Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager 2002 felkod P0171

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
mach170
Minivan

Voyager 2002 felkod P0171

Jag har en Voyager 2002 som gått strax under 16000 mil som nyligen vid en längre resa började rycka vid motorvägsfart ! För en vecka sen tändes även
motorlampan, och nu rycker den direkt efter att motorlampan tänds. Jag kopplade in en felkodsläsare, och fick ut att det var felkod P0171( för mager
blandning)! Vad detta beror på vet jag inte, men skulle gärna vilja ha tips gällande orsak ! Har beställt ett nytt bränslefilter idag eftersom det bör bytas i vilket fall som helst eftersom det troligen aldrig är gjort. Men enligt sökning på nätet pratas det även om luftläckage(som det troligen inte är ,eftersom den går bra första minuterna), men även fel på lambda-sond, maf-sensor och luftmassemätare !
Med den enkla felkodsläsare, som inte är ett diagnosinstrument,som jag har visas bara felkod. Kan det vara så att om den kopplas upp till ett diagnos
instrument som tex Mekonomenverkstäder har, kommer man kunna få lite mer info om komponentfel ??

Skulle vara enormt tacksam för svar/synpunkter :)
Senast redigerad av Avenger den mån 31 aug 2015, 20:47, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Flyttade tråden till Voyager-kategorin / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Voyager 2002 felkod P0171

Hej,

Kolla först så att du inte har något mer felkod, prova också att använda bilens inbyggda felkodsläsare genom att stänga alla dörrar och vrida tändningen mellan ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek och läs av ev. felkoder i displayen som finns i mätarhuset.

Jag hade inte uteslutit om den drar tjuvluft ännu, spraya läcksökargas runtom i motorrummet samt håll för avgassystemet med något lämpligt material (värmetåligt och tätslutande) och se om det pyser någonstans längs vägen fram till motorn.

En verkstad bör kunna kontrollera vilka värden vissa sensorer har, särskilt om det är en aukt. Chryslerverkstad, men även en oberoende verkstad kan nog läsa av livevärden vad gäller sensorerna till motorstyrningen, men det kommer inte att stå exakt vad som felar då detta i så fall borde visat sig med en felkod, så det kan vara något helt annat än en sensor eller så behöver man läsa av livevärdena som sagt, för att få en indikation på om en sensor felar eller om det inte alls är ett sensorfel.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
mach170
Minivan

Re: Voyager 2002 felkod P0171

Ursäkta "sjukt sent svar"! Det var frgan som av nån anledning tankat på blå pump! Bytte bensinfilter och kände att det luktade mer Vodka än bensin,
så efter att jag tankat fullt började bilen gå normalt! Nu har jag ytterligare ett problem , men det lägger jag upp som ny tråd!
/ Thomas
Skriv svar