Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Brev om återkallningskampanj

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 23:05

Brev om återkallningskampanj

Hej.
Jag har fått brev från Fiat/Chrysler om att min RAM 1500-05 ska in och kollas om allt står rätt till i bakaxeln.
Gott så men mitt problem:
När jag tittar på den halvt nedlagda sidan dodge.se som rekommenderat i brevet så ser jag att närmaste märkesverkstad finns i Sundsvall eller Uppsala.
Jag bor utanför Söderhamn. Finns det ingen auktoriserad verkstad i Gävleborg??
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Brev om återkallningskampanj

Tror tyvärr inte att det finns någon närmare än Uppsala eller Sundsvall.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Brev om återkallningskampanj

Min Dodge fick ett sådant jobb gjort i Norrköping. Det var ball joints som byttes, dvs en ganska enkel reparation.

-tapa-
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Brev om återkallningskampanj

monsterbilen: Var det en aukt. verkstad som inte står med på deras hemsida? Fick du kolla på fiat.se möjligtvis och åka till en av deras verkstäder? Eller frågade du om det var okej att köra till en annan verkstad, så länge det inte var några hinder att få arbetet utfört på ett korrekt sätt (t ex. ifall det inte krävs att man kopplar upp ett specifikt felsökningsinstrument för Chrysler)? Spindelleder är ju ett generellt jobb som alla verkstäder bör kunna fixa, tänkte om det var därför i så fall, om verkstaden inte var aukt.?

FredrikDBerggren: Kolla på fiat.se också, ifall deras verkstäder även hanterar Dodge osv., de har som sagt kanske glömt att uppdatera chrysler.se och dodge.se med ny information, om det finns något nytt vill säga. Närmaste verkstaden jag hittar ligger i så fall i Valbo, cirka 8 mil från Söderhamn enligt hitta.se. Hade ju varit kanon om det hade funkat? Går smidigt att ta sig dit med e4:an hela vägen nästintill.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Didde91
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 12 aug 2015, 23:28

Re: Brev om återkallningskampanj

Jag har också fått ett sånt brev. Närmaste verkstad för mej är i Östersund, ca 20 mil bort.
Går ju ändå åt nästan 60 liter soppa att åka dit och hem så det blir ju en slant ändå.
Men ska dit imorgon då jag kör lastbil dit och höra lite med dom om man inte kan få göra det på någon annan verkstad.
Ram 2500 Cummins 2005
Användarens profilbild
xmax
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 11 aug 2015, 14:15

Re: Brev om återkallningskampanj

jag har inte fått ett sådant brev, men vet ni om det endast gäller -05 ? jag har en -04
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Brev om återkallningskampanj

xmax: Kolla på Mopars hemsida om ev. recalls/återkallelser: recalls.mopar.com, där skriver du in ditt VIN-nr (chassinummer, står skrivet på ditt registreringsbevis eller på Transportstyrelsens hemsida om man inte vill leta upp det på bilen).

Det kan även vara bra att höra direkt med Chrysler, kanske saknas någon information online.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Didde91
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 12 aug 2015, 23:28

Re: Brev om återkallningskampanj

Jag ska även få drivdonet till airbagen på förarsidan bytt. Det har jag inte fått något brev om, men han på Northcar såg det på sin dator.
Så det kan nog vara värt att kolla med dom om det finns några åtgärder att fixa även om man inte fått brev om det.
Ram 2500 Cummins 2005
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Brev om återkallningskampanj

Det mesta går även att kolla upp själv på ovanstående sida (recalls.mopar.com). Som Didde91 säger så kan det finnas fler återkallelse än det som just skickats ut/är aktuellt nu, exempelvis om tidigare ägare inte valt att följa rekommendationen om reparation (eller vad det handlar om för åtgärd) eller om informationen/brevet inte nått fram.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Brev om återkallningskampanj

Avenger:

http://www.olofssonauto.com/ som är en auktoriserad verkstad för bland andra Dodge

Jag fick en recall per brev och sökte på Chryslers hemsida efter verkstad.

-tapa-
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Brev om återkallningskampanj

monsterbilen: Aha, då är det en del som inte står med just nu så det är bra att själv leta också.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Didde91
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 12 aug 2015, 23:28

Re: Brev om återkallningskampanj

Fick ett nytt brev nu om att det blivit fel i utskicket av kampanjen för pinjong axeln om att den inte gäller för bilar på den svenska marknaden.
Klantarslen..
Ram 2500 Cummins 2005
Användarens profilbild
qbtq73
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 25 jun 2014, 20:04

Re: Brev om återkallningskampanj

Men hur är det med alla importerade då ??... Jag fick samma brev som du Didde91 men jag vet att min kommer från Tyskland från början... så den är ju inte "svenskfödd"

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Brev om återkallningskampanj

Ingen Dodge Ram är svensksåld av en generalagent, men det finns officiella importörer till Europa osv., dock borde de flesta räknas till exempelvis Nordamerika. Tror att de kanske begränsar återkallelsen för alla bilar som är registrerade i Sverige (och andra länder utanför Nordamerika)? Ibland kan de göra så, dock ej om det är ett allvarligt säkerhetsfel, men tycker att det borde gälla samtliga bilar. Fråga dem för mer info.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Didde91
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 12 aug 2015, 23:28

Re: Brev om återkallningskampanj

qbtq73 skrev:Men hur är det med alla importerade då ??... Jag fick samma brev som du Didde91 men jag vet att min kommer från Tyskland från början... så den är ju inte "svenskfödd"

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Min är också importerad. Från Kanada. Så kampanjen gäller inte för några bilar alls i Sverige.
Man blir ju lite brydd hur dom kan göra en sån miss..
Ram 2500 Cummins 2005
Skriv svar