Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dragbalk och drag till Dodge RAM 1500 Rumble Bee 2004

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
RAM HEMI 2004
Station Wagon

Dragbalk och drag till Dodge RAM 1500 Rumble Bee 2004

Hej,
Har en RumbleBee 2004 som varit i Sverige några år och har gått igenom besiktningen varje år. NU godkänner inte besiktningen den orginalmonterade dragbalken. Jag måste antingen ta av den och besiktiga som vanligt, skaffa en monteringsanvisning till befintlig dragbalk eller köpa helt nytt set med dragbalk och krok som är EU-typgodkänd.

Jag har sökt efter monteringsanvisning på nätet men inte hittat. Det hade ju varit det enklaste. Vet någon här var man kan få tag i en sådan monteringsanvisning för orginal dragbalk. Jag är ganska övertygad om att det är orginal eftersom det inte finns någon som helst märkning någonstans på draget vad jag kan se.

Det verkar dessutom lite svårt att få tag i dragbalk till just den årsmodellen också. Jag har dock mailat några dragkroktillverkare och väntar besked.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Dragbalk och drag till Dodge RAM 1500 Rumble Bee 2004

Kan du se om det finns någon Mopar-symbol på draget?

Är det original så kan du mejla/ringa Dodge/Chrysler/Mopar i USA och beskriva ditt ärende noggrant eller prova kontakta Fiat/Chrysler Sverige/någon återförsäljare och höra om de kan skriva ut/mejla dig en monteringsanvisning som är för originaldraget.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
RAM HEMI 2004
Station Wagon

Tack. ska kolla lite noggrannare på draget. Var på HEDIN Bil som tidigare var återförsäljare för Dodge. De kunde inte hjälpa till. Har förresten fått svar från Hansen Racing. De hade ingen dragbalk. Inte heller Rameder mer än upp till 2001 års modell. Annars får jag kanske försöka regga den som amatörbyggd dragbalk. Har en brorson som är civilingenjör. Han skulle kunna göra hållfasthetsberäkning. Jag börjar inse att det är fler än jag som har samma problem så i så fall lägger jag upp den här. Men provar med Dodge först.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen!

Det ska finnas monteringsanvisningar från Mopar (om det är en Mopar-krok), även om de inte svarar direkt från USA så får man försöka om och om igen, man kan även kontakta någon amerikansk återförsäljare, de brukar också vara villiga att hjälpa till.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Försök att hitta någon som helst beteckning på draget, t ex. om det är original Mopar samt vilken "klass" det har.

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Gör såhär:

Ta reda på vad det är för märke på draget du har på bilen, är det Mopar så besöker du Mopar's Shop på adressen www.mopar.com/shop och anger din bilmodell, bläddra sedan fram till produkten "Trailer Hitch" och ladda hem/skriv ut installationsanvisningen som är i PDF. Som du ser i instruktionerna på produktsidan så behöver du även hämta hem instruktionsboken där vikterna står angivna, denna finns på www.ramtrucks.com under menyn "Owners". Skriv ut de sidor som är av intresse i instruktionsboken.

Notera att detta kräver att du hittar information om vad det är för drag du har på bilen.

Stämmer allting så kan du ta med dig papperna till besiktningen och höra vad de säger.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
RAM HEMI 2004
Station Wagon

Hittat draget.

http://www.factorychryslerparts.com/sho ... ct=4381212

Får leta på det andra också. Tack för hjälpen såhär långt. :-)

Svårt hitta PDF. Får leta. Å andra sidan står tillåten dragvikt i regbeviset. En sprängskiss enligt länken ovan borde rimligen räcka. Ska skriva ut och åka och fråga. (var jag nu lade regbeviset).
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Gå till www.mopar.com/shop och välj din bilmodell och årsmodell. Välj sedan kategorin "accessories" och sök efter "hitch", scrolla därefter ner till produkten "Hitch Receiver". Där finns mer information samt en länk till följande PDF:

https://mopar.chromedata.com//RichConte ... 861557.pdf

Instruktionsboken hittar du på:

http://www.ramtrucks.com/en/owners/manuals/

..efter att du valt din bilmodell och årsmodell.

Får du fram att du har ett originaldrag och vilken typ det är så bör ovanstående vara tillräckligt med information för att besiktningen ska kunna klassa ditt drag för en viss dragvikt.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
RAM HEMI 2004
Station Wagon

Tack. Den var bättre än den jag hittade.

Det är helt klart orginaldrag. Ser exakt ut som det på bilden.

Hittat regbeviset. Står inte uppgifter om belastning på kopplingen. Står bara högsta totalvikt på släpet för B-kort. Så nu behöver jag bara uppgift om "kultryck". Fast det har väl rimligen med vilken kula man väljer (fyrkantshål i balken). Saknades kula när jag köpte bilen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Viss information och vikter om kultryck finns med i instruktionsboken.

Är ditt drag redan klassat enligt registreringsbeviset? Eller menar du dragvikten generellt med B-kort gentemot bilens totalvikt?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
RAM HEMI 2004
Station Wagon

Generellt. Letar i den flera hundra sidor stora instruktionsboken nu. Ha ha.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tänkte det.

Ang. kultrycket, har för mig att det var ganska högt (över 200 kg minst), kika igenom instruktionsboken för exakta vikter beroende på typ av drag. Det är inte som på en BMW med aluminiumkrok som tar 80-90 kg i kultryck om man säger så =) ..dock är det helt olika material, konstruktioner och användningsområden så det är klart att det skiljer.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
RAM HEMI 2004
Station Wagon

"tongue weight" 227 kg. Antar att det är kultrycket?

907 kg total släpvagnsvikt står det. Står 750/1370 i regbeviset.

Har ingen krok på BMW:n alls. ;-)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja, det är kultrycket (tongue weight = kultryck).

907 kg är för klass 1 drag om jag minns rätt.

Du behöver ta reda på vad du har för klassning på ditt drag, gissar på att det är ett klass 3.

Har du B-körkort så spelar det egentligen ingen roll, då kommer du max att få dra 750 kg oavsett vad bilen får dra. Men det är inte så kul att klassa bilens drag till 907 kg (om det i själva verket är ett klass 3 = 2268 kg) om du i framtiden säljer den, särskilt om köparen har utökat B-körkort (då får dom dra 1370 kg) eller BE-körkort som då får dra hela 3500 kg (förutsatt att bilens godkända dragvikt som sagt överskrider detta, vilket det inte gör med ett klass 3 drag, då behövs ett klass 4 för att uppnå 3500 kg dragvikt).

Först behöver man alltså se vad bilen är godkänd för (det är det din bil saknar), sedan är det upp till körkortet hur mycket man faktiskt får dra.

Sammanträffande att du hade en BMW =) ..det "låga" kultrycket på 80-90 kg gäller för övrigt de flesta "vanliga" bilar.

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Om du hittade produktsidan för draget på www.mopar.com/shop så kan du se att det draget är ett klass 4 drag om bilen har den utrustning som krävs, annars övergår det automatiskt till ett klass 3 drag.

Jag hade varit nöjd med att få draget klassat till 2268 kg (klass 3).

Skriv ut så mycket som möjligt och ta med dig till besiktningen så går det nog bra.

Bild
Skriv svar