l Automat. -09

Hej
Jag provkörde en Challenger häromdan som kändes riktigt bra. Den har gått ca 3600mil och haft 6 ägare sedan den registrerades i sverige 2012-02-28.

har dock lite frågor

1. Vid stillastående tomgång tickade det om motorn var 10e-15e sekund, det var samma ljud en gång med lika långa mellanrum.
- har detta något med att motorns stänger hälften av cylindrarna eller är det ACn?

2. När jag provkörde motorn så såg ja i datorn att den behövde oljebyte, och just då lyste motorlampan, jag antar att det hade med att bilen mer eller mindre stått still i en månad o bara startats när dom flyttat den på firman. Bilfirman sa att dom skulle köra service/oljebyte på bilen innan försäljning.
bilen hade ingen servicehistorik, boken var tom. Tydligen ska förra ägaren som också är en mindre bilfirman ska ha gjort service o oljebyte på den men man har inte skrivit något i boken. sen har bilen passerat Vette-Småland som är som jag förstår en seriös spelare på marknaden.

Just då passade jag på bilen, det kändes inte helt rätt men en tom servicebok.
Vad säger ni, blir den osäljbar om jag säljer den med den serviceboken.
Eller är den värt att köpa om man kan få service-intygen?


priset är 265 000kr
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Challenger RT, 5,7l Automat. -09

Tjena!

Är det den blåa bilen som går att hitta på blocket.se? I texten står det att serviceboken är komplett ifylld, dock kanske det är felskrivet eller så har dom ändrat det nyligen.

Om man kan kontakta alla tidigare ägare (kan tänka mig att många är bilfirmor) och få en stämpel/intyg vid rätt miltal (förutsatt att servicen utförts givetvis) så borde det inte vara några problem, men frågan är varför de inte fyllt i boken tidigare på en så pass ny och dyr bil. Fanns det inga papper förutom boken, som indikerar på att någon slags service utförts? Inte för att det ska ha skett jättemycket vid 3600 mil men det är ändå någonting man önskar vid köp. Du kan läsa igenom instruktionsboken på Dodge's hemsida Dodge.com > meny "Owners" för att se exakt vad som ska vara gjort fram till 3600 mil.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Challenger RT, 5,7l Automat. -09

Här skulle man väl verkligen ta en carfax. En kvarts miljon på en sex år gammal bil med tveksam historia. Well, jag gjorde något liknande för nio år sedan.

(tapa)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Challenger RT, 5,7l Automat. -09

Ja just det, glömde skriva det, en CARFAX är alltid bra att ta oavsett bil/import eller ej. Om det är ifrån ett företag så kan du fråga om de kan ordna fram en rapport, kan ju även vara bra för dem att visa för andra intressenter.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ardalain
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 17:32

Re: Challenger RT, 5,7l Automat. -09

i annonsen står det inte att serviceboken är komplett, men de får man väl fan utgå.

Bilhandlaren åkte iväg till förra ägaren och vips, 20 minuter senare återkom han med en stämpel från honom.
Sen kan man få ytterligare stämpel från bilfirman att man utfört en service, för dom skulle göra den vid ett köp.
Nu har ja iallafall kollat upp servicerecord för en Challenger och då ligger den här bilen inte långt bort från hur det ska vara egentligen.

Carfaxen är ren, jag hittar inte att den har krockat eller så. så den biten är lugnt. sen verkar de bara vara tre privata ägare..
2012-02-28 Privat
2013-01-25 Återförsäljare
2014-03-03 Privat
2014-09-15 Återförsäljare
2014-10-14 Privat
2015-05-26 Bilhandlare
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Challenger RT, 5,7l Automat. -09

Hej,

Är det denna bilen:

http://www.blocket.se/kalmar/Dodge_Chal ... ?ca=17&w=3

I den annonsen står det att serviceboken är komplett ifylld.

Men gött att allt verkar vara okej ändå, hoppas att de kan intyga resterande service (främst oljebyten).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ardalain
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 17:32

Re: Challenger RT, 5,7l Automat. -09

ja fan de står ju "komplett ifylld servicebok", ja kan säga att den va tom.

OK, men vet någon vad de där tickande ljudet är?
det är inte de vanliga HEMI-tickningen som låter som en gammal symaskin, den här låter TICK och så inget på 10-15sek och sen TICK igen. dvs jämna mellanrum på 10-15 sek mellan varje tickning.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Challenger RT, 5,7l Automat. -09

Hej igen,

Tänkte att dom kanske hade fått den ifylld sedan du tittade på bilen men då har dom nog bara skrivit fel i annonstexten.

Tror att det är som du säger, att AC:n, fläkten eller liknande går igång i och med det klickande ljudet, ifall det bara är "då och då" om jag uppfattat korrekt.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ardalain
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 17:32

Re: Challenger RT, 5,7l Automat. -09

Nu körde ju jag inte så länge, men den tickade med jämna mellanrum. kan va för att motorn var kall eller något.
aja, verkar inte hitta något när jag surfar. hittar bara de kända HEMI-tickningen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Challenger RT, 5,7l Automat. -09

Du får spela in ljudet/en film =) , kommer heller inte på vad det kan vara förutom att t ex. fläktarna startar, AC-kompressorn etc.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ardalain
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 17:32

Re: Challenger RT, 5,7l Automat. -09

Nu ringde ja bilhandlarn och köpte bilen, åker ner imorgon och hämtar den :)
kan spela in ljudet och posta den här.

tack för all hjälp
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Challenger RT, 5,7l Automat. -09

Gött! Grattis till nya bilen! =)

Hoppas det blir många härliga och problemfria mil!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ardalain
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 17:32

Re: Challenger RT, 5,7l Automat. -09

Tack, de hoppas ja också ;)
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Challenger RT, 5,7l Automat. -09

Tickandet kan mycket väl vara acn som slår till. är trycket lågt i systemet startar den irriterande ofta. Jag kopplade ur min ac på min transam och då blev det tyst. Men min bil är nitton år äldre än din Dodge.

!tapa!
Skriv svar